Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Lumbaalpunctie

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi Malawi fan,

Om eerlijk te zijn betwijfel ik of je met naaldjes verdoofd wordt. Ik meen dat het met vloeistof verdoofd werd, maar dat durf ik niet te garanderen.
Het is voor mij zo lang geleden en bovendien gebeurde het achter me, dus ik heb het niet gezien.

Niet dat ik het wilde zien hoor, want ik werd ook panisch beroerd bij het idee dat ik een naald in m'n rug moest krijgen.
(met dank aan mijn moeder, die altijd van die horror-verhalen vertelde over haar ruggeprik. :slecht: )

Vandaar dat ik dus zeg dat het écht geen pijn hoeft te doen. Het is niet prettig, nee. Logisch ook.

Maar het is nou eenmaal zo dat mensen er eigenlijk alleen verhalen over vertellen als het tegenviel. Want wat valt er te melden als het best meeviel? Niks. En dat schijven mensen dus ook niet op. Dus zulke verhalen hoor je niet. :cool:

Wat ik wel moest concluderen na m'n lp was dat mijn vreselijke angst ongegrond was. Nee, het was niet leuk.
Maar dat had ik voornamelijk [I]aan mijn eigen angst[/I] te danken. :stom:

Ik zou i.i.g. aangeven dat je heel erg bang bent, dan kan de neuroloog daar rekening mee houden. En misschien kun je vooraf wel een licht kalmerend middeltje krijgen als dat mogelijk is?
Malawi fan

Bericht door Malawi fan »

Hallo Suzan,

Dat is waar wat je daar zegt,maar ik ga mijn verhaal hier toch neerpennen of het nu meevalt of niet want ik besef nu dat mensen die dit ook moeten laten doen hier toch veel aan hebben
Kiekie45

Bericht door Kiekie45 »

Hallo Malawi fan, ik heb 22 aug een LP gehad. Werd gedaan door ervaren dame en heb er niets van gevoeld, alleen was mijn rug nog 2 weken stijf doordat de druk laag was en de druppels vocht maar langzaam er uit kwamen waardoor het allemaal erg lang duurde). Ook geen hoofdpijn gehad daarna. Geen zenuw geraakt dus ik had geluk.
Malawi fan

Bericht door Malawi fan »

Laat ons hopen dat het bij mij ook zo van een leien dakje loopt
Ghost

Bericht door Ghost »

Beste Malawi fan, ik begrijp heel goed dat je tegen de lumbaal punctie opziet. Je hebt natuurlijk altijd een keuze, als je het echt niet wil mag je weigeren, maar ms is met geen enkele test 100% te bewijzen. Mijn neuroloog legde het uit als een puzzel waarvan zoveel mogelijk stukjes gevonden moeten worden om de diagnose te kunnen stellen. Een MRI kan veel duidelijkheid geven, als er vlekken te zien zijn zitten deze bij ms vaak op specifieke plekken, maar die kunnen ook door andere aandoeningen komen. Met de punctie zoeken ze in je hersenvocht naar oligoclonale banden, weer een aanwijzing voor ms als die aangetroffen worden, maar ook niet uniek voor deze ziekte. Zelf ben ik helemaal niet bang voor naalden of onderzoeken, maar ik vond de punctie wel naar. Helaas had ik de pech dat er vol in een zenuw geprikt werd, maar goed, geen drama, dat gevoel duurt een seconde. Ook bij mij druppelde het vocht er erg langzaam uit waardoor de naald zeker een kwartier moest blijven zitten, niet fijn maar vooral ongemakkelijk en niet pijnlijk. Als je het doorzet, luister goed naar de instructies dan valt het wel mee. Ik heb er geen nare klachten aan over gehouden, alleen twee dagen een flink beurs plekje rond de prikplek. Heel veel sterkte!
Malawi fan

Bericht door Malawi fan »

Ja dat begrijp ik natuurlijk wel,alléén is het soms sterker dan mijzelf....
ik ben allang blij dat ik dit forum heb gevonden,je kan je niet inbeelden hoeveel steun ik hier uit put.
Ghost

Bericht door Ghost »

Snap ik, het is ook niet niks allemaal....
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Malawi fan;n469565]

Dat vertelde mijn huisarts.[/QUOTE]

Excuses voor mijn late reactie.

Eerst heb je het gesprek met de neuroloog, die wat testjes zal doen. Pas als hij ook aan MS denkt, volgt er een MRI.
Als de MRI dan kenmerken van MS laat zien, maar onvoldoende om meteen tot een diagnose te komen, kan er een LP nodig zijn.
Dat is dus niet uit te sluiten, maar alles behalve een zekerheid. Ik zou me daar voorlopig echt nog niet druk over maken. Wacht eerst de afspraak met de neuroloog af.

[i]Aanvulling: in je eerste bericht heb je het over een internist. Bij een vermoeden van MS zou je niet naar een internist, maar naar een neuroloog worden doorverwezen. Ik begrijp het hele verhaal daardoor niet echt.[/i]
Malawi fan

Bericht door Malawi fan »

Bedankt alvast voor je reactie,

Maar toen ik mijn klachten aan de huisarts uitlegde dacht hij ook aan ms...
maar een dokter is natuurlijk geen neuroloog,en je zal waarschijnlijk wel gelijk hebben maar ik denk altijd al veel te ver vooruit ....de naad van het beestje zeker.
En die internist waarvan sprake in mijn eerste bericht was dus een foutje van mij en moest natuurlijk een neuroloog zijn.
tja al die namen zijn nieuw voor mij vroeger kwam ik bijna nooit bij een dokter,laat staan bij een neuroloog .
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Hoi Malawi fan, het is niet nodig steeds het vorige bericht te quoten, dat staat er immers al. Onnodige quotes maken een topic erg onoverzichtelijk en zijn alleen bedoeld als je 1 specifiek zinsdeel wilt herhalen, of terug wilt komen op een eerder gepost bericht. :bedankt:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp