Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hersenbank

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=Knillis;1104190]Onderzoek aan hersenen en ruggemerg is altijd mogelijk maar of mijn organen nog bruikbaar zijn is nog maar zeer de vraag (ben inmiddels 60 plus en gebruik al vele jaren aardig wat medicatie).[/QUOTE]

Zegt niets hoor. Mijn vader, die toch vele jaren alcoholist was en zich wezenloos gerookt heeft, heeft na zijn sterven toch nog een aantal mensen blij kunnen maken.
Want zijn 70-jarige netvlies en huid waren nog uitstekend bruikbaar. :cool:

Ik heb het maar even niet over zijn lever of longen... :tralala:
Knillis

Bericht door Knillis »

Inderdaad zijn huid en netvlies vaak nog wel te gebruiken als je wat ouder bent en/of chronisch ziek bent.

Maar .........

Ik heb me op mijn 18e aangemeld als orgaandoner en bloeddonor.
Vervolgens heb ik vele jaren 2 x per jaar bloed gedoneerd.
Echter toen ik gemeld had dat ik MS gekregen had mocht ik helemaal geen donor meer zijn :???:

Daarna ben ik hersendonor geworden en blijf ook hersendonor.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Ik was vroeger bloeddonor, maar mocht geen bloed meer geven ivm werk.

Toen door de MS geen andere donatie meer mogelijk (zelfs mijn stamcellen willen ze niet hebben) en nu dus hersendonor.
anna_z

Bericht door anna_z »

Ook ik was bloeddonor. Sterker nog, ik ben vóór mijn diagnose MS beenmergdonor geweest. Heb nog een brons beeldje staan, gekregen van Europdonor. Ik ben volledig door de molen geweest, er waren toen nog geen tekenen van MS. Hoe cynisch kan het leven zijn. Geen idee of de ontvanger MS heeft gekregen.

Anyway, Ik heb wel gelezen dat bij het doneren van hersenen en ruggenmerg, ook de halslymfeklieren en de ogen kunnen worden gebruikt.

Best interessant eigenlijk.
Klaartje

Bericht door Klaartje »

Ik heb me kort geleden laten registreren bij de hersenbank. Op dit moment zijn gezonde hersenen en 'hersenen met MS' zeer welkom begreep ik.

Ik heb in overleg met mijn naasten besloten de ogen niet beschikbaar te stellen. Ze waren erg bang dat ze dat toch aan me zouden kunnen zien. De rest mogen ze gebruiken!
Knillis

Bericht door Knillis »

Aan de overledene is echt niets te zien als de netvliezen zijn uitgenomen hoor. Trouwens alles wat ze aan organen uitnemen zie je niets van gelukkig.

Dat is tenminste wat ik van mijn dochter heb begrepen. Zij heeft hier regelmatig mee te maken omdat ze uitvaartbegeleidser is en ook zelf overleden mensen verzorgd.

Maar als je familie daar bang voor zijn moet je dat respecteren.
Klaartje

Bericht door Klaartje »

Ik respecteer hun wens inderdaad, ondanks dat er waarschijnlijk niets zichtbaar is.

Ik vind het al super dat mijn familie mijn wens voor inschrijving bij de hersenbank steunt. Kan me best voorstellen dat het moeilijk kan zijn om iemand na zijn overlijden een paar uur 'af te moeten staan'.
Klick

Bericht door Klick »

Dat aan de overledene niets te zien deed me besluiten alles te doneren waar de hersenbank iets aan heeft.
ik heb me gelijk uitgescheven eehh nee gestemd.. (nou hoe zeg je dat?:o) uit het donorregister om verwarring te voorkomen.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik denk af en toe over het onderzoek dat ze ooit gaan verrichten aan mijn hersenen/ruggenmerg en krijg dat het maffe idee "misschien komen ze er dan wel achter dat ik helemaal geen MS had"

Vreemde gedachtengang maar toch moet ik daar heel af en toe aan denken. :o

Misschien is de wens vader van de gedachte :D
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

[QUOTE=Klick;1104186]klopt, je kan voor beide donor zijn, maarrrr

ik hoorde iemand van de hersenbank uitleggen
als iemand ook gewoon donor is kiest men altijd eerst voor de organen waar direct levens mee te redden zijn. De hersenen komen daarna aan de beurt.. en dan is het meestal al te laat voor het onderzoek..

[/QUOTE]


Dit bleef in mn hoofd zitten. Met 1 orgaandonor kunnen 8 (!!) mensenlevens gered worden. Ik vind het dan nogal wat om te zeggen dat de onderzoekers mijn lichaam mogen hebben.

Daar komt nog bij dat in dit artikel staat dat slechts 1 op de 25.000 geregistreerde donoren uiteindelijk in aanmerking komt voor donatie:

[url]https://www.msweb.nl/magazine/04-2016/n ... e-systeem/[/url]

Wat als ik net die ene ben? Die hersenbank heeft toch teveel donoren en die wet is er nog niet eens, dus we weten ook niet wat voor effect dat gaat hebben op de wachtlijsten. Ik kan me niet voorstellen dat die ineens opgelost zijn.

Er staat ook dat ms geen reden is om geen orgaandonatie te doen. Niet zoals bij bloed. Ze transplanteren toch, ondanks dat ze niet weten of je het kan overdragen.

Ik blijf in de eerste plaats orgaandonor. Ik vind de accute nood aan mijn organen door die terminale mensen belangrijker.

Grote kans dat ze me niet kunnen gebruiken, dan mag de hersenbank me hebben. Als ze er toch niks uit halen ben ik nog 'vers' genoeg.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp