Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Driewieler: is dat nou zo erg...?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
AngelNoa

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door AngelNoa »

wat jij beschrijft @Jelly had ik dus ook. Ik vind het al niks en de ervaring maakt me niet gelukkiger :-(

ik weet trouwens niet hoe lang of vaak jullie geoefend hebben; ikheb er 2x opgezeten. Stukje straat (zeg 1 of 2 blokken), keren (kuiltje, auto's langs de kant, paniek, willen stoppen maar dat ging niet) en weer naar mijn tuin (is over een stukje stoep). Ik roep niet voor niets; hoe kan ik van die hooguit 10 min nou zeggen dat ik het geweldig vind? Ik hoopte inderdaad ook op een fijner gevoel. Ja, rechtuit was ik blij; dat voelde fijn! Helaas loopt geen enkele weg recht of spiegelglad...

moet ik dan nu met mijn ergo ineens 'de weg op' als het uberhaupt door gaat allemaal? Waar oefenen jullie? En lessen? Bij wie, hoe waar?

aangezien ik een "gewone"fiets-ervaring wil, wil ik geen Easy Rider. Dat vind ik (niet slaan) net een skelter... En hoewel mijn vader geen MS heeft maar een geamputeerde voet; hij vond de Easy Rider veel enger dan de Maxi. Het zal dus wel verschillen per persoon ook.

was er niemand hier met een Midi of Maxi trouwens? Dat weet ik even niet meer.
Jelly

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Jelly »

AngelNoa schreef: 24 feb 2023, 07:44 ik weet trouwens niet hoe lang of vaak jullie geoefend hebben; ikheb er 2x opgezeten. Stukje straat (zeg 1 of 2 blokken), keren (kuiltje, auto's langs de kant, paniek, willen stoppen maar dat ging niet) en weer naar mijn tuin (is over een stukje stoep). Ik roep niet voor niets; hoe kan ik van die hooguit 10 min nou zeggen dat ik het geweldig vind? Ik hoopte inderdaad ook op een fijner gevoel. Ja, rechtuit was ik blij; dat voelde fijn! Helaas loopt geen enkele weg recht of spiegelglad...
Ik heb een klein uurtje geoefend in de binnenstad, wijk waar ik woon. Ook hier lopen de wegen niet recht maar ik wilde hier oefenen omdat ik mijn fiets juist hier gebruik.
Ik had het gevoel dat ik naar elke stoep of auto werd gezogen...ik wilde ook een "gewone" fiets ervaring.. bij gewoon rechtdoor fietsen ook het gevoel dat de fiets naar rechts of links wilde..dus continue bijsturen.
Vandaag wakker geworden met flinke spierpijn.

Mijn vriendin die mee was fietste er zo op weg en had geen enkele problemen.
Lekker confronterend voor mij ik zag na een half uur iets verbetering. Over een week nogmaals oefenen, mocht ik dan wederom dezelfde ervaring hebben dan laat ik het hierbij.
Laatst gewijzigd door Jelly op 24 feb 2023, 13:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Jetteke

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Jetteke »

Ik heb het meeste gehad aan de fietstraining die ik kreeg vanuit de revalidatie in het ziekenhuis hier. Daar was het met de ergotherapeut ter sprake gekomen dat ik wel de Easyrider had, maar dat ik mezelf daar eigenlijk te goed voor vind en liever de lageinstapfiets zou hebben. Dat hebben ze daar opgepakt en er een serie fietslessen tegenaan gegooid.

Dat ging in drie, vier keer: de eerste keer in de parkeergarage van het ziekenhuis (lukt het fietsen, en stoppen, blijf je in balans?). De tweede keer gingen we naar het terrein van een psychiatrisch ziekenhuis naast het ziekenhuis. Heel rustig en even kijken hoe het gaat als het wat verder weg gaat. De bewegingsagoog reed mee op de tweede lageinstapfiets. Daarvan staan de trappers minder ver naar voren dan bij die van Van Raam, dus we konden onderweg van fiets ruilen.

De derde keer gingen we naar een dorp dat naast het ziekenhuis ligt, dus echt het verkeer in. Dat was ook nog redelijk rustig, maar het was wel zo fijn. Stopen, verkeerslichten en alles, over je schouder kijken... En het was november dus het was koud en nat qua weersomstandigheden.

De vierde keer zijn we weer naar dat psychiatrisch centrum gegaan, zodat ik daar beide fietsen nog een keer kon proberen. Heel fijn dat dit zo uitgebreid ging, maar dat had ik dus van tevoren moeten weten, dan had ik direct de lageinstap kunnen kiezen.

Vanuit de revalidatie hadden ze me gewaarschuwd dat de WMO hier niet zo bereid zou zijn om de Easyrider om te ruilen voor de lageinstap, dus ik rij nu tegen wil en dank op de ER en ik koop binnenkort zelf een fiets die laag genoeg is om met m'n voeten plat op de grond te kunnen blijven staan. Toch ga ik het de gemeente nog wel vragen. Niet geschoten is altijd mis, immers.

Het ergst vind ik dat ik al meer dan eens heb meegemaakt dat ik iemand op dezelfde fiets tegenkom, vaak zijn dat wat oudere mannen. Die steken dan hun hand op zoals buschauffeurs elkaar onderweg begroeten :brul:
Jelly

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Jelly »

Er bestaan ook scootmobielen met 3 wielen die er uitzien als een normale scooter.
Max 25 km en stabiel.
Iemand daar ervaring mee?
Billy

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Billy »

@AngelNoa ik heb de maxi gehad, was mijn eerste. En de maxi comfort ook. Die had een prachtige standaard kleur.

Maar vanwege mijn gewicht moest ik uiteindelijk over naar de Easy Rider, enige die meer gewicht kan hebben.
AngelNoa

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door AngelNoa »

wow een uur oefenen? En vanuit revalidatie zal sowieso anders zijn/makkelijker zijn...maar ik heb dus nog maar 2x amper 10 minuten op die fiets gezeten...wat een verschil...

een Maxi Comfort? Die ken ik niet, ga ik even opzoeken (niet dat ik er wat aan heb, maar ben nieuwsgierig hahaha)
Laatst gewijzigd door AngelNoa op 24 feb 2023, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Billy

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Billy »

Maxi comfort is wel heel goed te onderbouwen waarom, lagere instap en ook je gewicht zit daar iets lager.
AngelNoa

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door AngelNoa »

Billy schreef: 24 feb 2023, 15:38 Maxi comfort is wel heel goed te onderbouwen waarom, lagere instap en ook je gewicht zit daar iets lager.
maar ik ben te klein en er bestaat geen Midi Comfort voor zover ik zie. Hij zit een beetje tussen de Maxi en Easy Rider in geloof ik? Hij is errug lang ook...
Jelly

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door Jelly »

@AngelNoa

Ik heb deze bij halfords besteld en kon deze vrijblijvend testen. Ik ben niet onder behandeling bij een revalidatiearts dus ook geen ergotherapeut die meeging.
AngelNoa

Re: Driewieler: is dat nou zo erg...?

Bericht door AngelNoa »

Jelly schreef: 24 feb 2023, 15:42 @AngelNoa

Ik heb deze bij halfords besteld en kon deze vrijblijvend testen. Ik ben niet onder behandeling bij een revalidatiearts dus ook geen ergotherapeut die meeging.
@Jelly doe je het niet via Wmo dan? Ik weet het even niet meer, maar dan krijg je hem vergoed...
En een ergo kun je zo benaderen, daar is geen revalidatie voor nodig. Persoonlijk zou ik dat doen.

Ik zou zelf geen geld hebben, dus ik ben afhankelijk van Wmo en die werken dan weer samen met de ergo.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp