Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Driewieler: is dat nou zo erg...?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Marina

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Marina »

Jetteke schreef: 20 jul 2022, 08:02 Ik weet alleen niet of ik voor de Easy Rider zou gaan, die is wel ietsje lager dan een reguliere driewielfiets, waar je weer rechtop op zit.
Destijds heb ik bij de ergotherapeut ook een reguliere driewieler uit geprobeerd. Het sturen daarmee ging wel heel lastig (met name in een bocht) en de ergo vertelde me ook dat veel mensen daar problemen mee hebben, terwijl het bij de Easy rider prima ging.
Het fijne van de Easy rider vind ik ook dat je makkelijker op- en afstapt doordat je eerst gaat zitten. Dat kan voordelig zijn als de benen minder goed (gaan) meewerken of je last krijgt van een minder goede balans.

Je hebt wel iets minder overzicht en soms moet je ietsje verder doorrijden bij het oversteken om goed zicht op de weg(en) te hebben maar heb dat nooit als echt problematisch ervaren.
Billy

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Billy »

Ik denk dat ik mijn eerste 3wieler ruim 13 jaar geleden kreeg. Eerst het gewone model, daarna met een lage instap en nu de easy rider.

Ik heb rijles gehad van de ergotherapeut, want ik ging zo de bosjes in :haha:. En je leert dingen zoals recht de drempel op en af. Nadeel van deze is dat je gewicht hoger zit, waardoor je sneller het gevoel hebt te kantelen. Maar dat hoge zitten heeft ook weer voordelen.

Easy Rider schijnen mensen wel zo mee weg te fietsen. Maar daar ben ik niet mee begonnen, dus dat weet ik niet. Voordeel is dat je gewicht lager is dus voelt stabieler.

Groot nadeel voor mij. Geen lage instap en ik moet mijn been met mijn hand optillen om op dat bakje te krijgen. Ook dat je soms al met je voorwiel op de weg moet staan voor je kunt zien of er iets schijnt aankomt, vind ik een nadeel.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Qanuk00 »

Na de vakantie ga ik met de ergotherapie ook serieus nadenken over een driewieler. Deze stap vind ik nog best wel een grote ... het is weer een bevestiging dat ik flink heb ingeleverd de afgelopen twee jaar.
En ja, af en toe pink ik een traantje weg :cry: , als ik weer een hardloopster of wandelaarster tegenkom. De gedachte overheerst dan: "waarom lukt mij dit nou niet meer ... kom op lijf ... gaan met die banaan!" Maar ik besef ook goed dat het een noodzakelijke oplossing is om veilig te kunnen blijven fietsen.

Ik ben mezelf nu ook langzaam mentaal aan het voorbereiden door de tijd te nemen en informatie in te winnen bij mijn gemeente.
Ook helpen de berichten hieronder me in dit proces, echt fijn!!
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
AngelNoa

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door AngelNoa »

Qanuk00 schreef: 20 jul 2022, 20:00
Ook helpen de berichten hieronder me in dit proces, echt fijn!!
eens! Ik maak sinds vorig jaar ook (mentale) stappen en het scheelt dat je hier herkenning vind.

het makkelijker denken begon bij mij vorig jaar toen mijn vader zijn voet geamputeerd werd en hij beetje bij beetje met prothese weer ging lopen. Achter de rollator.
Niet lang daarna ben ik er ook 1 gaan kopen (stom, had ik via een ergo moeten doen maar dat wist ik niet).

Ergens februari dit jaar kreeg hij zijn driewielfiets. Ja het is even wennen en schakelen in je hoofd, ik vind dus met name dat héle brede van achter een ding. Maar mijn vader (gek met fietsen, altijd gedaan van racefiets tot gewone, km gereden, met tentje in belgie of duitsland) knapte zienderogen op toen hij weer kon gaan fietsen met prothese. En toen ging ik ook anders kijken en wil ik dus nu ook gaan bespreken hoe of wat voor mij.
Jetteke

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Jetteke »

Vooruitlopend op de afspraak van vanmiddag heb ik gisteren de website van Van Raam uitgebreid bekeken en filmpjes bekeken van de drie fietsen waarvan ik zelf vond dat ze in aanmerking komen. Dat verlaagde voor mij de drempel ook alweer wat meer.

@AngelNoa Ik denk dat het wel zo 'prettig' is dat je net met je vader hebt meegemaakt dat hij zo is opgeknapt met de driewielfiets.
Jetteke

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Jetteke »

Verrassend, die proefrit!

Als eerste ging ik op de lageinstapfiets. Na een paar keer heen en weer en naar mijn mening wat onhandig wegrijden ging ik op de Easy Rider. Dat was aanzienlijk prettiger inderdaad. Ik reed ook zo weg, omdat de weg iets schuin afliep ging dat de tweede keer beter. Bochtje van 180 graden maken ging moeiteloos. Hierna had ik toch wat minder vertrouwen in de lageinstapfiets, met name bij drukke verkeerspunten als je met veel fietsers tegelijk oversteekt.

De begeleiding van de medewerker van Van Raam was heel prettig, hij nam alle tijd en liep ook mee in het begin. Daarna kijken of de lift en de berging oké, maar dat was allemaal prima in orde. Dus we gaan voor de Easy Rider.

Over een reguliere driewielfiets zei die man dat het met de bochten ook nog wel eens lastig gaat, omdat je de neiging hebt om daarop te rijden alsof je op een gewone fiets zit, dus in een bocht met je lichaam meebeweegt. En de ruggesteun van het stoeltje van de ER is ook heel prettig. Ik had nog gedacht aan wellicht in de toekomst een ruggesteun voor een gewone driewielfiets, maar zelfs daarmee zouden bochten problematisch kunnen zijn.
AngelNoa

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door AngelNoa »

al met al dus een positieve ervaring? Fijn!
Voor zover ik begreepis het ten alle tijden heel erg wennen aan zo'n fiets, daar verkeek mijn vader zich ook op :haha:

nieuwsgierig als ik ben heb ik even vluchtig gekeken naar de fietsen bij Raam, maar zo'n easy rider is niet echt mijn ding. Ik zou voor een gewone gaan, de midi (mijn vader heeft de maxy). Enkel gebaseerd op een foto, niet op wat ik kan of mag vanuit Wmo :p

is er ook meteen een fiets besteld voor je Jetteke? Duurt dat nog steeds zolang?
Jetteke

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Jetteke »

Dat was zeker een heel positieve ervaring, zelfs op de lageinstapfiets waarop ik me toch onzekerder voelde dan ik dacht. Dat kwam denk ik doordat ik toch te zeer moet rekenen op mijn benen, waarvan het rechterbeen niet voldoende stabiel is.
AngelNoa schreef: 23 jul 2022, 06:26 nieuwsgierig als ik ben heb ik even vluchtig gekeken naar de fietsen bij Raam, maar zo'n easy rider is niet echt mijn ding. Ik zou voor een gewone gaan, de midi (mijn vader heeft de maxy).
Ik dacht precies hetzelfde. Ik vond dat dat stuur zo dichtbij kwam. In eerste instantie wilde ik gaan voor de driewielfiets met lage instap. Je zit inderdaad op een ER iets lager dan op een gewone driewielfiets, maar wat de anderen hier in het topic ook zeggen, dat geeft juist extra balans omdat je dichter op de achterste wielen zit. En wat die man van Van Raam zei: Je hebt de neiging om mee te sturen met je bovenlichaam in de bochten. Gisteren zag ik bij toeval dit filmpje waarin je kunt zien hoe dat werkt: Driewielerles. Daarmee was ik wel overtuigd van de Easy Rider, ik had daarop helemaal niet de neiging om met mijn lichaam mee te gaan sturen.

De ergotherapeute heeft gisteren meteen haar verslag naar de WMO-medewerkster gestuurd. Ik zou normaliter binnen zes weken bericht moeten krijgen. Geen idee hoelang dat allemaal gaat duren.
AngelNoa

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door AngelNoa »

ik hoop voor je dat je niet te lang hoeft te wachten! Bij mijn vader (maar die moest natuurlijk een geheel aangepaste!) duurde het 13-16 weken...

dat filmpje vind ik eerlijk gezegd heel slecht overkomen. Volgens mij past zij helemaal niet op die fiets!

Succes met wachten op het vervolg ;-)
Ik ga dinsdag eens met de ergo in gesprek over de mogelijkheden hier. Ben benieuwd :-)
Jetteke

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Jetteke »

@AngelNoa
Die tweede deelneemster lijkt me ook wat lang, maar je ziet wel duidelijk dat meebuigen als ze een bocht neemt.

Drie tot vier maanden dus... ik heb geen extra aanpassingen nodig, maar kan gewoon een standaardmodel krijgen. Dat zou een tweedehandse kunnen zijn, afhankelijk van of iemand net zijn ER weer heeft ingeleverd, want je krijgt het in bruikleen. Ik wacht het gewoon wel af. De ergo had er in elk geval goede verwachtingen van. Mijn fysio zei vanmorgen tegen me dat meer van haar patiënten met MS ook een ER hebben. Jij veel succes, morgen!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp