Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Coimbra-protocol

Alles omtrent voeding en supplementen
Sylvia1

Coimbra-protocol

Bericht door Sylvia1 »

In september besloot ik het [url=http://www.vitamindprotocol.com/dr.-coi ... tocol.html]Coimbra-protocol[/url] te gaan volgen. Dr. Coimbra behaalt veelbelovende resultaten bij zijn MS-patiënten met een zeer hoge dosis vitamine D en allerlei andere supplementen.

Al jaren slik ik 15.000 IE vitamine D per dag. En met succes, zo leek het. De MS was rustig. Ik had geen terugvallen en herstelde bijna volledig van eerdere terugvallen. Ik kon vrijwel alles weer. Alleen verder lopen dan 2,5 kilometer aaneengesloten lukte niet.

Helaas werd ik in 2015 enkele maanden erg ziek waardoor ik veel inleverde. Hetzelfde gebeurde afgelopen zomer. Ik kreeg talloze medische onderzoeken, maar de oorzaak van mijn klachten werd niet gevonden.

Uit de MRI-scan bleek dat de MS niet actief was en zelfs niet of nauwelijks actief was geweest sinds mijn diagnose. Dankzij de hoge dosis vitamine D?

Maar ik was wel ziek. Ten einde raad besloot ik zelf verder te zoeken. Ik verdiepte me in het Coimbra-protocol. Ik heb immers MS. Misschien was dat toch wel de oorzaak van mijn klachten. Inmiddels is duidelijk dat MS ook een ziekte is van de grijze stof en die zie je niet op een MRI-scan.

Ik durfde mijn dosis vitamine D nog niet verder te verhogen, maar ik besloot wel de overige supplementen te gaan slikken die Coimbra adviseert. Al na enkele weken voelde ik me niet meer zo ziek.

Begin november besloot ik stapsgewijs mijn dosis vitamine D te verhogen. Ik verhoogde de dosis van 15.000 naar 20.000 IE. Ik heb gisteren bloed laten prikken en een 24h-urine-calciumtest laten doen. Volgende week krijg ik de uitslagen.

Ik heb vandaag al wel de dosis vitamine D verhoogd naar 30.000 IE. Ik wacht vol spanning af wat er de komende tijd gaat gebeuren, maar de eerste resultaten stemmen hoopvol.
Sylvia1

Verbeteringen tot nu toe

Bericht door Sylvia1 »

Verbeteringen tot nu toe

Ik zet hieronder de verbeteringen tot nu toe op een rij:

[LIST]
[*]Ik kan makkelijker opstaan. Dat lukte een hele tijd nauwelijks. Regelmatig had ik er hulp bij nodig.
[*]Ik kan weer goed mijn romp overeind krijgen om op te staan uit bed. Ook dat lukte nauwelijks.
[*]Ik kan weer spullen oprapen die ik op de grond heb laten vallen. Ik moet wel steunen aan een kant.
[*]Ik kan weer los staan en zelfs een beetje bewegen. Erg handig om bijvoorbeeld je broek omhoog te doen op de wc of om je jas aan te trekken.
[*]Ik kan weer zittend met twee handen een shirt uittrekken over mijn hoofd. Dus zonder steun. Eerder zou ik dan omgevallen zijn.
[/LIST]
Sylvia1

Bloed- en urine-onderzoek

Bericht door Sylvia1 »

Bloed- en urine-onderzoek

De uitslagen van het bloedprikken en van de urine-calciumtest zijn binnen. Nierwaarden en calciumwaarden zijn in orde.

Mij viel vooral op dat mijn PTH verder is gedaald (zie het schema hieronder). Coimbra streeft naar een zo laag mogelijke maar wel meetbare waarde. Het lijkt dus de goede kant op te gaan.

Mijn dosis vitamine D heb ik inmiddels verhoogd naar 30.000 IE per dag. Ik ben heel benieuwd naar de waardes over twee maanden als ik alles weer laat testen.

[QUOTE=Sylvia1;1099702][url=http://uploads.im/ZDVNl.jpg][img]http://sk.uploads.im/t/ZDVNl.jpg[/img][/url]

Even klikken op de afbeelding voor een leesbare vergroting[/QUOTE]
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Interessant...de laatste tijd kom ik steeds vaker reacties van mensen (ook andere ai-ziektes) tegen die dit protocol noemen.

Velen hoor ik ook over dieet, volg jij een speciaal dieet nu daarvoor Sylvia1? (en zo ja, wat houdt dit dieet in? )
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

[QUOTE=Mulder's Girl;1099713]
Velen hoor ik ook over dieet, volg jij een speciaal dieet nu daarvoor Sylvia1? (en zo ja, wat houdt dit dieet in? )[/QUOTE]

Ik volg al lange tijd een speciaal op mij afgestemd dieet. Ik ben enkele jaren geleden naar een diëtiste gegaan i.v.m. darmproblemen.

Bij dat dieet hoort ook geen koemelk en geen kaas van koemelk. Dat komt mooi uit aangezien Coimbra die producten afraadt vanwege de calcium erin.

Qua eten doe ik niet echt iets bijzonders dus i.v.m. het Coimbra-protocol. Ik drink wel meer dan anders. Ik probeer de 2,5 liter te drinken die Coimbra adviseert. Vind het wel heel veel!
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Ik begrijp je met een afgestemd dieet voor de darmen....darmen zijn ook een moeilijk onderwerp bij mij.
Aangezien ik mensen hoorde over dieet in samenwerking met Coimbra vroeg ik me dus af wat dat dieet inhield, juist omdat ik al erg beperkt ben in mijn voeding vanwege spijsverteringsklachten.

Zuivel eet ik idd ook niet meer (at voorheen nog wel eens geit of schapenzuivel), maar eet je dan bv ook geen groene bladgroenten en broccoli meer? (veganisten noemen dit als goede calcium bronnen)

Verder heb ik ook gelezen dat je moet supplementeren met B2,omdat de hoge mate van vit.D3 hier een tekort van zou creëren?
En dat 1000iU vit.D per kg lichaamsgewicht wordt geadviseerd?
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

[QUOTE=Mulder's Girl;1099724]
Zuivel eet ik idd ook niet meer (at voorheen nog wel eens geit of schapenzuivel), maar eet je dan bv ook geen groene bladgroenten en broccoli meer? (veganisten noemen dit als goede calcium bronnen)
[/QUOTE]

Vooralsnog eet ik wel groene bladgroenten. En ook af en toe een stukje geitenkaas.

[QUOTE=Mulder's Girl;1099724]
Verder heb ik ook gelezen dat je moet supplementeren met B2,omdat de hoge mate van vit.D3 hier een tekort van zou creëren?
[/QUOTE]

Ik weet niet of je meer B2 nodig hebt door een hoge dosis vitamine D. Wel heb ik begrepen dat Coimbra adviseert vitamine B2 te slikken, omdat veel mensen er een tekort aan zouden hebben. Daarom suppleer ik B2.

[QUOTE=Mulder's Girl;1099724]
En dat 1000iU vit.D per kg lichaamsgewicht wordt geadviseerd?[/QUOTE]

Dat heb ik ook gelezen, maar daar begin ik niet mee. Ik bouw het op om te kijken hoeveel ik nodig heb om PTH zo laag mogelijk te krijgen. Ik las dat Coimbra dat ook doet.
Sylvia1

Overleg huisarts

Bericht door Sylvia1 »

Overleg huisarts

Ik heb zojuist overleg gehad met de huisarts en ze is erg tevreden over zowel de waardes in mijn urine als in mijn bloed.

Vitamine D is natuurlijk heel heel hoog, maar alle andere waardes (calcium, nierfunctie, PTH en nog meer) vallen keurig binnen de norm.

Ik heb haar verteld dat ik de dosis vitamine D verhoogd heb naar 30.000 IE. Aangezien PTH nu 1,6 is, vermoed ik dat dit de laatste verhoging zal zijn.

De ondergrens van de normaalwaarden is 1,3 en daar streef ik naar. Het moet wel meetbaar blijven. Ik moet er niet aan denken dat er straks calcium uit mijn botten wordt gehaald en erger.

Over twee maanden wordt er weer bloedgeprikt en krijg ik weer een urinetest. Ik wacht vol spanning af.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Dat is mooi dat het protocol goed voor je werkt. :)

Opbouwen lijkt me idd wel zo verstandig,dan dat je ineens 55.000 of hoger vit.D begint.
Verhoog je het gehalte per week,2 weken,maand...?


Krijg je de vit.D via jouw arts of koop je zelf een supplement? (ik koop zelf een.....gebruik al meer dan een jaar 10.000iU op een dag. Dit deed ik al voordat ik ooit van dit protocol had gehoord)
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

[QUOTE=Mulder's Girl;1099770]
Verhoog je het gehalte per week,2 weken,maand...?
[/QUOTE]

Per twee maanden. In principe bloedprikken en urinetest en afhankelijk daarvan en van hoe ik me voel, de dosis verhogen.

[QUOTE=Mulder's Girl;1099770]
Krijg je de vit.D via jouw arts of koop je zelf een supplement? [/QUOTE]

Ik krijg colecalciferoldrank van de apotheek op recept van de huisarts. Dat bevat 50.000 IE per milliliter. Het wordt vergoed.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp