Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Driewieler: is dat nou zo erg...?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Jetteke

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Jetteke »

Ik kom dit topic tegen tijdens een zoektochtje naar de keus driewielfiets versus scootmobiel. Deze week komt Van Raam hier om wat uit te proberen/proefritjes te maken. Ik wilde eigenlijk weten of je de keuze had/kon/wilde maken tussen een driewielfiets en een scootmobiel.

Ik wilde eigenlijk gaan voor een lageinstapfiets waarmee ik mijn voeten op de grond kan zetten als ik even moet stoppen, maar naar ik begreep wordt dat hier niet altijd vanuit de WMO vergoed. Dan zou het een driewielfiets moeten worden, maar mijn eerste reactie was: Dan moet ik gehandicapter doen dan ik ben. Maar afgaande op hoe fietsen op mijn 'oude' gewone fiets de afgelopen keren ging, vrees ik dat een driewielfiets wel veiliger voor me kan zijn waar het gaat om deelname aan het verkeer in drukke/onoverzichtelijke situaties.

Nou ja, het kwam ter sprake met mijn buurman dat ik er misschien aan moet en dat ik dat best een hobbel vond om te nemen. En dat ik sinds ik de diagnose vorig jaar kreeg overal mensen op driewielfietsen zie. Zo van: Dan komt het kennelijk in je bereik en dan zie je het overal. En voorheen zag je ze nooit, antwoordde hij. Nee, inderdaad. Dan zien anderen jou dus ook niet als je op een driewielfiets zit, zei hij.

En bedankt, buurman, voor je motivational talk :lol: Maar wat is voor andere forumleden de afweging geweest voor de keuze voor een driewielfiets of een scootmobiel?
Billy

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Billy »

Ik heb eigenlijk niet eens over een scootmobiel nagedacht. Kwamen bij een 3wielfiets uit. Het was ipv de gewone fiets, beweging is de reden.

Ik heb later ook nog een scootmobiel gehad via het uwv voor naar mijn werk. Vond het vreselijk! Met 18gr had ik het nog koud, het is gewoon een rijdende stoel :lol:.

Ik heb ooit moeite met het verkeer, op mijn 3wieler blijf ik lekker zitten tot ik zeker weet dat ik over kan steken.
AngelNoa

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door AngelNoa »

ben er nog niet aan toe gekomen want nog maar net met de ergo begonnen en trippelstoel is even nummer 1. Maar we hebben wel een vluchtih lijstje gemaakt en 1 van die dingen was dat ik het fientsen zo mis. Moet nu zo'n jaar geledeb zijn dat ik voor het laatst op mijn feits zat. Fietsen an sich geen probleem (hoewel ik steeds minder tegen de wind op kon op mijn opoe-fietsje ;-) ). Ik stap vooral graag af om foto's te maken en dan komt die duizeling naar voren (die volgens de neuroloog niet met MS te maken heeft maar mijn bloeddruk).

Anyhow, mijn vader heeft sinds fabruari een driewieler (ook van Raam) en is er zielsgelukkig mee. Toen mijn ergo mijn vergaal hoorde over het fietsen zei ze meteen een scootmobiel. Ho even dacht ik...dat is voor mij nog even een stap te ver! Zou ik niet met een driewieler een tussenstap hebben?!

Dat gaan we dus nog uitzoeken. Maar precies wat Billy zegt was ook mijn gedachte; maar als ik nog kan fietsen mét ondersteuning dan is dat toch veel fijner qua bewegen!

En Marina je hoeft echt niet gehandicapt te doen naar mijn idee. Je bent beperkt in doen en laten en daarom is een driewieler met ondersteuning voor jou prima (tenzij het een mentaal ding is). Volgens mij ergo wordt het dan wel vergoed door Wmo.

Ik blijf even volgen hier!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Toeter »

AngelNoa schreef: 19 jul 2022, 06:31 die duizeling naar voren (die volgens de neuroloog niet met MS te maken heeft maar mijn bloeddruk).
Ik wil hier graag even off topic op inhaken.

Ik heb dat ook sinds de ms bij inspanning. Vooral bij fietsen inderdaad. Ik heb juist het idee dat het wel door de ms komt. Ik dacht dat het lag aan de combinatie van inspanning en veel prikkels die voorbij flitsen op de fiets.

Beetje overprikkeld.

Het werd bij mij wel veel erger toen ik bloedarmoede had, is dat recent nog gecontroleerd bij jou?
Jetteke

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Jetteke »

AngelNoa schreef: 19 jul 2022, 06:31 En Marina je hoeft echt niet gehandicapt te doen naar mijn idee. Je bent beperkt in doen en laten en daarom is een driewieler met ondersteuning voor jou prima (tenzij het een mentaal ding is). Volgens mij ergo wordt het dan wel vergoed door Wmo.
Dat was ik, Jetteke ;-)
Er schiet nog een flipperballetje door mijn hoofd, tussen 'Ja, een verademing, zo'n driewielfiets' en 'Nee! Dan ziet iedereen dat er iets is...' Dat is dus een mentaal dingetje en daar kom ik wel overheen. Eerst maar eens ervaren.

Op en afstappen is bij mij ook het ding met fietsen, als ik er eenmaal op zit is er niets aan de hand. Vandaar dat ik in eerste instantie wilde gaan voor een lageinstapfiets. Maar de laatste paar keren merk ik dat ik in de stress schiet op drukke verkeerspunten, zoals een oversteekplaats bij een supermarkt waar vaak veel fietsers om je heen staan en ze van verschillende kanten komen. Dan stap ik wel af en loop ik dat stukje even. Dus dat (zou ik denken) is meer overprikkeling, ik word dan ook niet duizelig, maar het is snel handelen en meegaan met de drukte. Terwijl het dan dus eigenlijk wel handig is als 'iedereen ziet dat er iets is.'

En ja, bewegen is inderdaad wel zo fijn. Een scootmobiel kan altijd nog.
Marina

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Marina »

In sommige gemeentes zijn de voorwaarden voor aanvraag van een scootmobiel via de WMO zo dat enkel wanneer het je verplaatsen buitenshuis niet lukt met (aanvullend) open­baar ver­voer, een fiets met of zon­der hulp­mo­tor of lage in­stap, brom­fiets, snor­fiets, rol­stoel, rol­la­tor of wan­del­stok, je daarvoor in aanmerking komt. Daar hangt de keuze dus mede vanaf.

Ik heb daarom voor een driewieler met trapondersteuning 'gekozen', mede op aanraden van de fysio, en omdat je dan meer in beweging blijft.
Ik heb een Easy rider van Van Raam. Mijn aanvankelijke mentale barriere bij het gebruik van dit hulpmiddel verdween al snel toen ik tijdens het fietsen regelmatig en enkel maar positieve opmerkingen kreeg van andere weggebruikers. Mensen vinden de fiets "mooi", "cool" e.d. :).

Als je ook last hebt van balansproblemen dan is een driewieler zeker de betere keuze t.o.v. een tweewieler. Bij mij ging eerst ook alles goed op de tweewieler zodra ik erop zat. Maar ik herken ook de (latere) onzekerheid bij bijv. drukke kruisingen en als je (plotseling) moet stoppen en heb daar nu totaal geen last meer van op de driewieler waar je gewoon, en stabiel, op kunt blijven zitten. Erg fijn!

Succes met je keuze!
Laatst gewijzigd door Marina op 20 jul 2022, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
D-Cheryl

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door D-Cheryl »

Ik heb de driewieler ('tricycle' klinkt hipper :P ) met name vanwege balans en problemen met prikkelverwerking op de fiets. Maar ik wil juist heel erg graag in beweging blijven, en dus is voor mij een scootmobiel ook nog niet aan de orde hoor! Dan betaal ik liever een keertje een Regiotaxi of ANWB automaatje als het regent of te koud is.

Juist op de driewieler zet je trouwens je voeten niet aan de grond: het is een heel stel handelingen minder omdat je gewoon blijft zitten en weer gaat trappen als je over kunt steken. Je voeten houdt je op de trappers. Even wennen, maar dan wel echt fijn!

Hier in de regio is minimaal OV, dus dat is verder voor mij zeker geen alternatief. Ik help mijn ouders vaak met hand en span diensten, en die wonen 5km verderop. Ik woon niet ver van de Van Raam werkplaats en heb daar toen verschillende modellen uitgeprobeerd. Ik heb nu ook de easyrider, maar ben er nog niet heel erg tevreden over. Fijne fiets hoor, actieradius van zo'n 30km op de gewone accu, maar de spierspanning in mijn benen speelt toch in de ligstand nogal eens op. Moet ik eigenlijk eens over bellen.

Verder vind ik het juist wel fijn dat mensen het 'zien'. Op de tweewieler was ik zo onzeker geworden, en dan rechts de stoeprand en links de auto's...! Ik voelde zo weinig ruimte en zag mezelf alweer languit liggen. Dus dat de auto's nu met een bochtje om mijn fiets heengaan vind ik prima.
Ik heb de eerste keer op de driewieler naar mijn ouders huilend op de fiets gezeten omdat ik eindelijk weer om me heen durfde te kijjken naar de bomen en de vogeltjes enzo... :giegel:
AngelNoa

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door AngelNoa »

ik heb geen bloedarmoede, wel snel een lage bloeddruk (daarin heeft de neuroloog wel gelijk, maar dat duizeligheid niet bij MS hoort lijkt me niet helemaal kloppen...)(ik kan het ook niet echt duidelig noemen trouwen).

verder uit het zich bij mij in stilstand; als ik opsta van de bank niks aan de hand (daarin wijk ik dus af van mensen met een lage bloeddruk!), loop gewoon naar de keuken maar als ik dan daar sta om de waterkoker aan te doen, komt het. Of als ik in de tuin loop; niks aan de hand. Begint de buurvrouw met me te praten, hup moet ik me vasthouden. Dus bij stilstand, maar ik kan prima op 1 been staan...dus wat het nou precis is...?

ik denk dat het mischien ook iets met conditie te maken heeft? Die ligt al 2 jaar stil door corona (nou ja, geen oefenen meer bij de fysio) en daardoor lijkt alles achteruit gegaan...


Terug on topic :-D
omdat mijn vader een de driewieler ging (goeie; tricycle! ;-) ) heb ik wel eens vluchtig gekeken. Wat mij opvalt en best wel stoort is dat ze zo breed zijn. Ik snap uiteraard dat dat vanwege de steun is, maar waarom zijn ze allemaal zo breed? Ik ben maar klein, maar volgens mij zijn er zelfs voor kinderen geen smallere fietsen.

nogmaals ik heb me er nog niet in verdiept, dus misschien is het er wel?
Ik hoop in elk geval tzt dat ik wel wensen mag hebben...de kleur of uiterlijk...volgende week bij de ergo op tafel gooien als de trip[elstoel eindelijk goed is (hoop ik dan maar...ook die moet aangepast omdat degene die ik nu kreeg veel te hoog en breed is...dan zit je nog niet goed).
Verder wil ik 'gewoon' zitten, dus niet liggen. En ook met de benen trappen, niet de armen.

Gister kwam een foto voorbij op mijn fb dat ik was wezen fietsen...dat is dus al een jaar geleden inmiddels :-(
Jetteke

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Jetteke »

Dank jullie wel voor de reacties, dat maakt de stap voor mij zeker wel gemakkelijker. En als variant op het woord is 'tricyclette' ook nog een aardige ;-)

Ik weet alleen niet of ik voor de Easy Rider zou gaan, die is wel ietsje lager dan een reguliere driewielfiets, waar je weer rechtop op zit. Maar we gaan het zien, morgen komen ze.
Laatst gewijzigd door Jetteke op 20 jul 2022, 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Jetteke

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Jetteke »

Edit: Dubbel.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp