Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

waar hebben jullie een evo voor?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

Zojuist mijn evo opgehaald inclusief schoenen en steunzolen.

Het is uiteindelijk toch gelukt om de steunzolen los mee te krijgen. De instrumentmaker was het met me eens dat het niet goed is om na de opbouwperiode nog te wisselen tussen de nieuwe en de oude steunzolen.
Met wat passen en meten en bijschaven passen de steunzolen nu dus in mijn eigen schoenen en in de schoenen die bij de evo horen.

Komende dagen opbouwen en vrijdag bij de revalidatie-arts de eerste ervaringen bespreken.
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

fijn @Nessa dat de instrumentmaker met je mee dacht/denkt!
is het je toch maar mooi gelukt 👍

ik blijf het raar vinden dat er zo verschil zit tussen hoe een evo wordt aangemeten..
zoals dat je zegt dat je met reva je eerste ervaring met je eigen evo gaat bespreken. bij mij was het een soort van “dit is uw evo (maat M), u kunt wel gaan” (reva en instrumentmaker waren samen tijdens die afspraak) en als er wat is wel bellen he? zei de instrumentmaker.
wel had ik daarvoor een leen evo gehad die ik toen moest inleveren.
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

@Klick Ja, dat verschil blijft me verbazen. Tegen mij is ook gezegd dat ik laagdrempelig moet bellen.

Maar ik heb ook instructie gehad over het opbouwen van de draagtijd van de evo en de steunzolen. Ik heb een proefloopje gedaan op de gang met uitleg over op welke punten ik mijn looppatroon moet gaan aanpassen en aandachtspunten voor mijn fysio.

En dat gaat de revalidatie-arts vrijdag nog een keer doen, begreep ik. Dan is de instrumentmaker er ook bij en kunnen eventuele kleine aanpassingen gelijk worden verricht.
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

@Nessa waar moet je op letten met lopen dan?
mij is niks gezegd. ook niet over het opbouwen enz.

ik heb een hele tijd, 3 a 4 maanden, last gehad en er waren meerdere aanpassingen nodig (terwijl ik daarvoor een maand moeiteloos met die leen evo, zelfde maat zelfde merk, liep)
het restant van mijn pijn (veroorzaakt door al dat wijzigen van houding) ben ik nu aan het weg werken met de fysio.
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

@Klick Het zal per persoon verschillen, maar ik heb mezelf aangewend mijn slechte linkerbeen wat hoger te heffen dan rechts. Dat moet ik dus afleren. En veel meer ontspannen lopen.

Ik moet de evo opbouwen met 30 minuten per dag. Als ik pijn krijg, stoppen met opbouwen en op dezelfde draagtijd bijven totdat de klachten over zijn. Steunzolen opbouwen met 1 uur per dag (helft vd tijd in de evo, helft vd tijd in gewone schoen).

En verder het advies om naar mijn lijf te luisteren, om overbelasting te voorkomen. Fysio kijkt ook extra mee de komende tijd naar het bewegen en overbelastingsklachten.
Jetteke

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Jetteke »

Ik heb ook niet zo'n uitgebreide 'introductie' en opbouwtijd van die evo gehad :huh: Het was een beetje van 'nou, hij doet het, dus hier'. Ik hef mijn slechte been (rechts) ook hoger, zowel met als zonder, en ik draag hem steeds vaker niet. Bevalt me toch prima, al met al, al levert dat na een paar dagen toch wel wat extra fysieke vermoeidheid op.
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

Vandaag bij de revalidatie-arts geweest. De spalk en steunzolen zitten goed, de schoenen ook. Maar... nu rollen mijn voeten niet meer af.

Dat kan komen door de schoen, door de spalk, door aangeleerd verkeerd looppatroon of door neurogische uitval. Dat gaat nu onderzocht worden. Pas dan kan namelijk naar een oplossing worden gezocht.

Over 4 en 8 weken terug naar de instrumentmaker en over 10 weken naar de revalidatie-arts.
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

Nessa schreef: 06 mei 2022, 12:34 Vandaag bij de revalidatie-arts geweest. De spalk en steunzolen zitten goed, de schoenen ook. Maar... nu rollen mijn voeten niet meer af.

Dat kan komen door de schoen, door de spalk, door aangeleerd verkeerd looppatroon of door neurogische uitval. Dat gaat nu onderzocht worden. Pas dan kan namelijk naar een oplossing worden gezocht.

Over 4 en 8 weken terug naar de instrumentmaker en over 10 weken naar de revalidatie-arts.
pfffff heb jij ook het gevoel dat er geen eind aan komt?
hoe willen ze dat onderzoeken dan?

ik doe trouw mijn fysio oefeningen maar merk geen verbetering. mijn rechterbeen heeft spierpijn, mijn linker niet.. tsja links doet het niet meer goed, kunnen er ook geen spieren gekweekt en ook geen vooruitgang geboekt worden.. is mijn conclusie.
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

@Klick De instrumentmaker gaat de zool van de schoenen soepeler maken. Verder gaat de revalidatie-arts met de revalidatie-fysio lichamelijk onderzoek doen. Dat is nu al snel gedaan maar gaf geen duidelijkheid. En oefenen met de evo.

Ik snap wat je zegt over het trainen. Ik zie links ook geen effect. Toch is het er wel, zegt de fysio. Al is het alleen maar behoud van kracht en spierfunctie.
En soms gaat het ook gewoon gruwelijk langzaam: toen ik nog kon hardlopen, heb ik er 18 maanden over gedaan om op te bouwen naar 5 kilometer. Een gezond iemand kan dat in 12 weken...
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

De eerste dagen met de evo zijn achter de rug. Ik kan er in huis goed mee uit de voeten, maar mijn voet afrollen gaat lastig. Traplopen is dus een uitdaging.

Ik heb ook geen idee hoe ik het moet doen met fietsen, de evo zit aan het been waarmee ik afzet bij het opstappen.
En hoewel de instrumentmaker zei dat er mensen zijn die autorijden met de evo (als deze links zit), mag dat volgens mij niet en zie ik dat ook niet veilig gebeuren.

Dat betekent dat ik dus altijd schoenen zou moeten wisselen als ik mijn evo straks vaker draag of zou willen dragen op de plaats van bestemming.

Hoe doen jullie dat?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp