Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

waar hebben jullie een evo voor?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Jetteke

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Jetteke »

@Klick Dank je wel, heb ik weer wat geleerd :mrgreen:
Jetteke

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Jetteke »

Na drie evoloze dagen kom ik er toch even van terug. Gisteren was dag vier en al bij het eerste uitlaatrondje met de hond voelde ik het al aan mijn benen en het lopen. Toch is het me niets tegengevallen. Ik bewoog soepeler en had ook met lopen vrijwel geen last meer van rugpijn (die si's van Klick). Op/afstappen op de fiets was stukken prettiger dan met evo.

Na die uitlaatronde kon ik meteen te fiets door naar de fysiotherapeut en zij zei ook: Als je het niet probeert dan weet je niet hoe het is. Al keek ze wel een beetje bedenkelijk. Ik heb het nog met haar gehad over oefeningen voor de voetheffers (ze noemde dezelfde als Nessa, plus op je tenen gaan staan en weer met je hiel op de grond zakken). En ik heb gevraagd of Fampyra iets voor me zou kunnen zijn, maar ze dacht dat ik daar 'te goed' voor zou zijn. Dat komt dus binnenkort bij de neuroloog nog wel ter sprake. Mijn lopen is in elk geval niet echt verslechterd.

Als met al een interessant experiment en een prima leermoment, zo zonder evo. Ik denk dat het tussendoor af en toe best een dagje zonder kan, maar dan is het ook wel een kwestie van een goede balans vinden met je overige fysieke activiteiten. Als ik bijvoorbeeld een dag meestentijds thuis aan het werk ben, kan ik hem wat gemakkelijker achterwege laten.
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

@Jetteke ik denk dat er iets aan je evo moet veranderen als je door de evo blijkbaar last van je rug hebt.
het klopt idd dat sommige dingen met evo moeilijker zijn doordat je voet minder bewegelijk is.

mijn neuro vertelde laatst dat je voor fampyra volgens de regeltjes (vergoeding) een edss van 4 moet hebben. ik ben daar ook nog ‘te goed’ voor.
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

inmiddels durf ik wel te zeggen dat de huidige opstelling qua hakjes (evo en goede been) en evo maat (L) werkt. mijn rug was na al die maanden houding wijzigingen niet blij, maar begint nu weer tot rust te komen en sterk te worden.

ik ben gekraakt en doe kracht oefening (voor de rug), het begint na 1 week al resultaat te geven!
ik heb meer balans en haast geen pijn meer (alleen als ik het op zoek om nog een stukje verder te komen met de oefeningen).
door de evo om mijn slechte been is mijn goede been niet meer overbelast. door de hakjes aan beide kanten komen mijn heupen tot rust en nu met de fysio mijn rug ook :zon: :zon:

het kan nog pijnloos :feest: en daardoor slaap ik weer :feest:
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

Wat fijn Klick!
Jetteke

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Jetteke »

Heerlijk voor je Klick!
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

Vandaag ben ik mijn evo gaan passen. Ondanks de gemaakte 3D-scan van mijn been deugde er weinig van...

De band om mijn kuit was veel te lang en bij mijn hiel was de evo veel te groot. Ik heb nogal smalle enkeltjes.

Het proeflopen was dus ook geen succes, deed echt pijn aan mijn bil en kuit. Nu bijna 4 weken wachten op de aangepaste versie.
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

hoe kan dat nou? wat hadden ze voor uitleg hiervoor dan?
4 weken wachten.. pffff.. kun je niet een standaard evo te leen krijgen ter overbrugging?

wat een gedoe weer. je moest daar heen om te passen zeker?
Billy

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Billy »

Ik ben gisteren weer mijn orthopedische schoenen en EVO gaan ophalen.

Schoenen nu een jaar mee bezig, EVO 1.5 jaar. Heel veel geduld is nodig Nessa...
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp