Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Pijnlijke nek

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
E.R.

Pijnlijke nek

Bericht door E.R. »

[COLOR="Blue"]Ik heb een punt bereikt dat ik sch**tziek word van mijn nek.

Mijn nek zit continue vast, trekt, geeft me zenuwpijn, nekpijn, rugpijn en vaak ook hoofdpijn.

Ik heb veel geprobeerd om 'm weer soepel en pijnvrij te houden, maar ben een beetje gefrustreerd omdat deze dingen niet meer lijken te werken.

Meestal als ik pijn heb kan ik een specifieke plek, meestal een knoop, in mijn nek aanwijzen waar de pijn vandaan komt er verder trekt naar mijn hoofd (of soms rug).


Wat ik al geprobeerd heb is:
- ander kussen
- andere stoel/houding
- warme douche
- warme pittenzak
- VSM spiroflor
- midalgan warm
- fysio
- zelf (beetje) masseren

en voor de pijn nu amitriptyline 25mg

Meestal ben ik nu pijnvrij dankzij de amitriptyline, maar het blijft stijf en vastzitten. Ik denk dat ik zo'n 4 keer per uur mijn nek knak/kraak. Dit geeft dan voor korte duur verlichting.


Iemand nog een idee wat ik hier aan kan doen?
Of andere wijsheden?


Oja, en welke pijnstilling gebruiken jullie bij dit soort dingen?
Ik meestal ibuprofen of 2 paracetamol, maar sta open voor iets anders zoals bijv asprine of Naproxen. Iemand ervaring hiermee?


Groetjes,
E.R.[/COLOR]
Sara

Bericht door Sara »

Hi E.R.,

ik weet niet wat je bij 'fysio' allemaal al geprobeerd hebt? Mijn huisarts heeft me ooit verteld dat ontspanning heel vaak helpt bij nek- en schouderklachten.

Ik heb vervolgens een cursus autogene training gedaan, en jaren later nog es een paar 'zittingen' progressieve relaxatie volgens Jacobson. Ik heb er veel aan. De bewustwording alleen al maakt 't mogelijk om meer ontspanning te bereiken, en daardoor minder pijn te hebben. Een niet te onderschatten zij-effect vind ik dat ik meer 'voeling' met m'n spieren heb, en dus meer vertrouwen in m'n lijf.

Of 't voor jouw klachten ook zo werkt... geen idee. Ik ben er in ieder geval al heel lang blij mee :)

Sterkte ermee in ieder geval!
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Het is mogelijk dat de rest van je rug ook vast zit. Mijn therapeute werkte altijd van onder naar boven, dus onder-midden nek
Soms kan de allerbovenste wervel ook vast staan, als deze andere wervels vast blijven zitten, dan kan de nekpijn doorlopend terug komen
Dus laat het nakijken bij een therapeut.(manueel)
gollem

Bericht door gollem »

hier 1 met dezelfde klachten,

kersenpittenzak helpt bij mij maar heel even, ik heb via de neuroloog tramadol gekregen 50 mg geloof ik dat het is, en hiermee verdwijnt de pijn zo goed als helemaal.

paracetamol hielpen hier bji mij niet meer,
fysio verlicht iets maar niet volledig.
Knillis

Bericht door Knillis »

Mijn nek- en schouderklachten worden redelijk goed verholpen (tijdelijke) door de fysiotherapeute. Als mijn nek weer pijnlijk is masseert zij (heel voorzichtig) alles weer los en kan ik er weer even tegen.
sassa

Bericht door sassa »

Ik heb er ook altijd goed baat bij als de fysio (tevens manueel therapeut) het even flink aanpakt. 1 x is dan al voldoende dat het zakt. Heb mijn slaaphouding aangepast, door mijn kussen zo vast te leggen, dat mijn hoofd niet "achterover' kan kiepen. Was even wennen, maar mij heeft het geholpen. Sterkte.
E.R.

Bericht door E.R. »

[QUOTE=sassa;833203]Ik heb er ook altijd goed baat bij als de fysio (tevens manueel therapeut) het even flink aanpakt. 1 x is dan al voldoende dat het zakt. Heb mijn slaaphouding aangepast, door mijn kussen zo vast te leggen, dat mijn hoofd niet "achterover' kan kiepen. Was even wennen, maar mij heeft het geholpen. Sterkte.[/QUOTE]

[COLOR="Blue"]De huisarts beveelde me vanwege mijn nekpijn een manueel therapeut aan.

Toen ik dit met de fysio besprak, daar zat ik al bij, zei zij dat dit niet goed is voor mij, als ms patient zijnde. Iets met dat je niet teveel op de botten moest masseren, volgens mij.

Vandaag was ik bij de fysio. Ze heeft me gemasseerd. Het lijkt alleen erger geworden. Dat heb ik vaker als ik gemasseerd ben bij de fysio.

Meestal masseerd ze rond het gebied vd monnikskapspier en als laatste de nek. Het is trouwens niet echt masseren, meer met haar handen erover overheen rollen. zoiets ja.

Ik denk dat ik nog maar even de tanden op elkaar zet en de tijd uitzit tot ik bij t revalidatiecentrum word geholpen. Hopelijk over een paar weken daar starten. Ik denk dat zij wel experts zijn op het gebied van fysio - en eigenlijk alles- bij MS.


@ Sassa: Hoe pakt bij jullie de fysio de klachten aan? Speciale techniek? En is dat dan manueel of fysio?


Bedankt ook alle anderen voor jullie reacties!:bedankt:

Gr,
E.R.

[/COLOR]
goblins

Bericht door goblins »

Ook ik heb veel nekklachten, waardoor ik heel vaak hoofdpijn heb. Mijn man masseert wel is, maar ja, hij si geen masseur, maar het helpt vaak wel. Hoe harder hij eigenlijk drukt, hoe beter het is. (voor mijn gevoel dan)
het liefst zu ik eigenlijk nog net onder mijns chedelrand gemasseerd worden, daar waar je net niet bij kan zeg maar.

Ik zit nu sinds een week bij de man therapeut, en hij heeft me bij de tweede behandeling "gekraakt". Er zat een knoop in mijn nek.
er wordt dan tractie gehouden op de knoop waardoor de knoop als het ware verdwijnt.
De tractie gebeurd idd ook wel op je nekwevels, maar ja, heel vaak hoofdpijn is ook niet alles....
de tractie heeft geholpen, heb u al een stuk minder hoofdpijn.


Wt misschien ook voor je kan helpen (maar dan zal je wel eerst van die knopen afmeten, anders helpt het nog niet)
Is een goed matras, heb je nu een hard matras, msischien dan een zacht matras, en andersom.
Maar ook een GoEd matras die niet snel doorzakt.
ik heb het dan al snel over een matras van goede merken en geen huismerk leenbakker of ikea.

verder heb ik paracetamol/codeine gekegen van de arts en die helpen ook goed, paracetamol alleen nooit, ibuprofen werkt prima, naproxen ook.
Giechel

Bericht door Giechel »

mijn nek en schouders zaten al jaren steeds 'vast'.
de fysiotherapeut maakte het dan weleens los, met massage en warmte.
elke keer werd ik er beroerd van, tot overgeven aan toe.
en na een keer of 10 waren de knopen dan losgemaakt.

ik heb ook 2x laten kraken en dat bracht meteen verlichting.

ik denk nu anders over kraken, laat het niet meer doen.

en de fysio dat doe ik ook niet meer; het zat elke keer toch na een week of 6 weer muurvast.

ik merk wel verschil doordat ik alle stress vermijd.
daardoor ben ik elke dag meer ontspannen en dat is merkbaar.

ook merk ik dat je spieren trainen wel wat helpt.

en nu brengt een warme pittenzak wel de nodige verlichting.
sterkte ermee!
sassa

Bericht door sassa »

[QUOTE=E.R.;833343][COLOR="Blue"]De huisarts beveelde me vanwege mijn nekpijn een manueel therapeut aan.

Toen ik dit met de fysio besprak, daar zat ik al bij, zei zij dat dit niet goed is voor mij, als ms patient zijnde. Iets met dat je niet teveel op de botten moest masseren, volgens mij.

Vandaag was ik bij de fysio. Ze heeft me gemasseerd. Het lijkt alleen erger geworden. Dat heb ik vaker als ik gemasseerd ben bij de fysio.

Meestal masseerd ze rond het gebied vd monnikskapspier en als laatste de nek. Het is trouwens niet echt masseren, meer met haar handen erover overheen rollen. zoiets ja.

Ik denk dat ik nog maar even de tanden op elkaar zet en de tijd uitzit tot ik bij t revalidatiecentrum word geholpen. Hopelijk over een paar weken daar starten. Ik denk dat zij wel experts zijn op het gebied van fysio - en eigenlijk alles- bij MS.


@ Sassa: Hoe pakt bij jullie de fysio de klachten aan? Speciale techniek? En is dat dan manueel of fysio?


Bedankt ook alle anderen voor jullie reacties!:bedankt:

Gr,
E.R.

[/COLOR][/QUOTE]

De eerste keer heeft hij me 1 x gekraakt. Er zat tussen de schouderbladen iets scheef. De tweede keer dat ik binnenkwam en scheel zag van de hoofdpijn (al dagen en dagen), heeft hij de nek gemasseerd. Niet te hard, niet te zacht. De hoofdpijn is die avond en opvolgende dag erger geworden, maar omdat ik op zijn aanraden de slaaphouding heb aangepast, is het daarna gezakt.

Ik word nu niet meer wakker van de pijn in mijn kop die me dwingt om op te staan, omdat ik niet meer kan liggen.

Ik heb eerst een ander kussen aangeschaft, maar dat was geen succes. Ik leg nu onder de bovenkant van mijn kussen een dun kussen, waardoor mijn hoofd niet naar achteren kiept. Dat was volgens hem de oorzaak, omdat op die manier de nekspieren overbelast raken.
Ik lig nu zo dat mijn kin verder naar voren komt, zowel op rug, als zij. Even uitproberen was het wel, maar het heeft mij geholpen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp