Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

mRNA vaccin heeft een grote toekomst na corona, te beginnen met MS

MS onderzoek&studies
tomorrow

mRNA vaccin heeft een grote toekomst na corona, te beginnen met MS

Bericht door tomorrow »

We hebben nu een behoorlijke handvol "MS-remmers", hoe beter ze werken, des te meer ze het immuunsysteem onderdrukken.
Een lastig verhaal, ook met het oog op het coronavirus en een mogelijk mindere respons op een vaccin (nog steeds beter dan geen respons overigens, dus haal die prik als je er de kans voor krijgt! 8-) )

De mRNA vaccins waar we in het nieuws over horen zijn echter een relatief nieuw type vaccin.
Sommige mensen roepen dat het het genetisch materiaal aantast oid, maar niets is minder waar.

mRNA vaccins zijn ingenieus, er wordt gebruik gemaakt van de manier waarop onze cellen werken, het ingespoten mRNA wordt alleen afgelezen naar het bijbehorende eiwit (waarop de afweerstoffen worden aangemaakt) en direct afgebroken door het systeem in onze cellen dat alle mRNA direct afbreekt.

Het is zo ontzettend ingenieus, dat mensen die snappen hoe het werkt, ook snappen dat mRNA vaccins in de toekomst toepassingen hebben die veel ruimer zijn dan alleen het gebruik in een vaccin tegen het corona virus.

En blijkbaar is er nu al een start gemaakt met het kijken naar de toekomst:
https://science.sciencemag.org/content/371/6525/145
D-Cheryl

Vaccinatie tegen Multiple Sclerose

Bericht door D-Cheryl »

Je lees het goed: het Duitse blad Bild bericht over een studie van geneesmiddelenfabrikant Biontech, die zich richt op een inenting tegen MS.

Komt er binnenkort een vaccinatie tegen multiple sclerose? Blijkbaar is het in Mainz gevestigde bedrijf Biontech op weg om de mensheid te beschermen tegen de verraderlijke ziekte multiple sclerose (MS): Het werkt aan een anti-inflammatoir vaccin. De eerste onderzoeken zijn veelbelovend.

Multiple sclerose is een auto-immuunziekte met verschillende opstoten, waarbij een chronische ontsteking zich ontwikkelt in het centrale zenuwstelsel en leidt tot ernstige beperkingen. De ziekte verloopt in fasen en is ongeneeslijk. Symptomen (bijv. spierspasmen, verdoofdheid) kunnen soms worden behandeld of onderdrukt met medicijnen.

Volgens schattingen zijn er wereldwijd ongeveer 2,5 miljoen MS-patiënten, en 250.000 in Duitsland, volgens de Duitse Multiple Sclerose Society.

Samen met andere onderzoeksinstellingen (waaronder de Johannes Gutenberg Universiteit in Mainz) heeft Biontech nu een opmerkelijke studie gepresenteerd die is gepubliceerd in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift "Science".

https://www.bild.de/ratgeber/2021/ratge ... .bild.html
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Vaccinatie tegen Multiple Sclerose

Bericht door Toeter »

Wat interessant! Mijn duits reikt niet verder dan het bestellen van een schnitzel met bier, voor wie is deze vaccinatie dan? Mensen met verhoogde kans door familiaire kwetsbaarheid?
D-Cheryl

Re: Vaccinatie tegen Multiple Sclerose

Bericht door D-Cheryl »

Ik heb het artikel in Science nog niet gelezen, daar zal het misschien instaan?
De tekst die ik hierboven na de eerste alinea geef is een vertaling van het Duitse artikel.
1207

Re: Vaccinatie tegen Multiple Sclerose

Bericht door 1207 »

https://www.fiercebiotech.com/research/ ... -sclerosis
In several mouse models of MS, Sahin's team showed that an mRNA vaccine encoding a disease-related autoantigen successfully ameliorated MS symptoms in sick animals and prevented disease progression in rodents showing early signs of MS. The results were published in Science.
Klick

Re: Vaccinatie tegen Multiple Sclerose

Bericht door Klick »

dit klinkt veelbelovend 👍
... ik durf niet meer blij te zijn met iets wat nog in onderzoek is...
Effi

Re: mRNA vaccin heeft een grote toekomst na corona, te beginnen met MS

Bericht door Effi »

Vandaag ook in het nieuws op de RTL4 website:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... k-medicijn

Het wordt gebracht als groot nieuws, maar er is inderdaad nog jaren onderzoek te gaan als iets op muizen blijkt te werken.

Verder kan het woord 'vaccin' ook een beetje verwarring brengen. Volgens mij gaat het erom dat de mRNA-vaccin-TECHNIEK gebruikt wordt om een medicijn te ontwikkelen. Ze hebben die techniek op zo een manier aangepast, dat er geen immuunrespons wordt opgewekt (zoals normaal gebeurt bij vaccins). Hierdoor zouden ze een medicijn kunnen ontwikkelen dat niet je immuunsysteem onderdrukt en je dus niet vatbaarder voor infecties maakt.

Afwachten maar hoe dit zich verder zal ontwikkelen!
keesje

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door keesje »

Moderator: ik weet niet of ik hier een apart "topic" van moet maken. Dat laat ik graag aan u over.
Gisteren "gevonden" op internet.

Vaccinproducent BioNTech meldt een mogelijke doorbraak op het gebied van multiple sclerose
12 januari 2021
BioNTech
Thomas Lohnes / Getty Images
BioNTech, het Duitse biotechnologiebedrijf dat samen met Pfizer het eerste COVID-19-vaccin ontwikkelde dat in de VS is goedgekeurd, meldt in het tijdschrift Science dat een nieuw vaccin met dezelfde mRNA-techniek effectief is gebleken bij het behandelen of stoppen van multiple sclerose bij laboratoriummuizen. MS wordt niet veroorzaakt door een virus, maar doordat het immuunsysteem slecht functioneert en de beschermende bekleding van zenuwcellen in de hersenen en het ruggenmerg aanvalt, de signalen tussen die cellen en hun doelwitten in het lichaam verstoort en neurologische, sensorische en motorische problemen veroorzaakt.

BioNTech zei dat het met succes MS-specifieke autoantigenen codeerde die, wanneer ze via het experimentele vaccin werden toegediend, de MS-symptomen stopten bij muizen die waren gefokt met een aandoening die MS bij mensen weerspiegelde, en verdere verslechtering voorkwamen bij muizen met vroege tekenen van MS. Muizen die een placebo kregen, vertoonden typische MS-symptomen.

Bestaande MS-behandelingen "werken door het immuunsysteem systemisch te onderdrukken", schrijft Angus Liu in Fierce Biotech . "Dat kan MS onder controle houden, maar het maakt patiënten ook kwetsbaar voor infecties." Het vaccin van BioNTech bracht de normale immuunfunctie niet in gevaar. De onderzoekers zeiden dat hun bevindingen suggereren dat mRNA-vaccins, die snel kunnen worden ontwikkeld, binnenkort kunnen worden gebruikt om "ziekteverwekkende antigenen van individuele patiënten" te behandelen. Peter Weber
leeuwtje-nl

Re: mRNA vaccin heeft een grote toekomst na corona, te beginnen met MS

Bericht door leeuwtje-nl »

Keesje, dit nieuws had al een topic, ik heb jouw bericht erbij geplaatst!
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: mRNA vaccin heeft een grote toekomst na corona, te beginnen met MS

Bericht door Qanuk00 »

Effi schreef: 13 jan 2021, 07:57 Vandaag ook in het nieuws op de RTL4 website:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... k-medicijn

Het wordt gebracht als groot nieuws, maar er is inderdaad nog jaren onderzoek te gaan als iets op muizen blijkt te werken.

Verder kan het woord 'vaccin' ook een beetje verwarring brengen. Volgens mij gaat het erom dat de mRNA-vaccin-TECHNIEK gebruikt wordt om een medicijn te ontwikkelen. Ze hebben die techniek op zo een manier aangepast, dat er geen immuunrespons wordt opgewekt (zoals normaal gebeurt bij vaccins). Hierdoor zouden ze een medicijn kunnen ontwikkelen dat niet je immuunsysteem onderdrukt en je dus niet vatbaarder voor infecties maakt.

Afwachten maar hoe dit zich verder zal ontwikkelen!
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp