Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamine D remt ontsteking

Alles omtrent voeding en supplementen
elroyv

Vitamine D remt ontsteking

Bericht door elroyv »

Laatste update: 24 februari 2012 12:09 info
BAARN - Vitamine D werkt ontstekingsremmend. Dat schrijven onderzoekers van National Jewish Health in het Journal of Immunology.
Foto: Gezondheidsnet

Tijdens hun onderzoek vond het onderzoeksteam dat vitamine D een opeenstapeling van ontstekingsreacties in het lichaam kan afremmen. Bij een te laag vitamine D gehalte in het bloed, gebeurt dit niet.

Astma en artritis
"Dit onderzoek gaat verder dan de aangenomen gezondheidsvoordelen van vitamine D. We hebben de invloed van de vitamine op celniveau bekeken", vertelt hoofdonderzoeker Elene Goleva.

"Patiënten met een chronische ontstekingziekte zoals astma en artritis met een tekort aan vitamine D, hebben dus echt baat bij het slikken van een vitamine D-supplement."

De onderzoekers adviseren een minimale waarde van 30 nanogram vitamine D per milliliter bloed. Vanaf deze waarde heb je baat bij de positieve effecten van de vitamine, zoals de opname van calcium in de botten. Eerdere onderzoeken toonden een verband tussen een te laag vitamine D-gehalte en verschillende ziekten zoals astma, kanker, diabetes en artritis.

Experimenten
De conclusies zijn gebaseerd op onderzoek in het laboratorium. De onderzoekers incubeerden witte bloedcellen met verschillende hoeveelheden vitamine D en stelden de cellen vervolgens bloot aan een molecuul dat een sterke ontstekingsreactie opriep.

Vanaf 30 ng/ml zagen de onderzoekers het ontstekingsremmende effect van de vitamine. Bij 50 ng/ml was het effect het grootst. Met verschillende complexe experimenten konden de onderzoekers ook vaststellen waar in de cel de vitamine aangrijpt.
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Bij mij was de waarde in eerste instantie 75 nmol en dat vond de neuroloog zelfs te laag.

Vandaar dat wij ons nu richten op 150 nmol in het bloed.



Vlinder
Leeuwin20

Bericht door Leeuwin20 »

Vlinder, mag ik vragen hoeveel extra vitamine D je nu inneemt om je waarde nu richting de 150 nmol te krijgen?
Leonard

Bericht door Leonard »

sorry hoor maar ik vind dit soort van onderzoeken prul onderzoeken.

immuuncellen die onderdrukt worden door vit D?

wat is dat: onderdrukt?

het wordt de aller hoogste tijd dat ze allemaal eens heel goed gaan nadenken wat hier nou echt aan de hand is.

this scratches the surface, niet eens dat...

elroyv begrijp me niet verkeerd, bedankt voor de posting
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

@Leonard, we weten dat jij er anders over denkt. Ik vind MP een prul"onderzoek". Het is niet eens een echt onderzoek. Dat ga ik toch ook niet steeds verkondigen in "jouw" topic "Dit is MS". Daar ben ik het dan weer niet mee eens.

@Leeuwin, ik gebruik nu 15.000 IE per dag. De vorige keer zat ik nog op 145 nmol. Volgende week ga ik weer bloedprikken. Dan weet ik hoeveel het nu is. In de lente gebruik ik weer wat minder, zodra de zonkracht weer sterker is.

(nog even dit: er is een onderzoek gedaan waarbij een aantal mensen met MS een jaar lang 40.000 IE per dag kregen. Zij hadden 40% minder schubs en van toxiciteit was totaal geen sprake).

Groetjes,
Vlinder
neuron

Bericht door neuron »

[QUOTE=Vlinder70;834403]

(nog even dit: er is een onderzoek gedaan waarbij een aantal mensen met MS een jaar lang 40.000 IE per dag kregen. Zij hadden 40% minder schubs en van toxiciteit was totaal geen sprake).

Groetjes,
Vlinder[/QUOTE]

@Vlinder
De mensen met MS, die in dit onderzoek vitamin D3 kregen, kregen gedurende 28 weken (niet een jaar lang) 40.000 IE per dag.

Gemiddeld kregen ze een jaar lang 14.000 IE (en niet 40.000 IE) vitamine D3 per dag.


.
vrouwvan man

Bericht door vrouwvan man »

[QUOTE=Vlinder70;834403]

@Leeuwin, ik gebruik nu 15.000 IE per dag. De vorige keer zat ik nog op 145 nmol. Volgende week ga ik weer bloedprikken. Dan weet ik hoeveel het nu is. In de lente gebruik ik weer wat minder, zodra de zonkracht weer sterker is.

(nog even dit: er is een onderzoek gedaan waarbij een aantal mensen met MS een jaar lang 40.000 IE per dag kregen. Zij hadden 40% minder schubs en van toxiciteit was totaal geen sprake).

Groetjes,
Vlinder[/QUOTE]

@Vlinder, heb jij een link waarin wordt beweerd dat een zeer hoge dosis vit D3 niet toxisch is?

[url]http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=v ... 1fKGopg7pg[/url]

Hier lees ik dat je wel degelijk bij een te hoge dosis Vit D3, last van diarree en gewichtsafname kunt krijgen.

Op het topic MS Regulier las ik van een forumlid die ook een hele hoge dosis slikt, dat zij iedere dag diarree heeft.
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Nee, het wordt zéker niet toxisch. Zoals ik al zei (en dat zeg ik steeds, omdat er anders weer discussies ontstaan, maar het maakt geloof ik niet uit wat ik zeg) laat ik mijn bloed regelmatig controleren.

Nooit op eigen houtje doen! Altijd blijven controleren. Daarom snap ik de discussie over toxiciteit niet. Niet boven de 250 nmol komen. Dat is mijn streven, maar zeker wel 150 nmol.

Handige link met alle info: [url]http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D[/url]



Vlinder
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Het gaat wel om 40.000 IE. Dit is een onderzoek geweest onder een kleine groep mensen.

[url]http://multiple-sclerosis-ms.pilliewill ... rose.3.php[/url]


Inname van 40.000 is Niet toxisch: [url]http://www.niburu.nl/index.php?option=c ... &Itemid=30[/url]
Leonard

Bericht door Leonard »

[QUOTE=Vlinder70;834403]@Leonard, we weten dat jij er anders over denkt. Ik vind MP een prul"onderzoek". Het is niet eens een echt onderzoek. Dat ga ik toch ook niet steeds verkondigen in "jouw" topic "Dit is MS". Daar ben ik het dan weer niet mee eens.

[/QUOTE]

ik begin steeds meer te geloven in de werking van vitamine D.
de essentie van mijn posting hierboven is dat er snel en in diepte gekeken moet worden hoe dan wel.
de darm komt dan in beeld, daar moet naar gekeken worden; niet zo maar even het remt dit of dat af...
[url]http://www.vitamindandms.org/resources/ ... -in-MS.pdf[/url]
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp