Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

ervaringen stootkuur

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
linda.z

ervaringen stootkuur

Bericht door linda.z »

Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring m.b.t. een stootkuur.

Vorige week heb ik 5 dagen een stootkuur gekregen (infuus). De eerste dagen voelde ik mij beter, maar langzaam voelde ik mij iets minder lekker (het gevoel van oja dat spul komt zeker aan nu). Gisteren en vandaag ben ik best duizelig. Hoe hebben jullie dit ervaren?

Groetjes,
Linda
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik kan er niet al te veel over vertellen Linda want ok heb slechts twee keer een kuur gehad.

Maar mijn ervaringen waren erg slecht. De eerste keer toch wel een paar weken flink beroerd geweest. De tweede keer in plaats van 5 dagen slechts 3 dagen.

Ook verre van lekker nadien maar wat ik toen heel erg akelig vond is dat ik me lange tijd vrij depressief heb gevoeld. Gelukkig is dan ook langzaam aan weer beter geworden.

Maar beide kuren hebben ook geen echte verbetering gegeven, dus voor mij geen kuren meer als het ook met rust kan verbeteren.

Is voor mij nu ook niet meer van toepassing want ik bent in de SP fase en dan zijn er over het algemeen geen schubs meer en die heb ik dus ook al 18 jaar niet meer gehad.

Er zijn echter ook mensen met flink positievere ervaringen, alhoewel het toedienen van de prednison en de eerste periode daarna er vrijwel altijd sprake is van allerlei niet prettige bijwerkingen. Dit duurt bij de een langer dan bij de ander.

Neem zo veel als mogelijk je rust de komende periode. De prednison heeft tijd nodig zijn werk te doen en je lichaam heeft rust nodig om die troep weer uit je lichaam te werken.

Veel sterkte en beterschap toegewenst.


Kleine aanvulling:
Als je de functie zoeken (bovenaan de blz aantikt en dan bv prednisonkuur intypt vind je (iets verder naar onderen door scrollen) een aantal wat oudere topics die misschien wat antwoord geven op je vraag.
Köln1985

Bericht door Köln1985 »

Bij een ieder werkt het weer anders maar denk dat de meeste wel bekend zijn met de algemene uitputtingsslag. Ik zelf eerste dafen adhd van dat spul en daarna helemaal opgebrand voor een aantal weken.
Heb er nu zelf een aantal achter de rug waarvan de laatste mij een spoedopname opleverde vanwege meerdere maagzweren, verkleinde nieren en hart ritme stoornissen etc. Kan dus heel gevaarlijk spul zijn.

De schubs die onbehandeld waren heb ik allemaal restverschijnselen aan over gehouden. Kan nu bv. Mijn hoofd niet meer plotseling draaien of ondersteboven houden met bv schoenen aandoen dan wordt ik duizelig. De schubs die behandeld zijn heb ik geen restschade. Ik voel tijdens de kuur totaal geen verbetering waardoor ze mij de volle 5 dagen 1000 per dag geven. D elaatste schubs dus 2 stootkuren binnen 3 weken. Het verkort het bij mij ook niet zoals sommige wel hebben die voelen meteen verbetering en sommige neurologen beweren dat je sneller "hersteld" na een stootkuur van je schub. Mijn schubs duren ieder 8 weken. Wel of geen behandeling.

Enige feiten die ik heb is dat ik geen rest schade heb. Ondanks dat sommige beweren dat een stootkuur totaal geen effect heeft op de schade die een schub aanricht. Mijn neuroloog beweerd dat hoe sneller je de schub behandeld hoe beter omdat je dr schub probeerd af te remmen. Ik weet het allemaal niet , ze zeggen allemaal wat anders. Ik ga op mijn eigen feiten af, met een stootkuur tot op heden geen restschade, zonder stootkuur restschade...
Ik vind een stootkuur enorm intensief. Totaal opgebrand was ik maar kwam denk ik ook door 3 kuren in 3 maanden tijd van allemaal 5000 mg. Maar tja, ik probeer het gewoon ook voor het gevoel dat ik iets probeer te doen. Afhankelijk ook van wat de klachten zijn. Laatste keren heel slechtziend en geen smaak en benen uitgevallen, draaiduizeligheid... Dat vond ik erg genoeg om het een kans te geven.
Ms hugs etc. Zing ik zelf uit.
Sharon

Bericht door Sharon »

Zoveel mensen, zoveel verschillende reacties op een kuur.
Ik heb een aantal keer een stootkuur gehad. De kuren verliepen bij mij voorspoedig. De enige "klacht" die ik had was een metaal smaak in mijn mond.

Wel merkte ik dat ik na een kuur goed mijn rust moest nemen. De eerste weken geef ik echt toe aan mijn lichaam. Wat inhoudt dat ik 's middags een paar uurtjes ga slapen, 's avonds er op tijd in ga enz.

Probeer voldoende rust in te bouwen. Hopelijk voel jij je dan snel iets fijner. Sterkte!
belladonna

Bericht door belladonna »

Ik heb er 7 gehad.
Werkte alle keren supersnel, na de 2e zak al merkbare verbetering.
Inderdaad de metaalsmaak, bah en de 4e dag tranendal net als kraamdagen.

Wel van die opvliegers gehad na de kuur.
En 1 keer gigantische hoofdpijn gehad, detail 2 kuren binnen 1 maand.

Veel succes, houdt je lichamelijk en vooral geestelijk rustig.
Schrijf het op in een dagboekje, zodat het uit je hoofd mag.
linda.z

Bericht door linda.z »

Wat fijn om eens wat van anderen te horen. Je hoort vaak alleen de goede dingen dus je denkt, zal het aan mij liggen... Had er 2,5 jaar geleden ook al 1 gehad maar toen was ik er zo slecht aan toe dat ik me het niet meer kon herinneren. Ik heb ook nog steeds geen ms verpleegkundige, dus bij vragen ben ik erg op mezelf aangewezen en meneer Google ;). Ervaringen van anderen en herkenning zijn soms juist erg fijn, ookal is het niet altijd positief.
Sara

Bericht door Sara »

Ik heb twee keer een kuur gekregen, allebei voor een oogzenuwontsteking. Beide keren is de OZO goed hersteld. Of dat door de kuur komt, dat weet ik natuurlijk niet.

Ik had géén metaalsmaak, maar wel maagklachten en flink hoger bloedsuiker. Da's allebei vanzelf weer hersteld, maar de weken na de kuur voelde ik me tegelijkertijd moe en enorm opgejaagd. Ik denk dat dat pas na een week of twee drie over was.

Of jouw duizeligheid hier iets mee te maken heeft, geen idee. Bij mij is duizeligheid vaak een teken dat ik wat rustiger aan moet doen. Hopelijk komt 't bij jou ook goed in de komende weken. Zit er wel verbetering in de problemen waarvoor je de kuur kreeg?
Fia

Bericht door Fia »

Ik heb 4 keer een kuur gehad.
De eerste 3 kuren waren 3 daagse kuren. Ik heb toen veel last van bijwerkingen gehad. O.a je een junk voelen, je van binnen helemaal bont en blauw geslagen voelen. Een week gevoel in mijn ruggegraat.

Ook bij de 3e kuur die ik kreeg voor een OZO had ik deze bijwerkingen en mijn zicht was na de kuur alleen maar slechter.

De laatste keer kreeg ik een 5 daagse kuur. De eerste 3 dagen ging goed, niet heel erge bij werkingen. Vanaf de 4e dag slechter looen en smaak die verdween. Ook na de kuur heb ik nog bijna 2 weken last gehad van ontzettende pijnlijke spieren in mijn nek en linkerarm.

Het resultaat van alle kuren bij mij is uiteindelijk bijna niets alleen veel bijwerkingen.

Liefs,

Fia
tracy

Bericht door tracy »

Ik heb 3 of 4 keer een stootkuur gehad. Ze werkten bij mij heel effectief. Na plusminus 3 maanden was ik weer terug op mijn oude niveau. Echter de laatste had geen effect. Blijkt dat ik nu in SP fase zit en niet meer in de RR fase.
Emile D

Bericht door Emile D »

[QUOTE=belladonna;1085843]

En 1 keer gigantische hoofdpijn gehad, detail 2 kuren binnen 1 maand.

Schrijf het op in een dagboekje, zodat het uit je hoofd mag.[/QUOTE]

2 x 1 kuur in één maand? mijn neuroloog wil geen 2e kuur geven binnen het jaar, hij verteld dat het niet mag???

Terwijl ik wel met een schub rond (loop) en morfine krijg tegen de pijn.

zouden de neurologen niet met elkaar praten en ideeën uitwisselen?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp