Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

De weg naar een verzorgingshuis?

Alles omtrent werk en uitkeringen
Dannifan

De weg naar een verzorgingshuis?

Bericht door Dannifan »

Hallo,

Wie kan mij vertellen welke stappen nodig zijn om naar een verzorgingshuis te kunnen?
RoOsJe *59

Bericht door RoOsJe *59 »

Oh Dannifan, hier schrik ik wel erg van.:eek:
Ga je ineens zo vreselijk hard achteruit?
Helaas kan ik je niet vertellen welke stappen er nodig zijn.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

[QUOTE=RoOsJe *59;1079139]Oh Dannifan, hier schrik ik wel erg van.:eek:
Ga je ineens zo vreselijk hard achteruit?
Helaas kan ik je niet vertellen welke stappen er nodig zijn.[/QUOTE]

Nee hoor Roosje dat valt nog mee, mijn vrouw is nu voor 3 weken op vakantie en ik merk dat ik ook vakantie heb, mijn lichaam en geest zeker wel.

Ik heb 100x meer ontspannen en kan zijn wie ik ben en voelen hoe ik me voel maar ik kom er achter dat het beter voor mij is om alleen te zijn. Zelfstandig wonen zal niet lukken dus dan maar in een verzorgingshuis.
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi Dannifan,

Als het niet enorm urgent is, zou ik eerst rustig rond gaan kijken naar waar je eventueel zou willen gaan wonen. Er is nl nogal wat verschil in verpleeghuizen en locaties.
Ter plekke kunnen ze je ongetwijfeld al wat wijzer maken over de geëigende stappen.
(Ik meen me te herinneren dat er voor sommige huizen iets van wachtlijsten zijn, tenzij het heel urgent is, maar pin me er niet op vast.)

En dan zou ik ondertussen alvast een uitgebreid gesprek hebben met de je huisarts. Die is o.h.a. het beste op de hoogte van jouw huidige toestand, en kan je de te volgen stappen uitleggen.

Dus pak de telefoon (als dat mogelijk is) en ga rondvragen. Je wordt vanzelf wel naar de juiste persoon doorgestuurd.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

En misschien is het een idee om samen met je vrouw te kijken wat maakt dat je het gevoel hebt dat je beter alleen kunt zijn.
Kan zij iets veranderen waardoor jij je prettiger voelt, of kun jij iets veranderen waardoor jij je prettiger voelt?

Misschien lost het al een heleboel op als je in gesprek gaat over wat er gebeurt en kan de situatie met kleine aanpassingen al heel veel verbeteren.

En een tijdje "proefdraaien" in een verzorgingstehuis kan misschien ook mogelijk zijn. Dan kun je ondervinden of dat inderdaad een oplossing is.

Of misschien meer thuiszorg inschakelen?

Ik probeer met je mee te denken.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Als het niet enorm urgent is, zou ik eerst rustig rond gaan kijken naar waar je eventueel zou willen gaan wonen. Er is nl nogal wat verschil in verpleeghuizen en locaties.

Dit vraag ik me dus af, kan je aangeven in welke plaats je wil komen? Waar ik nu woon wil ik absoluut niet wonen, zelfs niet zijn maar helaas ben ik hier wel.

Ik wil terug naar mijn eigen dorp en daar staat een geweldig huis voor mensen die wat zorg nodig hebben en begeleid moeten wonen.
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=Dannifan;1079166]
Ik wil terug naar mijn eigen dorp en daar staat een geweldig huis voor mensen die wat zorg nodig hebben en begeleid moeten wonen.[/QUOTE]

Bellen dus. Wie niet vraagt, wordt nooit wijzer.
Je hebt nu even de tijd en de rust om te informeren en desgewenst voorbereidingen te treffen. ;)

En ze kunnen je nooit verplichten ergens te gaan wonen waar je niet wilt.
Want dat zou betekenen dat ze je ook "zomaar" ergens in Friesland of Zeeland neer zouden kunnen planten. :hmmm:
Ruitje † 17-03-2019

Bericht door Ruitje † 17-03-2019 »

Dannifan, volgens mij kun je gewoon contact opnemen met de verpleeghuis waar je naartoe zou willen in de toekomst.

Ik kreeg in 2015 van de revalidatie arts te horen dat het tijd werd voor een verpleeghuis. Ze zei dat ik er nu nog op tijd bij was zodat ik kon gaan rondkijken en we eventueel ergens kon inschrijven. Als ik zou wachten tot het niet meer anders kon, zou ik geen keuze meer hebben.

Ik ben bij twee verpleeghuizen gaan kijken. Één in mijn eigen woonplaats en één in Bosch en Duin omdat ik daar goede verhalen over had gehoord. Ik heb me dus ingeschreven in dat laatste verpleeghuis. En toen het ineens urgent werd, moest ik nog even drie weken wachten en toen kon ik daar terecht.

Als dat toen niet had gekund was ik misschien even ergens anders opgenomen, maar was ik ingeschreven gebleven bij het verpleeghuis naar keuze en had ik moeten wachten totdat er daar plek zou zijn in mijn verpleeghuis naar keuze. Maar dat was in mijn geval niet nodig.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

[QUOTE=Ruitje;1079178]Dannifan, volgens mij kun je gewoon contact opnemen met de verpleeghuis waar je naartoe zou willen in de toekomst.

Ik kreeg in 2015 van de revalidatie arts te horen dat het tijd werd voor een verpleeghuis. Ze zei dat ik er nu nog op tijd bij was zodat ik kon gaan rondkijken en we eventueel ergens kon inschrijven. Als ik zou wachten tot het niet meer anders kon, zou ik geen keuze meer hebben.

Ik ben bij twee verpleeghuizen gaan kijken. Één in mijn eigen woonplaats en één in Bosch en Duin omdat ik daar goede verhalen over had gehoord. Ik heb me dus ingeschreven in dat laatste verpleeghuis. En toen het ineens urgent werd, moest ik nog even drie weken wachten en toen kon ik daar terecht.

Als dat toen niet had gekund was ik misschien even ergens anders opgenomen, maar was ik ingeschreven gebleven bij het verpleeghuis naar keuze en had ik moeten wachten totdat er daar plek zou zijn in mijn verpleeghuis naar keuze. Maar dat was in mijn geval niet nodig.[/QUOTE]

Oke hier kan ik wat mee, ik ga ze binnenkort even bellen en eens kijken wat er mogelijk is.
Ruitje † 17-03-2019

Bericht door Ruitje † 17-03-2019 »

Dannifan, ik ben nu anderhalf jaar in een verpleeghuis en kan je alles vertellen over het proces van indicatie et cetera. Stuur anders een PB met gerichte vragen dan kan ik je waarschijnlijk wel op weg helpen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp