Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Coimbra-protocol

Alles omtrent voeding en supplementen
Sylvia1

PTH toch gestegen

Bericht door Sylvia1 »

PTH toch gestegen

Op 7 maart is er weer bloedgeprikt. Parathyroïdhormoon is sinds begin januari gestegen van 1,6 naar 2,4 terwijl ik de dosis vitamine D verhoogd heb van 20.000 naar 30.000 IE per dag. Je zou daarom verwachten dat PTH zou dalen in plaats van stijgen.

Calcium in zowel urine als bloed is goed, dus dat is mooi. Vitamine D is niet meer meetbaar. Groter dan 375.

Ik baal ervan dat PTH is gestegen. Hij was juist zo mooi laag de vorige keer. De ondergrens is 1,2 en Coimbra streeft daarnaar. Ik denk dus dat ik mijn dosis vitamine D toch weer moet verhogen. Ik denk aan 40.000 IE per dag.
Sylvia1

PTH en zonlicht

Bericht door Sylvia1 »

PTH en zonlicht

Ik vraag me af of mijn PTH gestegen is sinds januari door gebrek aan zonlicht. Ik ga ervanuit dat mijn vitamine D gestegen is aangezien ik de dosis had verhoogd van 20.000 IE naar 30.000 IE per dag, maar dat is helaas niet meetbaar.

Weet iemand of er een verband is tussen PTH en zonlicht?
Klick

Bericht door Klick »

interessante vraag :ogen:
er is wel iets van een verband, maar het komt op mij over als een verband tussen vit D, zonlicht en calcium waar het pth op reageerd.


[url]https://www.henw.org/archief/volledig/i ... tml#lv17-1[/url]
[QUOTE]Als het calcidiol in de winter beneden 110 nmol daalt, gaat het PTH al langzaam stijgen; suppletie van vitamine D corrigeert deze stijging met een mogelijk gunstig effect.[/QUOTE]

[url]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/898 ... t=Abstract[/url]

studie op antartica
[url]https://minerva-access.unimelb.edu.au/b ... sAllowed=y[/url]
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Interessant, Klick. Mijn calcidiol (1,25OH2D3) is ook geprikt, maar die uitslag is er nog niet. Ik ben benieuwd.
Klick

Bericht door Klick »

die van mij was laatst 88 maar deen idee wat hij hoort te zijn..
D =101 en mg 0.83

ondertussen heb ik 2 potten k2 gekocht, maar wacht nog even mijn bloedtest af voor ik het ech ga slikken. Beetje bang ben ik wel voor dat spul.

hoevel ik momenteel een dip heb leef ik op met dit weer (strak blauw en zon) dat de temperatuur dan tegen vriespunt aan zit maakt niks uit....net een schepje meer energie
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Ik ken de referentiewaarden van jouw labaratorium natuurlijk niet, maar ik weet wel dat ook die lang niet alles zeggen. Alleen dat 95% van de mensen daarbinnen valt: [url]https://www.nvkc.nl/zoek-een-test/eenhe ... tiewaarden[/url].

Mijn waarde zal ongetwijfeld hoog zijn gezien de hoge dosis vitamine D die ik slik.
neuron

Bericht door neuron »

[QUOTE=Sylvia1;1104131]
Mijn waarde zal ongetwijfeld hoog zijn gezien de hoge dosis vitamine D die ik slik.[/QUOTE]

Coimbra kijkt alleen naar het PTH gehalte en niet naar de Vitamine D waarden.

1,25D zou wel binnen de referentiewaarden moeten vallen, maar soms kunnen ze dat niet goed meten.

.
neuron

PTH en Zonlicht

Bericht door neuron »

PTH en Zonlicht

[QUOTE=Sylvia1;1104107]
Weet iemand of er een verband is tussen PTH en zonlicht?[/QUOTE]

Goeie vraag!
Anders dan via vitamine D ben ik niet tegengekomen. Ik zal eens rondkijken/vragen.

Overigens ga ik naar het vitamine D congres in Frankfurt waar Coimbra komt spreken.

.
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

[QUOTE=neuron;1104162]

1,25D zou wel binnen de referentiewaarden moeten vallen, maar soms kunnen ze dat niet goed meten.

.[/QUOTE]

Waarom moet 1,25 D wel binnen de referentiewaarden vallen terwijl 25OHD hoger mag/moet zijn?
Klick

Bericht door Klick »

[QUOTE=neuron;1104164]
Overigens ga ik naar het vitamine D congres in Frankfurt waar Coimbra komt spreken
.[/QUOTE]

👍👍 wat gaaf, ik ben nieuwsgierig :cool:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp