Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Iris J.

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Iris J. »

Mijn zwager is 2x gevaccineerd met Astra zenica niet vanwege de leeftijd want hij is nu 72 maar omdat dit vaccin het snelste beschikbaar was.
Hij heeft veel later begin september een 3-de vaccinatie Pfizer gehad.
Afgelopen week heeft hij de booster gehad en dat was Moderna.
leeuwtje-nl

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door leeuwtje-nl »

leeuwtje-nl schreef: 20 dec 2021, 11:15 Weet ook al iemand hoe het zit met je booster als je een 3e vaccinatie hebt gehad als basisvaccinatie? Zou je dan een booster kunnen halen 3-6 maanden na je 3e vaccinatie?
Laat maar, juist vandaag kwam het antwoord online. ;)

"Als je een uitnodiging hebt gekregen van je neuroloog om een derde prik te halen bij de GGD, kun je hiervoor uiterlijk 30 januari een afspraak maken. Een derde vaccinatie kan ervoor zorgen dat je na twee vaccinaties alsnog een betere bescherming krijgt (‘een immuunreactie opbouwt’). Een booster is een extra prikkel voor het afweersysteem, een oppepper. Die is voor mensen die na één of twee vaccinaties eerst wel voldoende bescherming opgebouwd hebben, maar bij wie de bescherming daarna is afgenomen. Het is van belang dat je ook deze boosterprik haalt. Dat kan minimaal 3 maanden na de derde prik (van de basisserie). Heb je na je derde prik nog corona gehad, dan kan de boosterprik 3 maanden daarna worden gehaald."
Knillis

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Knillis »

leeuwtje-nl schreef: 20 dec 2021, 15:06 Laat maar, juist vandaag kwam het antwoord online. ;)

Een booster is een extra prikkel voor het afweersysteem, een oppepper. Die is voor mensen die na één of twee vaccinaties eerst wel voldoende bescherming opgebouwd hebben, maar bij wie de bescherming daarna is afgenomen.
Hoe weet iemand dan of er voldoende bescherming is opgebouwd? Dat wordt toch niet standaard onderzocht?

Mijn man heeft bv in oktober al zijn boosterprik gekregen via zijn oncoloog omdat bij mensen met kanker die afweerremmers gebruiken of hebben gebruikt, de prikken waarschijnlijk niet heel goed beschermen. Ook bij hem is nooit onderzocht of hij wel afweer heeft opgebouwd. We hopen van wel maar blijven extra voorzichtig.
Iris J.

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Iris J. »

Bij mijn zwager was t zo dat er gedacht werd dat de Astra zenica onvoldoende bescherming zou geven.
Hij heeft een autoimuumziekte waarbij de longen zwakker zijn en heeft ook nog kanker erbij.

Hij wilde zelf graag die extra vaccinatie en heeft dat zelf geregeld ( met medeweten van de huisarts)
Er is verder niks onderzocht bij hem.
Iris J.

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Iris J. »

Bij mijn zwager was t zo dat er gedacht werd dat de Astra zenica onvoldoende bescherming zou geven.
Hij heeft een autoimuumziekte waarbij de longen zwakker zijn en heeft ook nog kanker erbij.

Hij wilde zelf graag die extra vaccinatie en heeft dat zelf geregeld ( met medeweten van de huisarts)
Er is verder niks onderzocht bij hem.
leeuwtje-nl

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door leeuwtje-nl »

Knillis schreef: 20 dec 2021, 15:39 Hoe weet iemand dan of er voldoende bescherming is opgebouwd? Dat wordt toch niet standaard onderzocht?

Mijn man heeft bv in oktober al zijn boosterprik gekregen via zijn oncoloog
Hey Knillis, op je 1e vraag heb ik geen antwoord, dat wordt inderdaad niet onderzocht maar verondersteld. Heeft jouw man dan wel een booster gehad, of een noodzakelijke 3e vaccinatie? Ik kreeg dus ook 3 basisvaccinaties vanwege mijn medicatie. Dat was dus niet mijn booster. Zo klinkt het bij hem ook.
Klick

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Klick »

@Knillis of iemand voldoende bescherming heeft opgebouwd wordt idd niet standaard onderzocht. dat is iets wat ik vanaf het begin van de vaccinaties al afvraag.

zelf ben ik toevallig (in oktober) uitgenodigd door het rivm om mee te doen aan het langdurige (ik geloof 3jr) “pienter” onderzoek. waarin juist dat onderzocht wordt. je kan je er zelf niet voor opgeven, dus ik voel me echt bevoorrecht. ze geven de uitkomst per mail iedere keer als je test (duurt een paar maanden).
AngelNoa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door AngelNoa »

Knillis schreef: 20 dec 2021, 15:39 Hoe weet iemand dan of er voldoende bescherming is opgebouwd? Dat wordt toch niet standaard onderzocht?
dat is dus precies zoiets wat ik raar vind; is het niet zo dat je bij wijze van spreken kunt laten testen, net als je vit D of je genoeg antistoffen hebt of niet? En aan de hand daarvan wel of niet een booster moet hebben? Iets in die geest...
Nessa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Nessa »

AngelNoa schreef: 21 dec 2021, 07:35 dat is dus precies zoiets wat ik raar vind; is het niet zo dat je bij wijze van spreken kunt laten testen, net als je vit D of je genoeg antistoffen hebt of niet? En aan de hand daarvan wel of niet een booster moet hebben? Iets in die geest...
Je kunt je antistoffen laten bepalen via een bloedtest. De reden dat ze dat niet standaard doen, is dat er nog te weinig bekend is. Wat is een voldoende waarde aan antistoffen, hoe snel verlies je de antistoffen weer, dat is allemaal nog gissen. Dan zegt zo'n antistoffenbepaling dus heel weinig.

De vergelijking met vitamine D gaat wat dat betreft wel op: daar is eigenlijk ook nog veel onduidelijk. Er worden om te beginnen al verschillende grenswaarden gehanteerd. En dan zijn er mensen die het prima doen op een waarde van bv 100, en mensen die zich pas goed voelen boven de 125.
Knillis

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Knillis »

@leeuwtje-nl

Je hebt helemaal gelijk Leeuwtje, de 3e prik van mijn man is inderdaad eigenlijk geen booster maar een 3e prik om te proberen meer antistoffen aan te gaan maken.

Wat we dan weer niet weten is of hij bv 3 maanden na de laatste (3e extra prik) ook nog een boosterprik kan/mag/moet gaan halen. Weet jij daar meer van?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp