Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

waar hebben jullie een evo voor?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Jetteke

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Jetteke »

Nessa schreef: 25 jun 2022, 09:55 @Jetteke In een ander topic schreef je dat lopen vanaf 20-30 minuten lastiger gaat. Wat zegt de revalidatie-arts daar van?
Dat vond ze niet oké, binnenkort heb ik een afspraak met haar en de instrumentmaker en ook de fysio erbij. Dan hoop ik dat ik de andere twee evo's die ik vorig jaar had gepast weer kan proberen, zodat ik wat beter kan vergelijken.

Ik loop gemiddeld zo'n 3 km op een dag, maar dat is dan wel verspreid over de dag (met hond meestal).
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

@Jetteke ik zit op dezelfde afstand (dit is de kale buiten wandel afstand, niet wat de fitbit zegt dus zonder de stappen in huis) en ook qua tijd voor ik moeilijker loop/mijn energie op is.. meestal merk ik het aan mijn oog (wazig zicht) en ben ik instabieler.

ik ben erg nieuwsgierig wat ze gaan vinden, ik loop voor mijn gevoel best prima..
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

Nessa schreef: 25 jun 2022, 06:45Toch even checken of ik nu eigenwijs ben of juist goed bezig...
Ik was dus niet eigenwijs :D. Ik krijg eerst weer een schoenaanpassing. En als die klaar is, opbouwen naar een draagtijd van 1 uur binnenshuis. Als dat goed gaat, de loopafstand/tijd met de spalk in dat uur opbouwen.

Ik had een wandelschema gekregen van de fysio voor beginnende lopers. Daar zijn nu een paar stappen voor geplakt. Beginnen met 5 minuten wandelen, dan 2 keer 5 met rusttijd, dan 10 minuten, dan 3 keer 5 minuten met rusttijd. Pas naar de volgende stap als er geen overbelastingsklachten zijn.
Steenbokje76

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick en iedereen die meeleest! :)

Gisteren bij de revalidatiearts geweest, onder andere voor mijn EVO.
Verteld dat ik graag advies zou willen over een ander type evo omdat ik steeds vaker pijn aan mijn scheenbeen en knie krijg als ik een half uur loop.
Hij liet toen op het scherm een zogenaamde 'walkon' zien. Ook hiervan zijn meerdere types verkrijgbaar, ook per fabrikant. Maar hier een paar voorbeelden:


https://www.allardafo.com/the-toeoff-story#7


https://www.ottobock.com/nl-nl/product/ ... lery&nr=0

Die van allard lijkt het meeste op de evo die ik nu heb, maar dan een groot deel minder van wat op het scheenbeen komt.
En wel met de kromming/steun nog steeds opzij.
Bij die van ottobock loopt de kromming/steun zo te zien door naar de achterkant.

De revalidatiearts zei dat de verschillende type evo's , ook een diverse mate aan ondersteuning voor de voetheffers leveren.
En ook afhangt hoeveel kracht je nog in de rest van de been hebt, dus afgezien van de zwakte in de voetheffers.
Mijn huidige evo mag wel wat lichter en flexibeler. Dan gaat trappen lopen ook beter met dat ding aan mijn been :D

Maar ik krijg er advies over van Livit dus dit lijkt me wel goed te komen. Een nadeel is dat je ze niet vooraf kan testen.
Uiteraard kun je ze wel meer laten afstellen/ aanpassen als het bijv niet goed zit of loopt. En ik houd natuurlijk ook gewoon mijn oude evo.

Heeft iemand de walkon al, zo ja van welk merk? En mag ik dan vragen naar de mate van zwakte in je voetheffers en resterende kracht in je been?
Kan me herinneren dat iemand al eens schreef over dat zij dit type evo heeft. Maar is teveel om terug te lezen.. :giegel:

Ben heel benieuwd!
Jetteke

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Jetteke »

@Steenbokje76 Ik heb die van Allard, de toe-off, met een extra bandje rond de enkel. Wat me er niet aan bevalt is dat mijn voet geen enkele bewegingsvrijheid heeft, het is of je met je voet in het gips zit. En hij weegt niet eens zo veel, maar ik ervaar hem wel als extra ballast/gewicht. Lekker met dat warme weer ook, het is of ik zonder evo al lood in m'n benen heb :-(

Ik zou eens kunnen kijken of het zonder die enkelband lichter loopt, maar ik heb er een hard hoofd in. Maar hiermee komt die sleepvoet dus na ca. een 20-30 minuten weer terug en da was volgens de revalidatiearts niet de bedoeling. Ik wacht nog op een afspraak met de fysio en instrumentmaker erbij.
Steenbokje76

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Steenbokje76 »

@Jetteke
Wat ik heb begrepen van de revalidatiearts is dat het rond de enkel juist strak/ stijf moet aanvoelen omdat dit oa deel is van de werking van de evo. Of bedoelde jij iets anders met enkelband?

Ik ervaar de evo ook als een blok aan mn been, terwijl de evo zelf heel licht is.
Het beperkt, door de rigide structuur ervan, je bewegingsvrijheid ook. Uiteraard beter een evo dan helemaal niets, want vandaag heb ik er dankbaar gebruik van gemaakt. Had zo'n vermoeide slappe benen dat ik lopen met de evo vandaag heel fijn vond. Gewoon thuis met korte broek was het goed te doen en uiteraard ook met veel zitten tussendoor.

Ook ik krijg na 20/30 min problemen met lopen met de evo. Of pijn... of m'n been / voet wil niet meer goed mee en wordt lopen heel zwaar.
Dit moet naar mijn mening ook anders/langer kunnen! Ik heb 1 aug bij Livit een afspraak om de opties mbt evo te bespreken. Dit is ook nog maar mijn 1e evo dus wie weet wat er nog kan toch!

Heb ook nog navraag gedaan naar FES/ walkaid maar de reva arts had hier mbt zijn patiënten helemaal geen ervaring mee. En heb begrepen dat je dat apparaatje ook om de 2 a 3 jaar moet vervangen en dan wordt het wel een enorm kostbare aangelegenheid.... kost nml paar duizend euro.
Dus als dit om de 2 a 3 jaar terugkomt als kostenpost vind ik dit zelf geen optie.
Marina

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Marina »

@Steenbokje76
Ik kan me wel een vraag herinneren van iemand over de Otto Bock.
Had je al geprobeerd via de zoekfunctie? Heb zelf gezocht op "walkon" en "orthese" en vond daar o.a. wat berichten over de Otto Bock.
Hier gaat het over de Allard: viewtopic.php?p=227355&hilit=allard#p227355
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

@Steenbokje76 Wat voor model evo heb je nu? Ik heb eentje achterlangs de kuit, die is met name voor zwakte in de voetheffers en de daarmee vaak gepaard gaande verkorting van de kuitspier en het in het slot schieten van de knie. Ik heb begrepen dat het model met de beugel langszij wordt gebruikt bij zwakte in de kuitspier.

@Jetteke Ik heb een evo die achterlangs de kuit loopt. Ook die zet mijn voet vast. Ik begrijp dat dat ook de bedoeling is. Door het fixeren van de voet kan deze niet omlaag klappen. Het betekent inderdaad wel minder bewegingsvrijheid.

Ik heb vrijdag weer een afspraak met de revalidatie-arts en de instrumentmaker. Mijn orthopedische schoenen zijn voor de tweede keer aangepast, dat gaat goed. Helaas heb ik aan de eerste aanpassing, die dus verkeerd was, een zenuwbeknelling in mijn bil overgehouden... ontzettend pijnlijk en ook niet bevorderlijk voor het lopen.
Steenbokje76

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Steenbokje76 »

@Nessa

Ik heb een zgn toe off evo met beugel opzij
Maar heb precies dezelfde klachten als die jij beschrijft, daarnaast schiet mijn knie steeds vaker op slot en voel ik pijn in mijn kuitspieren.

Ik heb mijn toe off evo wel gekregen voor zwakte/parese in de voetheffers.
Bedankt voor je info, ik ga dit 1 aug meenemen in gesprek livit. :thumbup:

@Marina dank je voor het meedenken, had al gezocht idd maar niet echt veel gevonden. Ook via jouw link vind ik niet wat ik nodig heb. Maar denk dat ik 1 aug sws wel meer weet :)
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

@Steenbokje76 Wellicht ook even schakelen met de revalidatie-arts. Ortheses achterlangs de kuit is maatwerk. Ik lees op de site van Livit dat ze die ook kunnen maken. Maar jouw revalidatie-arts heeft het over een ander model, dus daar zal Livit dan mee aan de slag gaan.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp