Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

waar hebben jullie een evo voor?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Klick

waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

Deel je ervaringen over dit onderwerp op MS.nl.
Ga naar: https://www.ms.nl/gesprekken/hulpmiddelen

ik heb de laatste tijd steeds meer spierspanning/spasme in mijn benen en voeten en het valt me op dat het vermindert (of lijkt te verminderen) als ik mijn voet in 90 graden zet.

iemand ervaring daarmee
Steenbokje76

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Steenbokje76 »

Hi Klick,
Ik heb ook last van spasmen. Vooral veel spierspanning in beide benen,daardoor bijna altijd zware vermoeide en soms ook erg pijnlijke benen. Maar regelmatig heb ik ook spasmen, dat kan varieëren van spasmen in mijn voet (meestal links) die trekt dan krom. Ook doet de rechtervoet soms mee met spasmen, dan zit het vnml in mijn kleine teentjes, die trekken dan allemaal onwillekeurig samen. Heel vreemd gezicht ook. Ik trek dan altijd de tenen naar de toe en dat werkt meestal wel. Of ik ga op mijn voeten staan en stukje lopen. Een warm bad helpt bij mij ook hiervoor. Spasmen komen bij mij voor in rust, bij jou ook?

Ik loop bijna dagelijks met een EVO omdat mijn voetheffers (links) niet meer goed functioneren. Ik heb een te onzeker loopje volgens de reva arts en neuroloog. Als ik mijn evo niet gebruik, krijg ik ook meer last en meer pijn in de avond, incl een toename van spasmen.
Ik schrok laatst wel omdat ik ook 2x kramp kreeg in mijn linkerhand :-( hoop niet dat het daar ook begint. Al zit de zwakte wel in de linkerkant van mijn lichaam.. maar had de dag ervoor met een elektrisch nietapparaat gewerkt... best zwaar dus dat heeft het mss getriggerd..
@ klick heb jij zelf ook een evo? of anderen, ben ook wel benieuwd naar de ervaringen! :ja:
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

hi @Steenbokje76
Spasmen komen bij mij voor in rust, bij jou ook?
ja bij mij ook. ‘s avonds relaxt zittend op de bank of liggend in bed gaan mijn benen klieren.
spierspanning en spasme (ik denk dat het dat is, mijn spieren bewegen in losse spierbundeltjes.. dus niet de hele spier tegelijk, ook nog beweging van been of voet/tenen. wel te zien aan bewegende huid)

ook bij mij verminderen de klachten als ik mijn tenen richting mn neus beweeg (dus voet 90 graden)

ik heb nog geen evo, lopen kan ik nog zonder hulpmiddel, ik vroeg me af of een evo ook zou helpen als ik het gebruik in de avond of nacht als ik klachtn heb.
Steenbokje76

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Steenbokje76 »

Mijn evo moet ik met schoenen aan.
En juist in rust, liggend op de bank of bed heb ik uiteraard geen schoenen aan :haha:
Maar zelf merk ik wel dat het dragen van de orthese overdag, zorgt voor minder klachten in de avond. Mijn benen zijn dan minder vermoeid en dat zorgt ook weer voor minder spasmen.
Dat zal ook weer niet voor iedereen zo zijn, maar mss heeft voor jou ook een orthese wel effect...
Spasmen heeft uiteindelijk met zenuwschade te maken.
Ik neem sinds kort PEA (Palmitoylethanolamide). Is een natuurlijke pijnstiller/ ontstekingsremmer.
Dat ook zou helpen voor verlichting pijn & spasmen...Wie weet werkt het! :ja:
Steenbokje76

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Steenbokje76 »

ps ik kan ook nog lopen zonder hulpmiddel, maar dat komt mijn klachten niet ten goede.. en langer dan half uur wordt dan gewoon pijnlijk. Dan kan ik in de avond ervoor boeten :boos:
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

o moet die met schoenen aan? :haha: nee die heb ik dan ook niet aan

je misschien helpt het wel idd

toen ik het de laatste keer met mijn mspleeg besprak kwam ze met het idee van botox.. ik ben zelf een beetje huiverig voor het gebruik van spierverslappers of botox, dat gaat ten koste van mijn loopvermogen zegt mijn logica.
Steenbokje76

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Steenbokje76 »

Botox werkt maar tijdelijk.. ik gebruik dat al jaren voor m'n migraine aanvallen (in buurt van fronsrimpel wordt dat dan gespoten). Maar heb nu ook al meer dan 1.5 jaar geen botox gedaan, vindt het toch eng nu ik best wel wat laesies heb in mn hersenen... heb van de week er advies over gevraagd aan neuroloog (via ms verpleegkundige) maar nog geen bericht terug.

Mss kun je een orthese bespreken? Baat het niet, dan schaadt het ook zeker niet.
Kun jij wel gewoon nog onbeperkt lopen zonder pijn of vermoeidheid? Met onbeperkt bedoel ik eigenlijk normale afstanden tot een uur zeg maar... (geen nijmeegse vierdaagse :lol: )
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

nee, niet onbeperkt. na een half uur is de energie wel op (wazig zicht, dronken loopje) 2km haal ik, doorgaans.. soms besluit mn energie plotseling eerder op te zijn..

het is dan niet pijnlijk, alleen ongecontroleerd en met een gevoel van ik moet zitten.

botox is toch een soort gif, botulisme.. ik durf dat niet.
leeuwtje-nl

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik heb mijn evo tegen een klapvoet. Inderdaad draag je een evo met schoenen. Ik kan nog wel lopen zonder hulpmiddelen, maar na ongeveer 500 meter komt mijn klapvoet opzetten. Na nog iets verder heb ik het gevoel dat mijn enkel begint te "zwabberen". Of dat echt zo is, vraag ik me af, maar zo voelt het wel. Dus controleverlies over kleine spiertjes. Mijn evo houdt dan mijn voet in het gareel.

Naast een evo zijn er natuurlijk diverse ortheses. Als je er over nadenkt, zou ik eens een gesprek met een revalidatiearts aanvragen. Die kan meedenken en je doorsturen naar orthopodietechniek.
Steenbokje76

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Steenbokje76 »

Ja eens. Zou zeker ook nagaan of je er evt baat bij hebt. Dan kun je mss ook wel stuk langer lopen dan een half uur.
Bij een indicatie wordt een evo 100% vergoed. Ervan uitgaande dat je ook al je eigen risico verbruikt hebt.
Ik besefte pas hoe moeilijk het lopen was voor mij toen ik de orthese gebruikte. Wat een verademing.
Uiteraard is een hulpmiddel wel even een knop omzetten...maarja dat heb ik er wel voor over:-)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp