Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

De poeptransplantatie: straks ook voor MS-patiënten

MS onderzoek&studies
Suzan

De poeptransplantatie: straks ook voor MS-patiënten

Bericht door Suzan »

[URL="https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/224276 ... enten.html"]De poeptransplantatie: straks ook voor MS-patiënten[/URL]

Je krijgt een dun slangetje door je neus. Met dat slangetje wordt een 'sonde', een kleine buis, in je dunne darm geplaatst. Met dat buisje krijg je de poeptransplantatie toegediend. Oftewel: iemand anders zijn poep wordt, verdund met een zoutoplossing, via je neus in je lichaam gebracht.

Smakelijk klinkt het niet. Maar deze 'feces-transplantatie' - zoals het officieel heet - zou wel eens de oplossing kunnen zijn voor de 80.000 patiënten in Nederland die lijden aan een chronische darmziekte. De ingreep dient om de darmflora te verbeteren.

Mogelijk werkt de poeptransplantatie in de toekomst ook bij andere ziektes. Want niet alleen darmziekten zijn zichtbaar in de darmen: uit nieuw onderzoek blijkt dat ook patiënten met bijvoorbeeld autisme, depressie en MS (Multiple Sclerose) ongezonde darmflora hebben.Het Haaglanden Medisch Centrum begint daarom binnenkort met een onderzoek naar het effect van poeptransplantatie bij patiënten met de ziekte MS. Ook in het Amsterdam Medisch Centrum (AMC) worden de effecten van zo'n transplantatie onderzocht: bij dreigende suikerziekte en veelvoorkomende darmontstekingen als de ziekte van Crohn.
Een andere darmflora

"Het idee van een poeptransplantatie is dat je in één keer de darmflora van de patiënt verandert", zegt internist Max Nieuwdorp van het AMC. "Dat doe je door middel van het geven van donorontlasting. Dus van een gezond persoon." Het doel: nagaan welke rol darmbacteriën spelen bij het functioneren van de alvleesklier, lever en spieren. Zo kunnen de onderzoekers kijken of een veranderde darmflora bijvoorbeeld suikerziekte kan remmen.

Lerares Eline van Delden had al jaren last van ernstige darmklachten. "Ik had heel vaak kramp, soms kon ik er niet van lopen. Mijn ontlasting was heel slecht: alleen maar slijm met bloed." Eerst probeerde ze medicijnen om haar stoelgang aan te pakken. Maar toen ze hoorde van een arts in Australië die met succes een speciale ontlastingtherapie uitvoerde, besloot ze naar de mogelijkheden hiervoor in Nederland te vragen.

Van Delden klopte aan bij maag-lever-darm-arts Josbert Keller. "Ze kwam precies op het juiste moment. Ik was net bezig met kijken hoe we chronische darmontstekingen op een originele manier kunnen behandelen, zonder al die dure pillen. En toen kwam zij. Ze drong heel erg aan, maar uiteindelijk hebben we dat goedgevonden en had het een fantastisch effect."

De lerares heeft na de transplantatie nooit meer last gehad van haar darmklachten. "Het gaat nu zelfs zo goed dat mijn darmen rustig zijn en ik voor de volle 100 procent energie heb. En daarmee heb ik ook eindelijk kunnen doen wat ik graag wil: voor de klas staan."
Nog niet regulier

Maar ze had geluk. Want bij nader onderzoek bleek dat de meeste patiënten met dezelfde ziekte geen baat hadden bij een poeptransplantatie. Omdat hieruit niet de conclusie kan worden getrokken dat dit een goede behandeling is voor iedereen, is de behandeling nog steeds experimenteel.

Wie hoopt via poeptransplantatie te genezen, lijkt tot nu toe beter af te zijn in het buitenland: in bijvoorbeeld Groot-Brittannië is op dit gebied meer mogelijk dan in Nederland. Maar daar worden patiënten met donorpoep behandeld in dure commerciële klinieken, zonder dat eerst degelijk onderzoek is verricht. In Nederland moet voor elke ziekte en aandoening eerst met wetenschappelijk onderzoek worden aangetoond dat een poeptransplantatie effectief is.

Op dit moment wordt een poeptransplantatie alleen regulier uitgevoerd bij een infectieziekte van de dikke darm, waarbij de clostridium difficile-bacterie aanwezig is. Die kan optreden als mensen veel antibiotica hebben gebruikt, die de darmflora ernstig heeft aangetast. De behandeling laat goede resultaten zien.

We hopen dat we in dat onderzoek kunnen aantonen dat onze nieuwe manier van behandelen goed genoeg werkt.
Arts Josbert Keller

Arts Josbert Keller hoopt dat de behandeling ook regulier kan worden voor andere ziektes. "We hebben veel van eerder onderzoek geleerd. Nu zijn we bezig met het uitvoeren van een nieuw onderzoek waarbij we de behandeling toepassen op een nog veel groter aantal mensen. En op een andere manier. We hopen dat we in dat onderzoek kunnen aantonen dat onze nieuwe manier van behandelen goed genoeg werkt. Zo kan het als reguliere behandeling opgenomen worden in het behandelpakket."

De vereniging voor MS-patiënten reageert verrast op het nieuws dat het effect van poeptransplantatie onderzocht gaat worden. De vereniging vindt dat succesvolle behandelingen die in het buitenland worden aangeboden, ook in Nederland beschikbaar moeten zijn.
Klick

Bericht door Klick »

ik zit het net te lezen.. boeiend..
ik was nu het topic aan het zoeken waar we het er eerder over gehad hebben.. het LUMC is er dacht ik ver mee o.a. voor diabetes enz..

welk topic was dat :???:

ja hebbes :feest:
[url]https://www.msweb.nl/forum/showpost.php ... tcount=217[/url]

[B]het komt vanavond om 22 uur in nieuwsuur[/B]
Suzan

Bericht door Suzan »

Ik heb dan wat betreft het artikel weer dat ik dan vast een afwijkende ms'ser ben.

Want ik heb eigenlijk geen darmproblemen, geen krampen, geen diarree, geen opstipatie, geen borrelbuik, prima consistentie, niks geen klachten.
Wel een zeer regelmatige stoelgang waar ik bijna de klok op kan zetten zonder gedoe, niks.

Dus ik vraag me werkelijk af wat zo'n behandeling voor me zou doen. Sta er niet negatief tegenover, maar echt voor de vermoeidheid zou ik het ook niet hoeven doen.
Ik wacht de berichten wel weer af.
Marsei

Bericht door Marsei »

Vanaf [URL="https://www.msweb.nl/forum/showthread.p ... ost1038652"][U]bericht 111[/U][/URL] een blog met veel informatie van iemand die in Londen verschillende poeptransplantaties heeft ondergaan.
Klick

Bericht door Klick »

het is op 2.. item in nieuwsuur begint zo ;)
Knillis

Bericht door Knillis »

@ Suzan

Dan zal ik ook een afwijkende ms’ser zijn Suzan want ik ken ook geen darmproblemen vroeger ook nooit gehad. Door veelvuldig AB gebruik een paar jaar geleden wel even wat onrustige darmen gehad en onregelmatige stoelgang maar dat is met psylliumvezels weer genormaliseerd.

Daarbij moet toch eerst nog een de werkelijke oorzaak van het ontstaan van MS nog gevonden worden anders weet je toch ook wat precies nodig is om de ziekte te bestrijden?
Roely

Bericht door Roely »

Ik heb al vanaf kinds al aan lakse darmen.


Maar niet iedere ms patient dus dat zal de oorzaak van ms denk ik niet zijn 🤔
Hanne

poeptransplantatie

Bericht door Hanne »

poeptransplantatie

Onze medisch redacteur van MSzien is meteen achter informatie aangegaan. Hij probeert een wetenschapper te vinden die een betrouwbare en actuele kijk op deze behandelmethode kan geven: voor MS patiënten.
Dit is wat hij al ontdekte:

Naar aanleiding van de uitzending Nieuwsuur van 22 juli 2018

FMT voor andere aandoeningen dan Clostridium difficile Infection?
Tot dusverre is er alleen bewijs voor de effectiviteit van Fecale Microbiota Transplantatie (FMT, of feces transplantatie) bij patiënten met een darmontsteking veroorzaakt doorClostridium difficile.
De werkgroep van de Nederlandse Donor Feces Bank gaat ook onderzoeken of FMT effectief kan zijn als behandeling van andere aandoeningen, zoals bijvoorbeeld colitis ulcerosa en dragerschap van multiresistente bacteriën. Resultaten van preklinisch onderzoek en enkele anekdotische beschrijvingen suggereren dat er mogelijk een effect van FMT kan zijn bij patiënten met neurologische aandoeningen, waaronder Multipele Sclerose (MS). Hiervoor is tot op heden geen enkel overtuigend bewijs. Vanuit de NDFB wordt onderzocht of FMT bij een klein aantal patiënten met deze aandoeningen als experimentele behandeling in studie verband kan worden gegeven.
Er is op dit moment geen mogelijkheid om FMT voor andere aandoeningen dan eenClostridium difficile infectie te ondergaan via de NDFB. Toekomstige studies waarin patiënten kunnen worden geïncludeerd zullen op de website van de NDFB worden vermeld als de inclusie van patiënten start.
Klick

Bericht door Klick »

S1m0ne

Bericht door S1m0ne »

Het is niet de poep waar ik me zorgen over maak, maar wel het slangetje via mijn neus en dus door de slokdarm...

Verder heb ik altijd last van de darmen, MS gerelateerd of niet, dus de behandeling zou voor mij waarschijnlijk goed zijn.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp