Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

waar hebben jullie een evo voor?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

opstappen op de fiets? dat lijkt me niet echt handig met evo aan. fietsen zelf ook niet trouwens. ik heb geen fiets dus kan het je niet vertellen uit ervaring, maar doe voorzichtig soms is het opeens zo’n geklungel omdat je voet in 90graden blijft.

autorijden, in een automaat ja.. dan doet je linker poot niks.. verder kan ik me niet voorstellen dat een schakelbak werkt.
ik rij geen auto meer (kan t nog wel.. maar energieafweging valt meestal uit dat ik nie rij)
Billy

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Billy »

Fietsen gaat bij mij goed, juist daarop is het ook wenselijk, heb nu paar x gehad dat mijn voet in de spits schiet en zo van het pedaal vliegt. Hiervoor is mijn EVO wel iets lager zodat hij niet in mijn bovenbeen duwt.

Maar ik geef het op. Ben nu 1.5 jaar bezig geweest met de evo en orthese, en het geeft mij veel pijn. Ze zitten niet zo fijn en lastig aandoen, maar dat is prima, maar als je dan ook nog binnen 10 meter struikelt... dan ben ik er klaar mee.
Jetteke

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Jetteke »

Fietsen en autorijden doe ik bij voorkeur zonder evo. Autorijden sowieso. Ik maak gebruik van een deelauto, waar ik met de fiets heen moet. Ik heb wel eens extra schoenen meegenomen voor een grote wisseltruc, maar de laatste keren heb ik dat ook achterwege gelaten.

Op de fiets draag ik hem soms, afhankelijk van hoe het gaat met mijn rechterbeen, dat is mijn evo-been. Bij het opstappen zet ik mijn rechtervoet op de trapper en dan zet ik me af met mijn linkerbeen. Ik heb mijn fietszadel zo laag mogelijk laten zetten, zodat ik me niet zo hoog hoef op te duwen. En mijn rechterbeen over de middenstang hijsen is soms ook een dingetje (zeker met volle fietstassen en mijn balans). Die stang zit nogal hoog.

Ik ben op zoek naar een tweedehands fiets met lage instap, die zijn wel te vinden op marktplaats. Fietsen met evo is wel te doen, maar je hebt wel aanzienlijk minder bewegingsvrijheid met je voet. Gezellig tegen je fietstas knallen en zo, of je raakt het voorwiel als je een scherpe bocht neemt.

Edit: Zonet even naar de winkel gefietst. Onderweg even moeten stoppen bij een stoplicht, dat is wel vervelend als je op je slechte been moet steunen, dat gaat zwabberen. En dan weer doorfietsen als er veel andere fietsers om je heen staan :hmmm:
Steenbokje76

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Steenbokje76 »

Ik ging afgelopen week voor controle EVO terug naar Livit. Was jaar geleden dat ik 'm kreeg.
En ik hoorde dat ik alweer een nieuwe evo mocht aanvragen :) . Gebruik momenteel maar 1 soort halfhoge sneakers met die evo.
Vind jammer want kan geen andere schoenen aan, want dan krijg je weer hoogteverschil en als gevolg klachten met lopen.

Maar ik hoorde dus dat het bij de service hoort van (in elk geval) Livit, dat je nog een paar schoenen mee mag nemen om een apart hakje te maken.
Zodat je dus 2 paar schoenen kan gebruiken met die evo. Dat was nieuwe info voor mij over die service...
Neem dus in juni als ik de nieuwe evo ga afhalen 2 paar schoenen mee.

Misschien hebben jullie iets aan deze info.
(heb niet alle berichten in dit topic gelezen dus weet niet of dit al eerder is gedeeld)

Vraagje: wie loopt er op lage sneakers met een evo? en wat zijn de ervaringen hiermee?
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

Ik heb samen met mijn evo een paar semi-orthopedische halfhoge sneakers in wit leer uitgezocht. Over 3 maanden mag ik nieuwe schoenen aanvragen en dan kies ik een zwart paar.

Ik draag de evo dus alleen in deze schoenen. Mijn evo kan niet worden gedragen in lage schoenen. Dat heeft te maken met de druk die de evo geeft achterin de schoen. Dat kan een lage schoen niet opvangen.

Verder heb ik steunzolen, die kunnen zowel in de halfhoge sneakers met de evo als in mijn eigen schoenen.
Maar als ik ze in mijn eigen schoenen draag, heb ik een kleine losse hakverhoging die ik onder de steunzool van mijn evo-been leg. Dit ter compensatie van de hoogte van de evo die dan mist.

Waar zit bij jou dan het hoogteverschil als je de evo in je eigen schoenen draagt?
Steenbokje76

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Steenbokje76 »

@Nessa
Uit één van mijn sneakers (van de evo) is de binnenzool gehaald en is ook nog een extra hakje onder de evo gemaakt.
Om exact even hoog te komen als de andere sneaker zonder evo.

Dus als ik andere schoenen aan zou doen met mijn evo, waarin bijv. de binnenzool nog zit (niet te verwijderen is) dan heb ik al hoogteverschil.
Of als de zool van die sneaker bijv. zelf gewoon hoger is als die van mijn evo sneaker.
Er is al best snel hoogte verschil.. zelfs milimeters kunnen al voor problemen zorgen met lopen heb ik gemerkt. Dus hou het strikt bij mijn evo sneakers.
vind het dus wel fijn dat ik nu 2 paar schoenen mag meenemen voor de nieuwe evo.

Ik vond het ook raar dat lage sneakers zouden kunnen voor een evo. Heb dat thuis getest en zat helemaal niet goed.
Was de dame van de verkoop-service afdeling die dat zei tegen me...ze gaf aan dat de veters dan wel helemaal tot boven moeten doorlopen..
Maar ik meen me te herinneren dat de persoon die mijn evo op maat maakte vertelde dat lage sneakers juist niet kunnen.

Bij een lage sneaker steekt ook een deel van de beugel boven de schoen uit, dus dat geeft al aan dat het niet kan lijkt me :hmmm:

Krijg jij die semi-orthopedische halfhoge sneakers trouwens ook vergoed van de zorgverzekering?
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

@Steenbokje76 Ik snap het, dank je!

Lastig hè, dat gepuzzel met schoenen...
Ik had al steunzolen dus al mijn schoenen zijn met uitneembare zool.

Ja, mijn semi-orthopedische schoenen worden vergoed. Er zit wel een eigen bijdrage op, ik dacht iets van 120 euro per paar? Heb nog geen factuur gezien van de zorgverzekering.
Steenbokje76

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Steenbokje76 »

@Nessa

Heel lastig met vooral wisseling schoenen idd. Maar ben heel blij, want ik loop een stuk beter met evo en minder snel moe en pijn etc.
Dus de voordelen wegen niet op tegen de praktische nadelen wat mij betreft. :)

Mag ik vragen wat jouw indicatie is voor de semi orthopedische schoenen.
Is die hetzelfde als je indicatie voor je evo?
Dus ms gerelateerde klachten of andere?

Mss een te persoonlijke vraag hoor, ik snap ook als je er geen antwoord op wilt geven.
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

@Steenbokje76 Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat precies zit met de verwijzing...

Ik ben bij de revalidatie-arts geweest ivm toenemende loopproblemen bij MS. Die heeft een kleine voorvoetspits geconstateerd met een verkorte kuitspier tot gevolg. Daarna ben ik op het schoenenspreekuur geweest: dan kijkt de revalidatie-arts samen met de orthopedisch instrumentmaker naar de klachten. Advies: steunzolen met hakverhoging en een evo in een bijpassende schoen.
Ik neem aan dat de indicatie voor het geheel MS is.
Steenbokje76

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Steenbokje76 »

@Nessa

bedankt voor je duidelijke antwoord! : -)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp