Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Astxanthine

Alles omtrent voeding en supplementen
Sara

Bericht door Sara »

slecht spul hoor, die interferonen,

ik ben al zes of zeven jaar vrijwel stabiel, zonder schubs, met Avonex.

Om het verwarrender te maken: interferonen zijn dezelfde stoffen die we ook (natuurlijk :D) in ons lichaam hebben. Weliswaar niet uit een plantje gewonnen, maar in een fabriek gemaakt mbv genetisch gemanipuleerde hamstercellen (ofzo, dit weet ik niet meer precies), maar echt identiek aan onze eigen natuurlijke interferonen.

Een goed voorbeeld van het onzinnige onderscheid tussen natuurlijk en chemisch, trouwens. Merci :)
Sebastiaan

Bericht door Sebastiaan »

Precies, vond het wel grappig dat in het ene topic E-nummers verketterd worden en in het andere topic een product dat ook een E-nummer is juist wordt aangeprezen.

Het verschil tussen chemisch en natuurlijk is inderdaad onzinnig. Zonder chemie zouden we allerlei stoffen niet kunnen eten, die nu wel mogelijk zijn. Ongekookte aardappels zijn giftig, maar gekookt toch echt waardevol om maar een stom voorbeeld te noemen.
MeneerAarts

Bericht door MeneerAarts »

[QUOTE=Sebastiaan;834703]Precies, vond het wel grappig dat in het ene topic E-nummers verketterd worden en in het andere topic een product dat ook een E-nummer is juist wordt aangeprezen.

Het verschil tussen chemisch en natuurlijk is inderdaad onzinnig. Zonder chemie zouden we allerlei stoffen niet kunnen eten, die nu wel mogelijk zijn. Ongekookte aardappels zijn giftig, maar gekookt toch echt waardevol om maar een stom voorbeeld te noemen.[/QUOTE]

Het verschil is lang niet altijd onzinning. Van bepaalde stoffen komen zg isomeren voor, bv links- of rechtsdraaiend. Van deze isomeren is er vaak maar één werkzaam en de andere totaal waardeloos of zelfs schadelijk (bijwerkingen). Natuurlijke varianten bevatten vaak alleen het werkzame isomeer, terwijl chemische varianten meestal bestaan uit een mengsel van beide, dus van het werkzame en van het waardeloze isomeer.
Sara

Bericht door Sara »

MeneerAarts,

ik ben wel nieuwsgierig naar een paar terzake doende voorbeelden van werkzame natuurlijke tegenover niet-werkzame of zelfs schadelijke chemische isomeren.
Sebastiaan

Bericht door Sebastiaan »

En andersom geldt dat natuurlijk ook. Het is een kwestie van per stof kijken of deze chemisch of natuurlijk het beste resultaa geeft.
joge

Bericht door joge »

[QUOTE=Sara;834735]MeneerAarts,

ik ben wel nieuwsgierig naar een paar terzake doende voorbeelden van werkzame natuurlijke tegenover niet-werkzame of zelfs schadelijke chemische isomeren.[/QUOTE]

linksdraaiende en rechtsdraaiende yoghurt?
Sara

Bericht door Sara »

Tja, da's wel een verschil inderdaad, daar had ik nog niet aan gedacht.

Ik lees wel op [url=http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=3483]gezondheid.be[/url] dat linksdraaiend melkzuur pas een probleem oplevert als je minstens zeven liter yoghurt in één keer eet. :ziek:

Dus heel significant is het nog niet.
jossi

Bericht door jossi »

Ach Sara, ik was 20 jaar na de diagnose - op 2 schubs van enkele weken na - nog helemaal in orde. Zonder ook maar enige medicatie. Als ik interferonen had gespoten had ik gezegd: geweldig spul; ik ben al 20 jaar helemaal niet achteruit gegaan. Waarom denk je dat interferonen alleen maar aan rrms-ers wordt gegeven ? Als je over 20 jaar nog zo bent als nu, ja, dan moet ik even achter mijn oren krabben.

Jossi
jossi

Bericht door jossi »

Een vraagje aan Sebastiaan: is er een reden dat je voornamelijk op "anders bekeken" aanwezig bent, en veel minder op "regulier" ?
Ik ben gewoon heel benieuwd. Misschien om te kijken wat er leeft ? Geen complottheorie hoor (zoals soms i.g.v. anders denken geopperd wordt; je moet - lijkt het - altijd denken zoals het gangbaar is).

Jossi
MeneerAarts

Bericht door MeneerAarts »

[QUOTE=Sara;834735]MeneerAarts,

ik ben wel nieuwsgierig naar een paar terzake doende voorbeelden van werkzame natuurlijke tegenover niet-werkzame of zelfs schadelijke chemische isomeren.[/QUOTE]

Het is geen "natuurlijke", maar Softenon is wel een berucht voorbeeld. Het R-isomeer had een kalmerend effect, terwijl het S-isomeer de bekende teratogene effecten had.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp