Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

IJskoude voeten

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Ghost

Re: IJskoude voeten

Bericht door Ghost »

Wat opvallend zeg hoeveel mensen er last van hebben..

Ik had het ook, voeten, handen en puntje van m'n neus,
maar sinds ik aan de Tecfidera zit heb ik het juist vaak te warm,
ook op die plekken..
Claire65

Re: IJskoude voeten

Bericht door Claire65 »

Wat opvallend zeg hoeveel mensen er last van hebben..

Ik had het ook, voeten, handen en puntje van m'n neus, maar sinds ik aan de Tecfidera zit heb ik het juist vaak te warm,
ook op die plekken..
Ik had ijskoude voeten, terwijl mijn handen juist klam en zweterig waren. De huisarts heeft ook Tecfidera voorgeschreven en toen werden mijn handen juist te warm... voeten zijn nu ok. :huh:
MamaFayeEmma2020

Re: IJskoude voeten

Bericht door MamaFayeEmma2020 »

Ik heb ook altijd ijskoude voeten! al heb ik het bloedheet, mijn voeten blijven ijskoud! hehe maar het schijnt echt een MS-dingetje te zijn als ik t goed begrepen heb hehe
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: IJskoude voeten

Bericht door Qanuk00 »

IJskoude gevoelloze voeten, zelfs met deze temperaturen... Dat ze koud zijn vind ik nog te doen (sokken aan snachts), maar dat ze gevoelloos zijn vind ik wel lijp ivm verwondingen, zeker nu met dit blotevoetenweer.

Vorige week ern 2e prednisolonkuur gehad omdat ik weer voortdurend omviel en de doofheid zich tot en met de onderbenen uitstrekte (+ veel andere klachten). Ik hoop dat t gevoel weer terug gaat komen.... Iemand ervaring mee?
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
1207

Re: IJskoude voeten

Bericht door 1207 »

Qanuk00 schreef: 11 aug 2020, 17:40 Ik hoop dat t gevoel weer terug gaat komen.... Iemand ervaring mee?

het kan weggaan of het kan blijven
het kan minder erg maar blijvend worden
het kan periodiek worden, ... (afhankelijk van bepaalde omstandigheden
de koude kan hitte worden, jeukend, brandend, ... (en nog een dozijn variaties)
...

het leuke aan ms
MS is like a box of chocolates, you never know what you get
Amber Schipper

Re: IJskoude voeten

Bericht door Amber Schipper »

Ik heb ook altijd ijskoude voeten en onderbenen. Slaap 's nachts met beenwarmers aan en vaak met sokken. Ook heb ik een elektrische deken, maar eigenlijk biedt dat geen soelaas omdat die ervoor zorgt dat de ijskou omslaat in een onaangenaam gevoel en pijn. Wat bij mij helpt is een ijsbad! Ik zit bij een ijszwemclub en die zwemmen het hele jaar door. Ik ga niet altijd helemaal onder, maar mijn voeten hang ik altijd in het water. Dit zorgt ervoor dat de ijskou mijn voeten en benen dusdanig verdoofd, dat het nog steeds wel gevoelloos is, maar dat het onaangename gevoel veel minder is. En dit wel een dag lang.
Je kunt natuurlijk ook in een bak ijskoud water gaan zitten of ijskoud afdouchen, de straal flink op de voeten zetten. Ook thuis op slippers lopen helpt bij mij hoewel ik na een tijdje wel weer sokken aantrek.
Jessicah

Re: IJskoude voeten

Bericht door Jessicah »

Ik heb mijn hele leven al last van ijsvoeten en koude handen. Zo'n 10 jaar geleden bleek dat ik het syndroom van Raynaud heb. Bij het syndroom van Raynaud zijn het de lokale zenuwen om de kleinste bloedvaatjes dicht knijpen.
Mijn eerste MS schub begon echter ook met een gevoelsstoornis rechts. Sinds zo'n 2 weken leeft mijn hele rechterkant in een soort permanente striemende sneeuwstorm en voelt mijn rechtervoet alsof iemand er een opgefrommelde kletsnatte halfbevroren sok onder geplakt heeft. Hier zit het probleem in het centrale zenuwstelsel

Het verschil tussen de twee bij mij:
  • Bij Raynaud
  1. Het lichaamsdeel voelt objectief koud als iemand anders het aanraakt
  2. De bloeddoorstrooming is vaak zichtbaar minder of zelfs totaal afwezig en het aangedane lichaamsdeel ziet wit
  3. Masseren helpt niet of nauwelijks, de vaatjes blijven dichtgeknepen
  4. Warme sokken, dekens, enz helpen niet omdat die allemaal gebaseert zijn op het voorkomen van warmteverlies en opwarming door je eigen bloed wat nu juist niet bij je vinger aankomt
  5. Active verwarming van buitenaf lost het probleem niet op, maar voelt wel prettiger. Dus een electrische kussentje, kruik, enz gebruiken
  6. Zorg dat warmte van buiten bij je voet kan komen. Mijn voeten blijven bij. kouder als ik dikke sokken aan trek in bed dan wanneer ik iets duns aanheb.
  7. Het wordt soms getriggerd door plotselinge overgang naar een koude omgeving en stress. Altijd handschoenen dragen zelfs al is het niet echt koud, maakt dat de klachten zich minder vaak voordoen
  8. Duurt relatief kort; het kunnen minuten, uren of halve dag zijn
  • Bij MS
  1. Het lichaamsdeel voelt objectief warm aan door iemand anders.
  2. Er valt niets bijzonders te zien aan het aangedane lichaamsdeel
  3. Niets helpt, alles wat het lichaamsdeel aanraakt voelt onprettig, koud en soms zelf pijnlijk
  4. Duurt lang; van een halve dag tot weken
Lumle

Re: IJskoude voeten

Bericht door Lumle »

Hoi Wilm,

Ik heb ook veel last (gehad) van koude

voeten (ook voor anderen voelbaar koud),

vooral snachts, ook hartje zomer kon ik er

wakker van liggen.

Een jaar geleden heb ik een Chineze

massage en behandeling ervoor gehad en

heb er maanden lang geen last van gehad.

Zij had het over koud en warm en dat de

warmte door het lichaam moet kunnen

stromen, masseerde en drukte.. Best

zweverig..

Maar het hielp me. Of tussen de oren of

ergens anders maakt mij eerlijk gezegd niet

zo veel uit.

Misschien dat jij er ook iets aan hebt?

Groetjes
Lumle
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp