Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Botox in kuitspieren

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
leeuwtje-nl

Re: Botox in kuitspieren

Bericht door leeuwtje-nl »

Alweer bijna een jaar geleden dat ik in dit topic schreef. Ik krijg morgen weer botox in mijn kuit. Nu heb ik sinds kort ook weer fysio (chronische indicatie) en zij geeft ook shockwave. Zou ik dat niet liever doen ipv botox? Ik ga het morgen wel bespreken met de revalidatiearts. Zijn hier mensen die zowel botox als shockwave hebben geprobeerd en hun ervaringen willen delen? Wat heeft voordelen en/of nadelen?
Scuba

Re: Botox in kuitspieren

Bericht door Scuba »

hoi!

Ja, ik :-)
Het kan beide, ook wel min of meer tegelijk. Ik heb het idee dat bij mij de botox iets meer doet dan shockwave. Shockwave moet je naar mijn idee vaker onderhouden en dan meerdere keren achter elkaar. Het voordeel voor mij is ook dat ik door die botx-spuit dan mijn fysio-tijd kan gebruiken om goed te bewegen en oefeningen te doen.
Beide geen pretje, hoewel ik ook liever 1x een spuit heb dan langer die shockwave. Succes ermee!
leeuwtje-nl

Re: Botox in kuitspieren

Bericht door leeuwtje-nl »

Bedankt, Scuba! Ik heb inmiddels nieuwe botox gekregen en de mogelijkheid voor shockwave besproken met de arts. Zij zegt ook dat je met botox nauwkeuriger kunt prikken en dat shockwave een groter gebied pakt. Dat laatste kan dus ook voordelen hebben.

Ik zou voor de shockwave dan een aparte afspraak bij de fysio moeten maken, wat inhoudt dat ik dan een paar weken lang 1x per week extra naar de fysio zou moeten. En dat vind ik best beperkend, heb daar weinig trek in. De prikken vind ik niet fijn, maar dat zal shockwave ook niet zijn. ;) Over 6 weken heb ik evaluatie over deze nieuwe botox, dan gaan we daarna kijken hoe we verder gaan. Een combi kan dus ook nog, goed te weten!
Billy

Re: Botox in kuitspieren

Bericht door Billy »

Ik ontkom ook niet meer aan de botox... Deze maand ook nog gewoon shockwave.

Botox pas in april. Vind het wel doodeng, wat als ik per ongeluk te veel krijg? Maar dat is eigenlijk niet mijn vraag. Hoe zijn de ervaringen daarna?

Ik heb op vrijdag botox en op de zondag erna eigenlijk een leuk uitje. Of is dat geen probleem?
leeuwtje-nl

Re: Botox in kuitspieren

Bericht door leeuwtje-nl »

Dat uitje lijkt me geen probleem, @Billy. Botox werkt niet per direct, dat duurt wel een week of 2. Ik krijg ook steeds advies om de eerste week extra te rekken en te bewegen, dan wordt de botox beter verspreid. En ze zullen met een lage dosering beginnen, juist om te kijken wat het doet.
Billy

Re: Botox in kuitspieren

Bericht door Billy »

Dankjewel!

Google werd ik niet veel wijzer van.
Klick

Re: Botox in kuitspieren

Bericht door Klick »

mag ik vragen wanneer ze botox als optie gaan aanbieden? wat zijn de klachten?
Billy

Re: Botox in kuitspieren

Bericht door Billy »

In mijn geval omdat de revalidatiearts de spasmen te sterk vind voor alleen shockwave. Ik krijg steeds meer problemen in mijn schoenen omdat mijn voet niet gewoon lekker recht blijft zitten.
Klick

Re: Botox in kuitspieren

Bericht door Klick »

thnx.. eigenlijk raar dat er niks anders voor is..
leeuwtje-nl

Re: Botox in kuitspieren

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik kreeg steeds meer moeite met lopen en kreeg een loopanalyse. Daar kwam uit dat mijn knie overstrekt tijdens het lopen. De botox voorkomt deze vorm van spasticiteit, waardoor mijn knie normaal functioneert en mijn lopen verbetert.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp