Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

IJskoude voeten

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
wilm

IJskoude voeten

Bericht door wilm »

Herkennen mensen dit
Ijskoude voeten die (bijna) niet warm worden

En hoe gaan jullie mee om/tips?

Kan ook weinig bewegen
Fysio masseert en stimuleert regelmatig de doorbloeding maar dat helpt maar even

Als ik binnen ben gaat het redelijk (al zijn ze nooit warm) maar zodra ik maar buiten kom is het ijs en ijskoud

Al thermo sokken of wollen laarsjes geprobeerd en helpt heel nihil

Graag indien mogelijk andere ideen tips

hartelijk dank alvast en warme groet
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik heb ook altijd steenkoude voeten en handen en bovendien dan ook nog eens het puntje van m’n neus (heel naar gevoel). Maar helaas ik weet er niet echt een oplossing voor. Ik heb een electrisch “kussentje” en die heb ik vaak ‘s avonds aan in bed met mijn voeten er op (of er onder).

Gelukkig kan ik nog lopen en staan (al is dat erg vermoeiend) maar dat helpt mij over het algemeen wel om in ieder geval de voeten wat warmer te krijgen. En als mijn handen echt heel koud zijn ga ik er een poosje “op zitten”. Door de warmte van mijn bovenbenen warmen de handen dan wat op.

Allemaal maar lapmiddeltjes omdat er niet echt een oplossing voor is. In de zomer is het probleem minder dus ik hoop snel op wat warmer weer.
Helly

Bericht door Helly »

Voor mij ook heel herkenbaar! Ik heb ook altijd koude voeten, handen en puntje van neus doet ook vaak mee. Op de bank zit ik vaak met een dekentje, dat helpt wel en daarnaast draag ik altijd sloffen.

Als ik dan helemaal niet meer warm word ga ik in een warm bad liggen. Ik kan heel goed tegen hitte, maar begrijp ook dat dit niet voor iedereen de oplossing is .
benka

Bericht door benka »

voeten hoog houden;in de rolstoel en in bed helpt mij
Klick

Bericht door Klick »

ik heb er ook altijd last van idd met handen en het puntje van mijn neus erbij.
een oplossing heb ik niet echt, anders dan zorgen dat ze zo min mogelijk koud worden.
op de rand van mijn bed wissel ik van sokken naar bedsokken..
wilm

Bericht door wilm »

Vervelend dat meer mensen last hebben

Dacht dat het kwam omdat ik niet meer liep, maar dat hoeft dus niet

Toen 30 graden was was het minder

Goed idee om benen hoger leggen
Ga ik zeker proberen
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Sinds ik regelmatig in de sauna kom (1-2x per week) heb ik er veel minder last van. Maar dan moet je wel tegen de sauna kunnen....
Jeroentje

Re: IJskoude voeten

Bericht door Jeroentje »

Herkenbaar al bijna mijn hele leven koude handen en voeten... Maar ja, ik dacht altijd dat dit gewoon kwam omdat ik gewoon cool ben. 😉

Nee geintje natuurlijk, maar ik heb het al echt heel lang. De enige periode van wat ik kan herinneren dat ik geen geen last meer van had waren de eerst paar maanden na mijn ccsvi dotter behandeling.
Fratema

Re: IJskoude voeten

Bericht door Fratema »

Ook hier, herkenbaar. Slechte doorbloeding is de oorzaak bij mij. Door chronisch zitten heb ik ook dikke onderbenen, dus steunkousen ook voor overdag en 's nachts. Als het 12 graden is zit ik nog steeds met handschoenen aan op de rolstoel buiten

Misschien wel de belangrijkste reden om niet meer te roken. Ik ben er nu zo'n 3 jaar van af, kan nooit kwaad en scheelt een boel centjes.
AngelNoa

Re: IJskoude voeten

Bericht door AngelNoa »

ook hier...de mussen vallen dood van het dak en mijn voeten zijn blauw/zwart van de kou.
Zoek eens op Ziekte van Raymaud...
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp