Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hersenbank

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Klick

Hersenbank

Bericht door Klick »

Hoe kun je er voor zorgen dat na je dood je hersenen naar de hersenbank gaan?

Hoe werkt dat? Ik Ben al heel Lang donor.. maar hoe weten ze Dan dat het MS-hersenen zijn en Ik neem aan dat ze ook het verloop van de MS willen weten?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Om je hersenen te doneren aan de hersenbank voor onderzoek moet je je apart opgeven. Kan met een formulier op hun site. Ik wil het ook, maar nog niet gedaan... erg naar om mee bezig te zijn. Stomme reden, maar goed.

Ik ben ook orgaandonor, maar ik vraag me af hoeveel ze zullen gebruiken na mijn dood, gezien de diagnose ms. Ik was ook bloeddonor, maar dat mocht ook niet meer na de diagnose.

Ze zeiden om mijn gezondheid te beschermen, maar misschien is de onbekende oorzaak van ms ook een reden??? Misschien ook niet hoor. Andere chronische ziekten, zoals colitis, mogen wel doneren.

Ik kon na de bevalling de navelstreng doneren voor stamcellen, maar ze konden niet met 100% zekerheid zeggen dat hij gebruikt zou worden als de moeder ms heeft, dus ik heb het niet gedaan. Ik wilde hem dan laten 'uitkloppen'. Er was net een onderzoek dat dat beter is voor de baby. Als er een kans was dat ze hem weg zouden gooien had ik dat liever.
Knillis

Bericht door Knillis »

Kijk maar even op onderstaande link

[url]https://www.hersenbank.nl[/url]

Daar vind je alle informatie.
Klick

Bericht door Klick »

Oww zo makkelijk :D
Gewoon online aanmelden, dat kan Ik :haha:
Knillis

Bericht door Knillis »

:goed:
Köln1985

Bericht door Köln1985 »

Zover ik weet kan je niet meer doneren met ms...
Dat had ik gelezen. Enige wat nog overbleef was de hersenbank.
Wel erg jammer maar begrijp het wel.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Je kan zeker nog doneren met MS!
Het is iets met weefsels en organen. Het ene mag je wel doneren, het andere niet (ik weet uit mijn hoofd even niet meer wat, maar ik denk dat weefsels niet meer mogen).

De reden is dat de oorzaak van MS nog niet helder is en ze daarmee geen risico willen nemen.

Ze adviseren gewoon een donorcodicil in te vullen. Zodra het aan de orde is, gaan ze sowieso je dossier bekijken en testen doen, dus dan bekijken ze ter plekke wat ze nog wel of wat ze niet meer kunnen gebruiken.

De hersenen vallen inderdaad buiten het donorcodicil, dus daarvoor moet je je apart aanmelden. Die zijn dan ook niet voor "hergebruik" (dus voor een ander persoon), maar die worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek of voor studie.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik weet alleen niet Hanna of dan ook beide codicillen uitgevoerd kunnen worden, dus èn orgaandonatie plus hersen/ruggenmerg donatie.

Hersenen en ruggenmerg moeten in Amsterdam uitgenomen worden binnen 8 uur na overlijden. Vooraf moeten dan in het ziekenhuis waar iemand overlijdt organen worden uitgenomen. Geen idee of dat lukt binne de tijd die er voor staat.

Ik heb ook altijd een donorcodicil gehad (vanaf mijn 18e) maar kreeg met na de diagnose te horen dat orgaandonatie niet meer mocht. Ik was tevens bloeddonor maar ook dat mocht niet meer nadat er MS was geconstateerd.

Maar misschien zijn de regels intussen aangepast aan de tijd en kan het voor sommige organen wel.

Ik hou me voorlopig maar bij hersendonor. Mocht ik onverwacht overlijden en er zou nog een ander orgaan dan de hersenen bruikbaar zijn dan weet mijn man (en mijn kinderen) dat ze mogen gebruiken wat bruikbaar is.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Ik heb me ook voor ik de diagnose kreeg al aangemeld als orgaandonor. Zover ik weet is dat ook met diagnose nog nuttig. Na mijn overlijden zoeken ze het maar uit; als er nog iemand mee kan worden geholpen zou ik dat geweldig vinden. Bloeddonor kan je inderdaad niet meer worden; dat heb ik laatst nog opgezocht.

Over de hersenbank had ik om eerlijk te zijn nog niet nagedacht tot ik er afgelopen week wat over op tv zag. Op zich natuurlijk mooi als ik de wetenschap (en daarmee andere MS patiënten) toch nog een klein beetje kan helpen. Dat zal ik zeker in overweging nemen.
Knillis

Bericht door Knillis »

Mijn man is trouwens ook hersendonor omdat de hersenstichting ook "gezonde" hersenen nodig heeft om te dienen als vergelijkings materiaal bij onderzoek naar verschillende hersenziekten.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp