Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Stuur een kerstkaart naar een eenzame oudere...

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik snap je standpunt heel goed, Antoinette, maar er zit een behoorlijk verschil in een kaartje sturen en een uitnodiging voor het Kerstdiner. En vanuit mezelf gezien: ik ben financieel én locatietechnisch afhankelijk van anderen voor een uitgebreide Kerst met anderen. Kan moeilijk ook nog eens een volslagen vreemde uitnodigingen bij mijn eigen familie. ;)
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik neem aan Antoinette dat de ervaringen over het algemeen positief zijn geweest.

Het ouderenfonds doet dit al langer en zal hoop ik wel goed monitoren op de een of andere manier of mensen dit fijn vinden of juist niet.

Iemand uitnodigen die eenzaam is op één van de kerstdagen is natuurlijk nog veel mooier maar dan moet het volgens mij wel iemand zijn die in ieder geval een heel klein beetje bekend is met ons gezin.

Mij lijkt het persoonlijk helemaal niets om met kerst bij wildvreemde mensen te gaan dineren.

Bij ons is het heel logisch dat als er iemand uit de familie of vriendenkring alleen is met kerst, die uit te nodigen om bij ons aan tafel aan te schuiven. Ze moeten dan zelf beslissen of de dit al dan niet leuk vinden.

Toen ik nog gezond was en werkte hielpen mijn man en ik jarenlang op 2e kerstdag op het centraal bureau van mijn werkgever met de organisatie van een gezellige middag voor de bewoners uit de woonvormen die onder onze zorgaanbieder vielen en die geen van de feestdagen bij familie teredht kon. Er was ter afsluiting een diner dat we zelf kookten.

Dat was altijd zo geweldig om mee te maken.

Ik zou het nu niet meer kunnen maar het bestaan al een hele poos niet meer. Er zou geen geld meer voor zijn. Heel erg jammer hoor.
Sharon

Bericht door Sharon »

Absoluut een mooi initiatief! Vorig jaar zag ik deze actie te laat. Dit jaar zal ik zeker een aantal kaartjes versturen. Al moet ik er stiekem wel bij zeggen dat ik er eventjes goed over na moet denken wat ik op de kaart wil schrijven.
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=Sharon;1097912]Al moet ik er stiekem wel bij zeggen dat ik er eventjes goed over na moet denken wat ik op de kaart wil schrijven.[/QUOTE]

En juist dat vind ik nou ook zo moeilijk. Een kaart sturen aan bekenden is makkelijker dan aan een vreemd iemand die ook nog eens eenzaam is.

Een kreet als "fijne feestdagen" is al niet op z'n plaats denk ik.

Iemand hier goede ideeën voor soms?
Suzan

Bericht door Suzan »

Ik heb vorig jaar ook serieus zitten ploeteren op de kaartjes. (Alleen al het foutloos proberen te schrijven :ogen: )

Maar ik heb toen een beetje een praatje gemaakt over dat ik zelf geen ouders meer heb, en dat ik nu dus deze kaartjes stuur omdat er vast wel mensen zijn die geen kinderen hebben die ze kaartjes sturen.
En verder gewoon wat over dat het soms best eenzaam kan zijn als je geen partner meer hebt, etc.

Gewoon tegen een vreemde oudere gepraat, denk ik maar. Zoals je soms ook een praatje in de supermarkt kunt hebben.
En dat ze op deze manier merken dat er toch mensen zijn die aan ze denken, ook al kennen ze die persoon niet.
Antoinette

Bericht door Antoinette »

Leeuwtje-nl en Knillis. Even een toelichting op mijn bijdrage van gisteren. Die oudere dame waar ik op doelde is een lieve buurvrouw waar we een prima contact mee hebben en dat kerstdiner is meer een uitgebreid warm/koud buffet dat door een bevriende slager voor ons wordt bereid. En aan huis gebracht.

Helemaal niet duur. E 12,50 per persoon.

Math en ik zijn zelf ook maar alleen met de kerstdagen aangezien onze wederzijdse familie ófwel andere plannen heeft of het contact is verwaterd óf ze wonen te ver weg.

Tja, zo gaat dat soms...jammer genoeg.

Onze dochter brengt kerst door bij haar vriend. Zijn moeder is kortgeleden overleden en zijn vader wil het huis niet uit met die dagen. (we hadden hem trouwens uitgenodigd).

Onze dochter zat dus in een dilemma - bij ons of bij haar vriend - en daarom hebben wij de knoop maar voor haar doorgehakt.
Knillis

Bericht door Knillis »

Een prima oplossing toch Antoinette. En zo proberen we er allemaal een mouw aan te passen zodat zo veel mogelijk mensen toch nog gezamenlijk kerstfeest kunnen vieren.

Dit jaar zullen we voor het eerst sinds heel lange tijd op tweede kerstdag gezamenlijk eten met mijn twee dochters.

Ze moesten tot nu toe meestal werken met beide kerstdagen, de jongste in de horeca en de oudste als uitvaartbegeleider.

Met oud en nieuw zijn mijn man en ik meestal samen nu zowel zijn moeder als mijn moeder inmiddels niet meer leven. Voor die tijd waren ze meestal bij ons.

Ik denk dat we allemaal ons best doen het voor iedereen zo aangenaam mogelijk te maken gedurende de komende feestdagen maar ik ben altijd wel erg blij als het weer achter de rug is.

Want al met al naast gezellig is alles ook heel erg vermoeiend. :moe:
annette54

Bericht door annette54 »

goed initiatief van het ouderenfonds!!
ik hou bijna altijd wel kaartjes over en wat leuk om ze op die manier op een goed adres te laten bezorgen.
gelukkig is er nog tijd om over de tekst na te denken.. :)
wilm

Bericht door wilm »

Goed idee

Er gaan er zeker een paar die kant op

Genoodzaakt door sneeuw aan huis gebonden,
maar goede reden om kaarten te schrijven

Las wel dat ze 18 dec binnen moeten zijn
abceetje

Tekst

Bericht door abceetje »

Tekst

Ik heb ook een aantal kaarten gestuurd met de volgende tekst:

Voor een lieve medemens,

Mijn wens voor u voor volgend jaar, is duidelijk en klaar.
Een vriendelijk woord en een lieve lach, wens ik u voor elke dag!


Ik had zoiets op internet gelezen en de tekst aangepast aan wat voor mij goed voelde om op een kaart aan een wildvreemde oudere persoon te zetten.

Misschien heeft iemand er nog iets aan.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp