Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Steeds meer last van pijnlijke billen, vooral ‘s nachts

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Geer

Steeds meer last van pijnlijke billen, vooral ‘s nachts

Bericht door Geer »

Heeft iemand dit ook, en misschien een tip om de pijn te verlichten?

Mijn lijf probeert me ondanks voortschrijdende SP MS op de been te houden, dat kost steeds meer moeite. Gelukkig heb ik een zitstepje als scootmobiel. Maar ook als ik vrijwel niet sta of loop, word ik ‘s nachts wakker van de pijn in mijn billen. Het is langzaam verergerd de afgelopen 3-4 jaren. Volgens de fysio zit het in de pezen / aanhechting van spieren: afvalstoffen die niet kunnen worden afgevoerd.

We hebben het tevergeefs geprobeerd met dry needling in het revalidatiecentrum, later met massage bij de fysio. Ik probeer dagelijks de spieren te rekken: dat voelt goed, maar lijkt de pijn niet of nauwelijks te beïnvloeden.

Het is volgens de neuroloog geen neuropathische pijn, en ik denk dat hij gelijk heeft.

Zo benieuwd of iemand dit herkent! Alvast veel dank voor jullie reacties.
Hartelijke groet,
Geer
Nessa

Re: Steeds meer last van pijnlijke billen, vooral ‘s nachts

Bericht door Nessa »

Volgens mijn fysio is iedere dag rekken juist niet goed. Ik wissel om de dag het rekken af met het masseren van de pijnlijke pezen met een harde lacrossebal. In de billen kunnen de pezen best diep in de bil liggen, daar kom je niet bij met een massageroller of tennisbal.
Verder heb ik veel baat bij whole body cryotherapie en koud afdouchen.
Zowel het masseren als de koude stimuleert de doorbloeding van de pezen en daarmee de afvoer van afvalstoffen.

Ook kun je proberen of een andere slaaphouding helpt, eentje waarbij er minder spanning op je billen staat. En een kniekussen gebruiken als je een zijslaper bent.
En misschien heb je baat bij Voltaren Emulgel.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp