Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Driewieler: is dat nou zo erg...?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
D-Cheryl

Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door D-Cheryl »

Deel je ervaringen over dit onderwerp op MS.nl.
Ga naar: https://www.ms.nl/gesprekken/hulpmiddelen


Ik ben toe aan een driewieler, en gisteren ben ik op een passing geweest bij Van Raam. De fijnste uitgezocht samen met de ergotherapeute, en de offerte meegenomen. De ergotherapeute schrijft een motivatiebrief en dan kan ik vrijdag of volgende week een aanvraag indienen bij de gemeente.

Mijn ouders hebben best moeite met dit soort dingen, terwijl ik het zelf als een hele grote opluchting ervaar. Fietsen is onderhand zo eng geworden, en het fietsen op de driewieler voelde alsof ik weer een stukje vrijheid terug ga krijgen.

"Das best een stap terug hè..." zei mijn moeder
Waarom?? Alsof me iedere keer door hun rond te laten taxiën als ik bij ze op bezoek wil geen stap terug is...? Zo voelt het niet voor mij! Zij wonen 6km verderop in de bossen, nu kan ik daar weer fijn zelf heen.
Mijn broer motiveerde: "Maar dit is de eerste keer dat mensen het aan je zullen gaan zien." Dat snap ik dan weer wel, want inderdaad, mensen zien nog helemaal niks aan mij.

Maar dat het ik ook juist 8 jaar lang ook heel erg vervelend gevonden. Ik heb zelfs een wandelstok gekocht omdat er dan "iets te zien" was, omdat vooral bij het oversteken van de weg ik me vervelend voelde omdat ik niet snel genoeg liep (vanwege slecht zien/onbalans). Kon me het ongeduld van de automobilist helemaal inbeelden...

Op de fiets gaan ze het nu in ieder geval wel zien, en me dus hopelijk ook de ruimte geven zodat ik weer veilig fietsen kan. :thumbup:
Billy

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Billy »

Of zoals opa Toettoet zei, je gaat juist vooruit! Je kunt weer dingen die je nu niet kunt.

Ik kan niet ver lopen, maar ik fiets minstens 10km per dag. Ik heb nu 11.5 jaar een 3wieler. Ik gebruik mijn rolstoel amper omdat ik alles met de fiets doe.

Ik hoop dat je snel de goedkeuring krijgt en er ook weer lekker zelfstandig op uit kunt!
D-Cheryl

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door D-Cheryl »

Dank je Billy!
En ik weet niet wie opa Toettoet is of was, maar het is een wijs man! :haha:
Marina

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Marina »

Opa Toettoet is, naast een wijs man ;), een personage die voor komt in een boekje, bedoeld om aan kinderen uit te leggen wat het hebben van MS in kan houden. https://www.bol.com/nl/f/het-geheim-van ... /34468381/

Ik zag/zie mijn driewieler ook als een stap vooruit en inderdaad ook juist mede vanwege de zichtbaarheid (nadat ik over de aanvankelijke schaamte heen was). Sterker nog: ik neem altijd mijn kruk mee op de stokkenhouder, ook al heb ik hem niet altijd nodig, bijv. als ik een rondje ga fietsen, zodat mensen weten dat ze een beetje rekening met me moeten houden ;). Is wel zo veilig voor m'n gevoel (ik woon in het drukke A'dam).

Ik denk: je ouders zien het (logischerwijs) meer vanuit hun perspectief en beseffen misschien nog niet zo dat deze fiets jou juist meer valide en mobieler zal maken. Klinkt misschien wat gek maar gefeliciteerd met deze stap en wens je veel plezier van je herwonnen vrijheid!
D-Cheryl

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door D-Cheryl »

Ohhhh, die ga ik voor mijn ouders kopen!!! :haha:
Jrs77

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Jrs77 »

Het enige probleem dat mensen (waaronder ikzelf) vaak hebben bij het (voor het eerst) gebruiken van hulpmiddelen is de vraag wat anderen zullen denken.
Aan je bericht te zien heb jij daar in elk geval geen last (meer) van; Dan heb je het enige probleem opgelost ;)
noira

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door noira »

Door de driewieler krijg je meer vrijheid. Geniet ervan veel veilige kilometers gewenst.

Ik heb sinds 2 weken een step met zitje die is geregistreerd als scootmobiel.
Ben er heel blij mee. Wat een luxe. Wat een vrijheid. Ik ben er mee in het museum geweest. Met mijn zoon gewandeld!? Met mijn dochter gefietst!? Boodschappen gedaan.

Oja, binnenkort krijg ik een traplift en huishoudelijke hulp.
Dit is natuurlijk niet voor niets.

Mensen om mij heen vinden mij ook ineens ' zielig ' en hard achteruit gaan.
Wel door die ondersteuningen houd ik juist meer energie over. Gaat het juist beter met mij :zon: :zon:

Vind het jammer en verdrietig dat bij de omgeving het kwartje nu pas valt dat MS echt een rot ziekte is.

Ach, ik heb ruim 30 jaar MS.
D-Cheryl

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door D-Cheryl »

Jrs: ik vermoed dat dat inderdaad 'beroepsdeformatie' is. Omdat ik jarenlang in de zorg heb gewerkt, en mijn werkgever een grote fan was van demotica, deden wij er alles aan om clienten hun zelfstandigheid zoveel mogelijk te laten behouden. Dus als iemand de gordijnen niet meer zelf open en dicht kon doen, dan kregen ze een systeem met afstandsbediening die dat voor ze deed. Heel simpel, maar ze zijn wel zelf de baas over wanneer de gordijnen open en dicht gaan.
Zo voelt dit voor mij ook.

Noira: wat fijn dat jij ook weer vrijheid terug hebt gekregen! En het is inderdaad alsof mensen zich niet realiseren hoe beperkend de ziekte kan zijn, als ze het niet zelf kunnen zien.
Mijn moeder verweet me eerder al dat ze niet op de hoogte was van wat er allemaal speelt, "Nouja, je praat er wel over enzo, maar ik had niet door dat het zo erg was". Ik heb mijn moeder benadrukt dat ze me moet 'geloven' als ik het benoem: neem me serieus als ik deel dat ik iets nieuws ervaar - als ik het deel dan speelt het 9 van de 10 keer al langer, anders zeg ik het niet. Daarom had ik woensdag dus ook al bewust de folder meegenomen, met "deze heb ik aangevraagd". Het dringt niet goed tot ze door, en ze hebben het er tegelijk wel heel erg moeilijk mee.
D-Cheryl

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door D-Cheryl »

Ik deelde net de foto van de fiets die ik nu aangevraagd heb in de familie-app, en kreeg weer huil-gezichtjes. Dus toen heb ik je plaatje van Opa Toet toet gedeeld [mention]Billy[/mention] , dank daarvoor! Die brak het ijs weer... :thumbup:
Laatst gewijzigd door D-Cheryl op 12 jul 2020, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp