Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

waar hebben jullie een evo voor?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

Ik heb maatwerk. Het zou best kunnen dat de basis wel een standaardmodel is maar deze is dus volledig aangepast aan de vorm van mijn voet en been.

Mijn problemen zitten in de voetheffers van mijn evo-been. Die doen het nog wel, maar niet volledig. Daardoor kost voetheffen veel moeite en is mijn kuitspier verkort geraakt. Dat laatste geeft eigenlijk het meeste problemen.

Ik loop zonder evo al jaren tussen de 5 en 8 kilometer per dag, maar in stukjes. De afstand die ik aaneengesloten kan lopen, wordt steeds minder. Vooral lopen op een hobbelige ondergrond is lastig en pijnlijk. De evo moet dat verbeteren.

Overigens vraag ik me af of bewuste keuze wordt gemaakt door de revalidatie-arts over confectie of maatwerk. Maar dat dit afhangt van de manier van werken van de instrumentmaker waarnaar je wordt doorverwezen. Dat is bij mij Buchrnhornen.
Jetteke

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Jetteke »

Ik heb ook een confectiemodel. Ik kreeg hem vanwege een sleepvoet/klapvoet (rechts). Met evo komt dat wel terug na een minuut of 20-30. Ik loop gemiddeld ruim 3 kilometer per dag, met soms ( 1-2 keer per week, soms ook wel een week niet) een uitschieter van 5-7 kilometer (met en zonder evo), ook verdeeld over de dag. Ik draag hem nu ongeveer 50/50.
Jetteke

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Jetteke »

Nessa schreef: 21 mei 2022, 10:58
Overigens vraag ik me af of bewuste keuze wordt gemaakt door de revalidatie-arts over confectie of maatwerk. Maar dat dit afhangt van de manier van werken van de instrumentmaker waarnaar je wordt doorverwezen. Dat is bij mij Buchrnhornen.
Ik kan me voorstellen dat ze in eerste instantie een standaardmodel proberen en als het nodig is, dat dat wordt aangepast?
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

@Jetteke Dat zou kunnen, maar in mijn geval is gelijk op de eerste afspraak een 3d scan gemaakt van mijn been. Als je begint met een standaardmodel, zou het logischer zijn dat pas later te doen.
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

Nou, het circus is begonnen. Ik heb de eerste controle bij de instrumentmaker achter de rug. Hij was niet tevreden over de afwikkeling van mijn voeten. Nu is de schoen aangepast, dat zou het afrollen makkelijker moeten maken. En een kleine hakverhoging onder de steunzool rechts zodat ik af kan leren het linkerbeen een beetje op te tillen tijdens het lopen.

Wat een drama. Nu heb ik heel veel last rondom mijn SI gewricht gekregen en overbelastingsklachten in mijn (goede) rechterbeen. Hopelijk trekt dit weer weg en anders zal ik bij de volgende controle wel weer een andere aanpassing krijgen. Wat een gedoe.
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

@Nessa wat een gedoe! erg vervelend als ze de hoogte aanpassen en je weer opnieuw moet wennen. de kans dat je si het niet kan bijbenen en besluiten moeilijk te gaan doen is groot.
ik ben er maanden zoet mee geweest, met idd overbelasting van je goeie been.
pas toen ik gekraakt ben en na veel trainen is het verbeterd. continu pijn :bah:

ik hoop voor je dat het niet lang duurt..
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

Inmiddels vraag ik me af of ik niet een voor mij verkeerd opbouwschema/draagadvies van de instrumentmaker heb gekregen...

Het doel is dat ik met evo straks 5 km achtereen kan wandelen. Het advies is om de evo thuis te dragen, opbouwend met 30 minuten per dag naar een hele draagdag.
Toen ik bij de revalidatie-arts navroeg of het verstandig was de evo te dragen bij spierversterkende oefeningen zoals squatten en crabwalk (de knie komt juist dan door verkorte kuitspier erg naar binnen) was het antwoord: nee, hij is om te wandelen.

En toen dacht ik: maar dan heb ik toch niks aan binnenshuis bewegen. Ik ben nu begonnen met twee keer per dag met spalk buitenshuis een rondje wandelen. Wel zonder de hakverhoging. En warempel, nu heb ik geen overbelastingspijnen maar gewoon spierpijn. En er staat al veel minder spanning op de kuit.

Ik ga het woensdag aankaarten bij de instrumentmaker (en over 2 weken bij de revalidatie-arts). Toch even checken of ik nu eigenwijs ben of juist goed bezig...

Of is dit een herkenbaar verhaal voor iemand?
Jetteke

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Jetteke »

@Nessa
Ik heb bij de evo helemaal geen draagadvies gekregen, laat staan een opbouwschema. Ik kreeg hem in het ziekenhuis aan, ben met de bus naar het station gegaan en vanaf daar naar huis gelopen, een kwartier, 20 minuten ongeveer. Nergens last van gehad.
Steenbokje76

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Steenbokje76 »

@Nessa

Ik vind 5 km lopen nogal wat. Is dit je eigen doel?
Zelf heb ik ook nooit een opbouwschema mbt evo gekregen.
En lopen zover het lukt, maar niet een specifiek aantal km. Want 5 km lukt mij niet meer.
Heb pas vorig jaar diagnose gekregen maar 5 km is een doel dar te ver weg voor mij zou zijn.
Ook lukt het lopen de ene dag beter dan de andere dan. Gisteren bijna 7000 stappen gelopen (ben een weekend weg met familie) maar wel last flink van mijn onderrug en benen in de avond dus dat is ook niet fijn.
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

@Steenbokje76 Ik ben bij de revalidatie-arts gekomen om mijn loopafstand te verhogen. Hij heeft gezegd dat het streven is om binnen een half jaar weer 5 km te lopen. Hij acht dat ook haalbaar. Mijn huidige loopproblemen lijken meer bio-motorisch van aard dan neurologisch. En ik ben verder gewoon fit (mooie atletische bouw, aldus de revalidatie-arts).

Ik heb de evo dus niet primair vanwege (neurologische) problemen met de voetheffers, een sleepvoet of een klapvoet. Terwijl dat volgens mij voor veel andere evo-dragers wel zo is. Dat zou ook kunnen verklaren waarom ik niet uit de voeten kan met het standaard opbouwschema van de instrumentmaker.

Ik heb nu op internet een opbouwschema gevonden voor 5 km wandelen. 3 keer in de week trainen. Net als ik destijds met Hardlopen met Evy heb gedaan. Mijn man en ik gaan morgen beginnen.

@Jetteke In een ander topic schreef je dat lopen vanaf 20-30 minuten lastiger gaat. Wat zegt de revalidatie-arts daar van?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp