Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

LDN-gebruikerservaringen, deel 3

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
greta † 2017

Bericht door greta † 2017 »

[QUOTE=Tientje;832556]Iedereen reageert anders op LDN. Ik heb meer energie en ik blijf redelijk stabiel (maar of dat nou echt door de LDN komt weet ik dus ook niet zeker helaas, maar ik geef het het voordeel van de twijfel), verder zijn mijn MS-klachten voor geen meter verminderd.

Daarom vind ik het moeilijk om te geloven dat het helpt tegen al die klachten en kwalen die hier voorbij komen en heb ik het idee dat het wel heel erg verheerlijkt wordt. ..[/QUOTE]

Als je er niet heel veel van merkt kan ik me voorstellen dat het moeilijk te geloven is dat het bij sommige anderen wel veel doet..
Toch lijkt dat inderdaad zo te gaan met dit middel en dat kan dus best teleurstellend zijn.
Ook heb ik van sommige MS patienten gehoord dat de LDN pas na een klein jaar goed ging werken.

Het enige wat misschien de effectivteit van LDN bij jou zou kunnen verbeteren is het (op proef) elimineren van exorfines

. [url]http://www.msweb.nl/forum/showpost.php? ... ostcount=1[/url]
Sun

Bericht door Sun »

Tientje, heel jammer dat bij jou de MS-klachten niet verminderen. Ik had het graag anders voor jou gezien.
Het doet me ergens aan denken: een verhaal dat ik las van iemand die met 1,5 mg. begon, zich daarna prima voelde bij 3 mg. en haar klachten zag verminderen.
Echter: toen ze overging op 4,5 mg. verergerden haar MS-klachten opeens. Nu ze terug is gegaan naar 3 mg. gaat het langzaam beter.

Juist daarom lijkt het me altijd raadzaam om zo laag mogelijk te beginnen qua dosis: met 1,5 mg. (of 0,5 mg. als je gevoelig bent voor medicijnen). Dan langzaam opbouwen, minimaal om de paar weken. Voel je dat je de juiste dosis te pakken hebt: blijft daar dan bij. Dat is mijn mening tenminste.

Ikzelf voelde me prima bij 3 mg. maar ging over op 4,5 mg. omdat dit beter bleek te zijn voor mijn blaas. Bij deze verhoging kreeg ik wat problemen met het slapen. Maar nu, na een tijdje, gaat dat steeds beter.
Ik neem de LDN liever 's avonds in omdat dit het meeste effect geeft.

En verder ben ik het helemaal met Ducaatje eens.

Marion, ik heb je een PB geschreven. Misschien heb je iets aan die informatie.
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

@ Marion: Ik zou het niet in het buitenland bestellen (omdat Jossi het over verzendkosten heeft), maar een goed gesprek aangaan met je huisarts. De mijne heeft het ook "gewoon" voorgeschreven. Dan kun je het gewoon bij de apotheek ophalen en ja, het wordt vergoed.

Ga anders naar een natuurarts of orthomoleculair arts. Hij/zij schrijft het zeker voor en dan kun je het ook gewoon bij je apotheek ophalen.

Bij mij vermalen ze 6 Naltrexon tabletten van 50 mg. Hier maken ze dan 100 stuks LDN van 3mg van.

Ik hoop dat jouw huisarts ook mee wil werken. Mijn huisarts is verrast dat het mij zoveel goed doet. In het begin slecht geslapen bij verhogingen; ik ben begonnen met 0,5 mg. Bij 1,5 kreeg ik problemen met slapen, maar daar ben ik redelijk snel doorheen gekomen. Nu zit ik al een hele tijd op 3 mg. Ik merk geen verschil met nog hogere doseringen, dus blijf ik op deze dosering zitten.

@ Jeanique: mag ik vragen in welke plaats dat MS centrum zit. Ik vind het namelijk best ruimdenkend dat zij met LDN werken. Mijn neuro moet er niets van weten.

Groetjes,
Vlinder
marc123

Bericht door marc123 »

Nee maar, dokter juut en dokter juul zijn van taktiek veranderd; nu zijn het anderen die goede ervaringen hebben met andere doseringen.

Waarom hoorde je dan niets van dokter juut toen die vorige dosering niet goed werkte? Zoals hier al werd opgemerkt; geen mens is hetzelfde.

Het stomste wat je dus kunt doen is, zonder aanvullende kennis, een dosering stomweg kopieren omdat iemand anders daar baat bij had.

Dan nog dit; dat er weinig bijwerkingen van ldn bekend zijn, betekent natuurlijk niet dat ze er niet zijn. Ldn is gewoonweg nauwelijks of niet

onderzocht en dus kunnen er ook geen bijwerkingen bekend zijn. Een bijwerking is er in ieder geval wel maar voel je niet direct; ldn stimuleert

iemands' afweersysteem, maar is niet het probleem bij ms een verkeerde reactie van het afweersysteem? Dus, door ldn werkt het afweersysteem

Harder verkeerd, en dat voel je niet meteen (uiteindelijk natuurlijk wel; een toename van de ms-activiteit!).
joge

Bericht door joge »

Hoe zou LDN dan het immunsysteem versterken Marc? Ik lees vaak dat het 't systeem 'reguleert', dat lijkt me wat anders.

Ook heb ik op Pubmed al diverse studies gezien waaruit blijkt dat LDN goed wordt getolereerd.

Naltrexon is al jaren terug goedgekeurd door de FDA. De bijwerkingen zijn relatief beperkt. Zeker in een dosering die tien keer lager is dan de reguliere dosering is de kans op bijwerkingen gering.

Dus ik gebruik LDN al een tijdje, een maand of zes, zonder angst voor bijwerkingen. Ik vind de werking van LDN ook erg begrijpelijk.

Geen jubelverhalen bij mij trouwens; ik hou nog een tijd vol omdat ik begrijp dat het een tijd kan duren voordat je er profijt van hebt.

Ik slaap er in ieder geval lekker op! Da's alvast mooi meegenomen.
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Er is gebleken dat opiaat antagonisten zoals Naltrexone aspecten van het immuunsysteem kunnen remmen.

Daarbij verminderen de cytokines die door de T-helper cel gemaakt worden. Dat zou bij MS de basis kunnen zijn van de vermoede remmende werking op de progressie.

Dierstudies laten zien dat LDN in een model voor MS de ontsteking in het centrale zenuwstelsel remt en de ziekte afzwakt. Maar hoge doseringen verergeren de ziekte.

Het gebruik van dit soort lage doseringen gaat volgens niet medische bronnen op het internet niet gepaard met storende bijwerkingen, en ook dat lijkt aannemelijk.

Er is inmiddels wel wat onderzoek beschikbaar naar de veiligheid. Storende bijwerkingen die het gebruik problematisch maken zijn vooralsnog niet gemeld. Wel moet rekening gehouden worden met erg bizarre dromen of nachtmerries.
marc123

Bericht door marc123 »

In mijn studie (econometrie aan de uva) hadden wij een leerboek (De Heer en Sattler) dat een bepaalde stelling of hoofdstuk steevast begon

met ... Het is wel duidelijk dat ... Aan dit boek moest ik erg denken toen ik dit hier las. Waarom toch?
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

[QUOTE=marc123;832701]In mijn studie (econometrie aan de uva) hadden wij een leerboek (De Heer en Sattler) dat een bepaalde stelling of hoofdstuk steevast begon

met ... Het is wel duidelijk dat ... [/QUOTE]

Dat moet een goed boek geweest zijn... :cool::haha:
joge

Bericht door joge »

[QUOTE=marc123;832701]In mijn studie (econometrie aan de uva) hadden wij een leerboek (De Heer en Sattler) dat een bepaalde stelling of hoofdstuk steevast begon

met ... Het is wel duidelijk dat ... Aan dit boek moest ik erg denken toen ik dit hier las. Waarom toch?[/QUOTE]

Drie econometristen gingen jagen en zagen een hert. De eerste econometrist schoot. Mis. Een meter te ver naar links. De tweede schoot. Ook mis. Een meter te ver naar rechts.

De derde econometrist schoot niet, maar juichte 'We hebben het gevonden!'
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

:haha: :haha: :haha:

Jij hebt zeker economie of bedrijfskunde gestudeerd?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp