Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Bed/Matras

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
eeyore

Bed/Matras

Bericht door eeyore »

Een jaar of zes geleden stelde ik al eens een vraag over de keuze van een matras. Inmiddels heb ik een paar jaar redelijk goed op een koudschuimmatras gelegen, en sinds medio vorig jaar op een pocket met heel veel kleine pockets. Waarom terug naar de pocket ? De koudschuim gaf toch weer klachten en dus.. die maar.
Maar: nu dus toch weer klachten: na een tijdje liggen: enorme pijn in de heupen.
En ik ? Ik heb MS SP, rolstoelgebonden en lig ongeveer 12 uur per dag, Ik ben een zijslaper. Ik weeg 97 kilo en ben 1.74 meter lang.
Hahaaa t lijkt wel een profiel voor een date :p is ook zo natuurlijk maar dan wel met een matras :D

Dus nu maar weer eens een oproepje :) wie oh wie heeft goede ideetjes ?
Laatst gewijzigd door Qanuk00 op 18 nov 2021, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp gewijzigd en verplaatst naar Hulpmiddelen
Knillis

Bericht door Knillis »

Misschien kun je de hulp inroepen van een ergotherapeut? Het is bijzonder moeilijk om iemand een goed bij hem of haar passende matras te adviseren want ieder mens is weer net even anders, met andere klachten.

Een ergotherapeut heeft verstand van zit-, lig, en stahouding en kan wellicht adviseren en misschien weet de therapeut uit eigen ervaring ook wel een goede winkel waar een dergelijk matras te kopen (en misschien ook wel eerst uit te proberen) is.

Ik verplaats jouw vraag even naar het onderdeel “De Wereld” waar dit onderwerp wat beter op z’n plaats is.
eeyore

Bericht door eeyore »

[QUOTE=Knillis;1122365]
Ik verplaats jouw vraag even naar het onderdeel “De Wereld” waar dit onderwerp wat beter op z’n plaats is.[/QUOTE]

okee dankje :) dat wist ik even niet ;) en de ergo is een goede tip denk ik !
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik ben zelf erg blij met mijn emma matras. Die kun je 100 dagen proberen en anders weer terug sturen. Mijn vriend houdt van een stevig matras en ik van zacht en we zijn allebei tevreden, terwijl we hetzelfde matras hebben.

Het Mats matras dat ontwikkeld is door TU Delft spreekt me ook aan. Die kun je zelfs 120 dagen proberen.

Allebei online te bestellen.

Ik ben ook erg blij met mijn elektrisch verstelbare bodem. Geeft wat meer opties voor fijn op je rug liggen met hoofd en benen wat hoger.
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=eeyore;1122363]
Dus nu maar weer eens een oproepje :) wie oh wie heeft goede ideetjes ?[/QUOTE]
afhankelijk van veel elementen
ouderdom, geslacht, lichaamsbouw, slaaphouding, lengte, wat zijn je huidige specifieke klachten, zweet je makkelijk, ...

[url]https://slapen.collishop.be/advies/welk ... aaphouding[/url]
Mieke 56

Bericht door Mieke 56 »

Ik heb ruim 20 jaar lang op een waterbed (maximaal gestabiliseerd) geslapen. Echt super heerlijk, nergens een pijntje.

Toen ik 10 jaar geleden verhuisde heb ik een hoger bed gekocht met makkelijke instap, waarbij hoofd en voeteneinde omhoog konden. Dat kan nl. helaas bij een waterbed niet.

Ik ben ook een zijslaper en draai nogal vaak in bed. Dat werd moeizamer. Daarom heb ik een paar jaar geleden microvezel hoeslakens gekocht op de Libellebeurs: [url]https://bibbi.nl/shop/product/comfort-fine-hoeslaken/[/url]

Ze voelen glad aan als satijn en je glijd heel makkelijk met omdraaien. Voor mij echt een verademing. Jammer is dat je ze slechts op 40 C mag wassen.
Knillis

Bericht door Knillis »

Als draaien in bed lastig is kun je ook overgaan op een “glijlaken”. Ik heb er onlangs een te leen gehad van mijn ergotherapeute. Dit laken wordt dwars over een gewoon onderlaken gelegd en ingestopt.

Het bevalt me prima en daarom heeft de ergo er een aangevraagd bij de zorgverzekering. De tweede heb ik zelf moeten aanschaffen.

Deze lakens kunnen wel op hoge temperatuur gewassen worden.

Draaien in bed is een heel stuk makkelijker geworden. Helaas blijft het probleem van een goed matras bestaan. Ik vind het ook erg moeilijk, temeer omdat een goede matras erg duur is en als je erg veel in bed ligt is het matras na zo’n 4 of 5 jaar ook weer aan vervanging toe.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Wasgoed hoeft vrijwel nooit meer op hogere temperaturen gewassen te worden dan 40 graden. Uitzondering is voor erg vieze werkkleding bijvoorbeeld.
Maar dat terzijde.

Welke matras voor jou geschikt is is heel persoonlijk. Je kan je laten adviseren in een speciaalzaak, of (zoals gezegd) door een ergotherapeut.

Vergeet ook vooral niet te kijken naar een goede lattenbodem. Die heeft ook invloed op hoe je ligt. Ik heb er zelf eentje die ik kan verstellen in veerbaarheid, op verschillende plekken. Zo kun je (vooral als zijslaper) kijken waar bijvoorbeeld je heupen liggen en die plek iets meer laten veren, zodat je ruggengraat wat rechter ligt.
(ik hoop dat je het een beetje snapt, want ik leg het wat krom uit :haha:).
eeyore

Bericht door eeyore »

[QUOTE=Hanna71;1122408]
(ik hoop dat je het een beetje snapt, want ik leg het wat krom uit :haha:).[/QUOTE]

Ik snap het helemaal hoor :D
Ik ben zo dom geweest toentertijd om een spiraalbodem van Auping te kopen...... Spijt van want een lattenbodem is naar mijn idee veel beter in te stellen naar wat je wilt...
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Bed/matras

Bericht door Qanuk00 »

Om dit onderwerp nieuw even nieuw leven in te roepen

Het WMO advies tijdens het rondje door ons huis was helder: ga voor een elektrisch verstelbaar bed met hoge instap, zodat je gemakkelijk in en uit bed kan komen. Mocht er later een rolstoel van toepassing zijn is, dan kun je ook denken aan bijv een glijplank om erin/eruit te komen.

Helaas, dit wordt niet vergoed door de WMO, dus kosten komen al gauw boven de 1000 euro te liggen...

De vraag die nog in mij opkomt, in hoeverre is dit belastingaftrekbaar?
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp