Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Nieuw concept voor MS

MS onderzoek&studies
Leonard

Bericht door Leonard »

ik weet dit en ben dit ook al tegengekomen in mijn zoektocht.

dit zijn dingen die gebeuren bij transplantatie patienten waar het immuun systeem wordt onderdrukt om het nieuwe orgaan aan boord te houden.

het virus komt dan omhoog, dat is logisch want die onderdrukking is ook bij een gezond immuunsysteem maar net op het randje. dat virus is 1 miljard jaren met ons mee geevolueerd. als je dan die onderdrukking wat vermindert, dan gaat dat snel fout..

MS patienten hebben in de kern een gezond immuunsysteem. bij MS patienten besmet het EBV virus de B cellen. en die besmette B-cellen misleiden - of misschien beter te zeggen: worden niet opgemerkt door - ons immuunsysteem. en dat leidt tot heel veel problemen inclusief de progressie.

dit verhaaltje van PTLD patienten en CMV stond ookop mijn radar ongeveer een jaar geleden. maar ik heb dit achter me gelaten omdat het bij ons gewoon zo niet in elkaar zit.
Robbie

Bericht door Robbie »

Het wordt steeds waziger Leo...heel veel MS patienten zouden ebvdnaemia moeten hebben n.a.v. gebruik immunosuppressoren...

als jouw gedachte klopt.....en dat doet het niet
Ga nu eerst mspatienten categoriseren nav symptomen...kom je vanzelf een stap verder en komt jouw gedachte tot zijn recht....het ligt voor je....
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=Leonard;1025906] omdat het bij ons gewoon zo niet in elkaar zit.[/QUOTE]

Met 'ons' bedoel je dan MS-ers?

Wat ik dan niet snap: ook MS-ers gebruiken middelen die inwerken op het immuunsysteem. Vanuit de (door jou zwaar bestreden) gedachte dat het immuunsysteem in MS te actief is. In die visie bestrijd je MS door het immuunsysteem minder actief te maken, te onderdrukken.

Wat is dan het verschil tussen MS-ers en transplantatie patiënten:???:
Robbie

Bericht door Robbie »

precies Nessa..

Ik denk gewoon dat er meerdere oorzaken zijn, ook die van Leo zit daartussen.
En ik denk dat je de verschillen kan zien aan de hand van de diverse symptomen.
(nb mijn immuunsysteem lijkt prima te werken)
Robbie

Kijk

Bericht door Robbie »

Kijk

[url]http://www.nature.com/cti/journal/v3/n1 ... 1425a.html[/url]



[QUOTE] Multiple sclerosis (MS) is a common chronic inflammatory demyelinating disease of the central nervous system (CNS) causing progressive disability. Many observations implicate Epstein–Barr virus (EBV) in the pathogenesis of MS, namely universal EBV seropositivity, high anti-EBV antibody levels, alterations in EBV-specific CD8+ T-cell immunity, increased spontaneous EBV-induced transformation of peripheral blood B cells, increased shedding of EBV from saliva and accumulation of EBV-infected B cells and plasma cells in the brain. Several mechanisms have been postulated to explain the role of EBV in the development of MS including cross-reactivity between EBV and CNS antigens, bystander damage to the CNS by EBV-specific CD8+ T cells, activation of innate immunity by EBV-encoded small RNA molecules in the CNS, expression of αB-crystallin in EBV-infected B cells leading to a CD4+ T-cell response against oligodendrocyte-derived αB-crystallin and EBV infection of autoreactive B cells, which produce pathogenic autoantibodies and provide costimulatory survival signals to autoreactive T cells in the CNS. The rapidly accumulating evidence for a pathogenic role of EBV in MS provides ground for optimism that it might be possible to prevent and cure MS by effectively controlling EBV infection through vaccination, antiviral drugs or treatment with EBV-specific cytotoxic CD8+ T cells. Adoptive immunotherapy with in vitro-expanded autologous EBV-specific CD8+ T cells directed against viral latent proteins was recently used to treat a patient with secondary progressive MS. Following the therapy, there was clinicall improvement, decreased disease activity on magnetic resonance imaging and reduced intrathecal immunoglobulin production. [/QUOTE]

Ah, abc om ebv onder controle te krijgen....goh
Leonard

Bericht door Leonard »

immuun suppressie bij MS en immuun suppressie bij transplantatie patienten zijn twee verschillende dingen.
Robbie

Bericht door Robbie »

Ah, leg eens uit:cool:
Leonard

Bericht door Leonard »

interferon helpt het virus te onderdrukken.
het lijkt dan als of het immuunsysteem onderdrukt wordt.
maar het wordt niet onderdrukt, het kalmeert gewoon omdat die cellen minder in crisis zijn dus minder cytokines and the like uitscheiden.

bij post-transplantatie patienten ligt dat anders.
de cellen van het vreemde orgaan hebben andere eiwitten rondom de cel (het Major Histocompatibility Complex)..
daar triggert het immuunsysteem op, dat dan echt onderdrukt moet worden anders gaan die vreemde cellen er aan.

bij MS is het concept van immuunsuppressie conceptueel heel verkeerd begrepen.
het is geen suppressie, het is een kalmeren van het immunsysteem omdat de cellulaire omgeving verandert.
het ligt aan de basis van mijn thesis. maar ja, voor ze zover zijn dat dat geaccepteerd wordt zullen we nog wel enkele jaren verder zijn. :(

.
Robbie

Bericht door Robbie »

weer niet waar....

Interferon is gebaseerd op een lichaamseigen eiwit (Plegridy ook en nog wat meer medicatie

andere ms medicatie (de ....mab) leggen het immuunsysteem deels plat, zodat de eigen aangevallen cellen wat met rust worden gelaten (en dus ook virussen)

Kijk, als ze naar het detectiesysteem zouden kijken...
Het immuunsysteem doet wat het wordt opgedragen...
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=Leonard;1026176]interferon helpt het virus te onderdrukken.
het lijkt dan als of het immuunsysteem onderdrukt wordt.[/QUOTE]

Interferon is maar één van de middelen bij MS tegenwoordig he?

Hoe zit het met de mab-jes of Tecfidera? Die onderdrukken wél je immuunsysteem (vandaar ook de kans op PML en de waarschuwingen voor goed laten monitoren van infecties).
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp