Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Mailwisseling met CAK in het kader van de Zorg met Verblijf

Alles omtrent werk en uitkeringen
Floor 1953

Mailwisseling met CAK in het kader van de Zorg met Verblijf

Bericht door Floor 1953 »

Omdat op dit forum de handel en wandel van het Centraal Administratie Kantoor regelmatig ter sprake komt wil ik jullie mijn ervaringen niet onthouden.

[quote]
[B]Vraag aan het CAK met betrekking tot bijdrage ZmV 2012 op 19 januari 2012. [/B]

[B]De ontvangstbevestiging[/B]:

Geachte heer, mevrouw,

Wij hebben uw bericht ontvangen. Uw bericht heeft kenmerk: xxxxxx.

Uw bericht is:

In de beschikking is een bedrag van € x,xx in mindering gebracht
als 15% van inkomsten uit tegenwoordige arbeid.
Dit is een geschat bedrag en gebaseerd op mijn inkomsten in 2011.

Sind 1 augustus 2011 geniet ik geen inkomsten meer uit tegenwoordige arbeid.
Mijn geschatte inkomsten uit tegenwoordige arbeid 2012 is derhalve €0,00

Om problemen met terugbetaling te voorkomen vraag ik om zo spoedig nogelijk
het bedrag van inkomsten uit tegenwoordige arbeid op € 0,00 te stellen.

Deze vraag heb ik ook telefonisch gesteld,
echter ik ben niet zeker of er een vervolgaktie komt.

Wij streven ernaar uw bericht binnen vijf werkdagen te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
CAK
[/quote]

[quote]
[B]Antwoord van het CAK op 20 januari 2012[/B] :

Bij de berekening van de eigen bijdrage Zorg met Verblijf voor 2012 gaan wij uit van 15% van het netto inkomen uit arbeid van 2011.

Het netto inkomen uit arbeid voor 2012 wordt pas bij de berekening van de eigen bijdrage Zorg met Verblijf voor 2013 betrokken.

Vooralsnog blijft uw eigen bijdrage Zorg met Verblijf van € x,xx per maand gehandhaafd.

Met vriendelijke groet,

CAK
manager klantcontactcenter
[/quote]

[quote]
[B]Mijn antwoord terug op 20 januari 2012 [/B]:

Dank voor reactie,

Ik wil u erop wijzen dat ik schrijf over het bijdragejaar 2012 en dat ik aangeef dat mijn geschatte inkomsten uit tegenwoordige arbeid 2012 € 0,00 zijn.

Dit heeft totaal niets te maken met het toekomstige bijdragejaar 2013.

Ik verzoek u met klem de bijdrage op dit punt aan te passen.

Met vriendelijk groet, enz.
[/quote]

Dat was 11 dagen geleden.
Johan

Bericht door Johan »

Hoi Floor,
Ik liep afgelopen jaar ook vast bij het CAK. Ik heb toen met succes de Nationale Ombudsman ingeschakeld. Dan worden ze pas ècht vlug ;)
Succes,
Johan
Ruitje † 17-03-2019

Bericht door Ruitje † 17-03-2019 »

Je kan toch zo'n formulier aanvragen dat je inkomen dit jaar anders is dan in 2010, het jaar dat zij als meetpunt gebruiken? Zo heb ik elke keer het weer recht kunnen breien...
WebcareteamCAK

15% korting uit tegenwoordige arbeid

Bericht door WebcareteamCAK »

15% korting uit tegenwoordige arbeid

Beste Floor,

Voor de bepaling van de 15% aftrek in verband met tegenwoordige arbeid wordt gebruik gemaakt van het inkomen van het voorgaande jaar. Voor de berekening van de eigen bijdrage 2012 hebben wij daarom het inkomen uit arbeid gebruikt van 2011. Dat je in 2012 geen inkomen uit arbeid meer hebt maakt niet uit. Je ontvangt dan ook geen naheffing over de eigen bijdrage 2012.

Zoals onze collega's in de e-mail aangeven, kijken we voor het berekenen van de eigen bijdrage 2013 naar het inkomen uit arbeid van 2012.

Met vriendelijke groet,
Esther
Team Webcare CAK
Janine_D

Bericht door Janine_D »

Volgens mij is het toch ook mogelijk om een pijljaarverlegging aan te vragen. Maar dan moet je inkomen geloof ik rond de 1900 euro op jaarbasis minder zijn. Als je geen inkomen meer hebt, is de kans groot dat dat zo is.
Floor 1953

Bericht door Floor 1953 »

Beste Esther,

[B]In de beschikking staat onder andere[/B] :

[U]Waarom ontvangt u nu deze beschikking?[/U]

U ontvangt deze beschikking omdat wij (nieuwe) gegevens hebben ontvangen. Het is mogelijk dat het CAK gewijzigde gegevens ontvangt.

Verandert de hoogte van uw eigen bijdrage hierdoor? Dan ontvangt u een nieuwe beschikking.
Hoe is uw eigen bijdrage berekend?

Bij deze beschikking ontvangt u een schema met de berekening van de eigenbijdrage.
U betaalt de hoge eigen bijdrage.
In artikel 4 en volgende van het Bijdragebesluit Zorg is vastgesteld hoe de hoogte van de eigen
bijdrage moet worden berekend.
Op [URL="http://www.hetcak.nl"]www.hetcak.nl[/URL] wordt de berekening uitgelegd.

[U]In het SCHEMA VOOR DE BEREKENING VAN DE INKOMENSAFHÀNKELIJKE EIGEN BIJDRÀGE gebruikt het CAK de volgende omschrijving :[/U]

[COLOR=green][B]15% van inkomsten uit tegenwoordige arbeid.[/B] [/COLOR]

[B]Het BIJDRAGEBESLUIT ZORG stelt het volgende vast :[/B]

[U]Art. 6.[/U]
-1. Het bijdrageplichtig inkomen wordt als volgt berekend:
a. het inkomen over het peiljaar van de ongehuwde verzekerde onderscheidenlijk de gehuwde verzekerden
tezamen wordt verminderd met de door die verzekerde onderscheidenlijk die verzekerden verschuldigde of
ingehouden belasting;
[COLOR=green][B]b. op het met toepassing van onderdeel a berekende bedrag worden in mindering gebracht:[/B][/COLOR]
[COLOR=green][B]1º. 15% van de redelijkerwijs te verwachten netto-opbrengst van in het lopende kalenderjaar verrichte arbeid, van een loon- of salarisdoorbetaling wegens ziekte of van een uitkering ingevolge de Ziektewet[/B][/COLOR]

[U]Het CAK voert dat volgens jouw schrijven als volgt uit :[/U]

[B][COLOR=green]Voor de bepaling van de 15% aftrek in verband met tegenwoordige arbeid wordt gebruik gemaakt van het inkomen van het voorgaande jaar.[/COLOR] [/B]

Voor de berekening van de eigen bijdrage 2012 hebben wij daarom het inkomen uit arbeid gebruikt van 2011.
Dat je in 2012 geen inkomen uit arbeid meer hebt maakt niet uit.
[B]Je ontvangt dan ook geen naheffing over de eigen bijdrage 2012. [/B]


Na veel heen en weer gevraag kom ik daar dan achter.

[COLOR=green][B]Het zou beter zijn als het CAK in de uitleg van de berekening, zowel op papier als op haar site [/B][/COLOR][COLOR=green][B]duidelijker is over hoe zij het begrip Inkomsten uit tegenwoordige arbeid hanteert.[/B] [/COLOR]

[B]Dat communiceert wat makkelijker.[/B]
WebcareteamCAK

15% korting uit tegenwoordige arbeid

Bericht door WebcareteamCAK »

15% korting uit tegenwoordige arbeid

Beste FLoor,

Wij hebben de toelichting over de korting uit tegenwoordige arbeid op onze site aangepast:


Werkt u en ontvangt u hiervoor salaris? Dan zijn 15% van deze inkomsten vrijgesteld van eigen bijdrage. Dit geldt ook als u inkomsten uit de Ziektewet heeft.

Het CAK ontvangt de gegevens van uw inkomen uit arbeid van het UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen).
• Voor de vrijstelling kijken wij naar uw inkomsten uit arbeid van vorig jaar. Uw inkomsten uit arbeid over het huidige jaar worden namelijk pas aan het eind van het jaar bekend.
• Hebben wij geen gegevens van vorig jaar ontvangen? Dan proberen wij alsnog uw inkomensgegevens van het huidige jaar op te vragen.
• Zijn er over beide jaren geen gegevens bekend? Dan kan er geen vrijstelling gegeven worden.

Klopt het inkomen dat wij hebben gebruikt niet? En verschilt dit minstens 20% met de gegevens die u zelf heeft? Dan kunt u een verzoek bij ons indienen om dit aan te passen. U kunt dit verzoek ook bij ons indienen als wij helemaal geen gegevens hebben ontvangen.
U kunt hiervoor een jaaropgaaf van vorig jaar naar ons toesturen.

Deze kunt u sturen naar:
CAK
Antwoordnummer 1608
2509 VB Den Haag
Een postzegel is niet nodig

Dit is een uitvoeringsrichtlijn van het CVZ (College voor zorgverzekeringen) die is ingegaan op 01-01-2010


Met vriendelijke groet,
Esther
Team Webcare CAK
Floor 1953

Bericht door Floor 1953 »

Beste Esther

Dit is duidelijk voor mij, voor anderen kan ik niet spreken.

Bedankt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp