Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

De Krom wil 'omslag in denken' over arbeidsgehandicapten

Alles omtrent werk en uitkeringen
Almond

Bericht door Almond »

Ik denk dat er een groot verschil is tussen het soort arbeidsgehandicapten.

Als je namelijk een handicap hebt die niet verergert, dan weet je werkgever precies waar hij op kan rekenen.

Als je MS hebt, is dat anders. Je hebt niet alleen een arbeidshandicap, maar ook een grote kans op uitval. Dus dat je ineens niet meer beschikbaar bent en dat ook nog voor langere tijd.

Dat laatste is voor de werkgever een groot probleem, want hij kan niet van je beschikbaar opaan. Die onzekerheid maakt dat de continuiteit van het bedrijf in gevaar komt. Dus in dat geval begrijp ik wel dat een werkgever liever iemand anders heeft.

Ze zouden naast arbeidshandecap ook een indicatie moeten geven van de kans dat iemand zal gaan uitvallen.
Als die kans net zo groot is als die van een gezond iemand, dan mag er voor de werkgever geen belemmering zijn om die persoon in dienst te nemen.

Politicie moeten wat mij betreft juist anders leren denken: niet iedereen over een kam scheren. Leer eens kijken naar het individu en maak op basis daarvan regels.
june

Bericht door june »

Ik ben het helemaal met Almond eens. Als je het inderdaad zo bekijkt dan ziet het er wel iets anders uit. Zo leer ik steeds meer want ik had en zo nog niet bekeken maar je hebt helemaal gelijk Almond. "De arbeidsgehandicapte" bestaat niet, je moet inderdaad veel verder kijken.

Maar ik denk ook dat je de voordelen die er zijn voor de werkgevers niet binnen enkele jaren moet afbouwen. Want zoals de situatie nu is, is bijvoorbeeld MS nog steeds ongeneeslijk. En zo zijn er tig andere aandoeningen. En je hoort nog steeds dat als de vergoedingen 'op' zijn na een bepaalde tijd, de arbeidsgehandicapte wordt ontslagen.

Dan wordt er een nieuwe arbeidsgehandicapte in dienst genomen en begint het vergoedingensysteem voor die persoon weer van voren af aan.

Citaat: In het verleden moest de werkgeveer 7% gehandicapten in dienst nemen. Die hadden ze vlug gevonden. Hadden ze geen bril op dan hadden ze wel een kubstgebit...
:haha: :haha: :haha:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp