Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Driewieler: is dat nou zo erg...?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
AngelNoa

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door AngelNoa »

ok lieve mensen...even voor de goede orde; alles mbt tot de fiets is vanaf het begin via de ergo gegaan. En de Wmo. Zowel vanuit haar als mij als beiden. Daarom duurt het o.a. ook lang omdat het steeds over 3 schijven gaat.
Het probleem is dat ik 1.58 ben en het dus lastiger blijkt een fiets te bepalen. Dat stukje leg ik bij Welzorg; die hadden de 2e keer met een Maxi (of beide) kunnen komen zodat ik kon vergelijken. Helaas was mijn ergo toen ziek dus ik was alleen met de dame van Welzorg en kon niet anders dan op dezelfde afgeragde voorbeeldfiets stappen.

ik weet dat een deel bij mij ligt omdat ik er niet aan toe ben en het nog steeds een vreselijk ding vind. Maar het laatste voorstel vam Wmo "om het desnoods even stil te leggen" is al helemaal niet wat ik wil. Ik wil naar buiten! Em eem scootmobiel vind ik helemaal een te grote stap.

dus ik moet meer dan gemiddeld geduld hebben, maar het komt vast wel goed...;-)
AngelNoa

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door AngelNoa »

vervolg; de ergo legt nu aan Wmo voor om de Midi, nieuwe standaard kleur, met terugtraprem te leveren.
Kijken we zelf of dat goed gaat of niet. Zo niet, moeten er nieuw passingen gedaan worden. Lukt het wel...nou ja dan kan dit eindelijk afgesloten worden.
Afwachten maar weer wat Wmo zegt dus...

zijn er eigenlijk meer mensen die moeite hebben met teveel veranderingen tegelijk? Ik bedoel in dit geval dus het anders rijden op een fiets, grotere bochten, handremmen terwijl je je hele leven al terugtrap rem hebt, ondersteuning wat ik niet ken etc.
Voor mij is het "teveel" anders dan wat ik al jaren ken of blindeling kan. Daarom proberen we o.a. ook de terugtraprem. Ik ben 2x bijna tegen een auto geknalt omdat ik probeerde te remmen met terugtrappen...en raakte in paniek toen ik niet stopte, waardoor ik mijn voeten op de grond wilde zetten om op die manier te remmen/stoppen. Het voelt echt heel onveilig allemaal, maar ik hoor daar niemand over, alleen dat het 'wennen' is....
Billy

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Billy »

Ik heb het volgens mij eerder gezegd, ik heb fietles gehad van de ergo!

Dingen zoals inderdaad je voeten niet meer aan de grond zetten, drempels recht nemen. En daarna is het inderdaad gewoon een kwestie van wennen. Ik fietste het eerste jaar denk ik 300km nu probeer ik minstens 3650 per jaar te fietsen.
Jetteke

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Jetteke »

@AngelNoa

Er is in elk geval flink met je meegedacht :goed:
Ik heb geen moeite gehad met veranderingen: handremmen was ik al gewend van mijn oude 'normale' fiets. Ik moest juist tijdens de fietstochtjes die ik eind vorig maakte op een lageinstapfiets weer wennen aan een terugtraprem.
De ondersteuning op de Easyrider vind ik wel fijn: op het knopje drukken en hij gaat vanzelf, en dan gaat hij echt niet in vliegende vaart Er zitten drie standen op dat kastje, stand 1 is heel rustig wegrijden, alsof je geen ondersteuning hebt. Ik denk dat het wel snel went als je op de Midi met ondersteuning zit en je voeten op de grond hebt.

Ik ga de komende tijd eens uitkijken naar een damesfiets waarvan het zadel zo laag kan dat ik met mijn voeten plat op de grond sta als ik op het zadel zit, dat is allicht goedkoper dan eentje van Van Raam. Vanuit de revalidatie in het ziekenhuis zeiden ze dat ik de ER dan zou moeten houden voor het geval fietsen in de toekomst toch moeizamer gaat, of voor slechte dagen, maar ik zou het ook weer zonde vinden als hij dan alleen maar werkloos in de berging staat te staan.
Marina

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Marina »

AngelNoa schreef: 20 feb 2023, 10:20 zijn er eigenlijk meer mensen die moeite hebben met teveel veranderingen tegelijk? Ik bedoel in dit geval dus het anders rijden op een fiets, grotere bochten, handremmen terwijl je je hele leven al terugtrap rem hebt, ondersteuning wat ik niet ken etc.
In het begin (de eerste 2 lessen) was het ook voor mij behoorlijk wennen omdat er zoveel dingen anders gaan dan bij een gewone fiets. Zo zette ik in het begin steeds mijn voeten op de grond en ben ik een keer gillend naar links gereden omdat ik over een nogal schuin stuk weg reed en met de beweging van de fiets mee reed/stuurde. Gelukkig oefenden we in een rustig deel van een park.
Nou ben ik wel iemand die bij iets nieuws sneller angstig is dan de doorsnee persoon. Maar na een paar keer oefenen daarmee hield ik het stuur wel rustig recht.
Ik had wel het geluk dat ik al jaren gewend was aan handremmen. Ik kan me voorstellen dat het erg wennen is als je daar totaal geen of weinig ervaring mee hebt.
AngelNoa

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door AngelNoa »

@Billy ja dat staat allang vast dat ik met de ergo op pad ga eerst ;-)

@Jetteke ik zou echt een kinderfiets moeten denk ik om met mijn voeten op de grond te kunnen :-/

@Marina nou gillend zat ik niet op de fiets, maar wel dat gevoel van paniek ja! :o
Marina

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Marina »

@AngelNoa jij en ik zijn denk ik niet de enigen die (in het begin) in paniek raakten. Het is niet voor niets dat er door de Fietsersbond nu lessen worden georganiseerd en dat verschillende mensen eerst lessen op hun fiets hebben gekregen denk ik. Het is wel zo dat ik na die eerste 2 lessen nooit meer in paniek ben geraakt en het na een paar keer oefenen al veel beter ging. Om aan de ondersteuning te wennen was 1 keer oefenen met de ergo al voldoende.

Waarschijnlijk heb jij, (mocht de levering met terugtraprem misschien niet doorgaan) doordat je je hele leven een terugtraprem hebt gehad, wel meer oefening met het remmen nodig. Ik weet niet hoelang jij de gelegenheid hebt om ermee te oefenen? Ik heb zelf zo'n 8 of 10 lessen gehad en dat was (zelfs voor mij ;) ) ruim voldoende om goed aan alles te wennen.
Jelly

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Jelly »

Vanochtend voor het eerst op een driewieler gefietst. Voelde ik mij veilig....eeh...nee.. ik juist meer last van mijn evenwicht.

Ik was continue bezig met corrigeren en had het gevoel dat het stuur zijn eigen leven leidt. De weg was ook niet vlak dus gevoel of zweefde ik.
Het gevoel of had ik de fiets niet onder controle zeg maar.

Over een reguliere driewielfiets zei die man dat het met de bochten ook nog wel eens lastig gaat, omdat je de neiging hebt om daarop te rijden alsof je op een gewone fiets zit, dus in een bocht met je lichaam meebeweegt.

Gevolg angst om te vallen en daardoor het stuur de verkeerde kant op stuurde en ik van de fiets sprong omdat ik richting een auto ging.

Kortom niet een geweldige ervaring, ik had er zo op gehoopt.

Afgesproken over een week terug te komen en samen met vriendin wederom te proberen.
Jelly

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Jelly »

AngelNoa schreef: 20 feb 2023, 10:20 Ik ben 2x bijna tegen een auto geknalt omdat ik probeerde te remmen met terugtrappen...en raakte in paniek toen ik niet stopte, waardoor ik mijn voeten op de grond wilde zetten om op die manier te remmen/stoppen. Het voelt echt heel onveilig allemaal, maar ik hoor daar niemand over, alleen dat het 'wennen' is....
Pfffff heel herkenbaar, geen fijne ervaring. Ik ga het over een week nogmaals (Driewieler) proberen.
Billy

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Billy »

Dat zijn dingen die nog wennen is mijn ervaring. Ik ging de eerste keer ook de bosjes in :D.

Maar zelfs als ik bijvoorbeeld een leenfiets heb, zelfde model... Heb ik het weer even lastig in het begin met mijn balans vinden.

Mijn eerste fietsen waren de 'gewone', nadeel is dat je gewicht dan ook hoog zit. Met de Easy Rider heb je veel minder snel het gevoel dat je omvalt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp