Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

waar hebben jullie een evo voor?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
leeuwtje-nl

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik heb een iets andere evo dan jij (zit om mijn kuit ipv aan de zijkant van mijn been), maar inderdaad met een plaatje onder mijn voet. De foot-up is dan een band om mijn enkel, met een elastiek naar een plaatje dat tussen mijn veters zit.

De "grote evo" voorkomt dat mijn voet klapt en blijft dus inderdaad in een hoek van 90 graden. Maar we hopen dat de foot-up dan helpt bij de voetheffers. Mijn voet kan dus niet klappen, maar wellicht dat een steuntje met het heffen weer minder vermoeiend/zwaar is voor mijn voet, waardoor de klachten iets later op komen zetten.

Maar het is allemaal een probeersel!! Mijn fysio probeerde nog of ik het testexemplaar eerst een paar dagen kon lenen, maar dat ging niet ivm andere fysio's die hem ook nodig hadden. Dus dan helaas zelf aanschaffen en er het beste van hopen!
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

aha ik snap wat het probreesel is, ik hoop dat het werkt!
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

even een update:
ik ben nog steeds aan het ploeteren.. mijn eigen evo is aangepast geweest met een hakje (en mn goeie been niet?!), ik heb vervolgens een hakje gekregen voor mn goede been (zodat ik weer recht loop) en het hakje is weer verwijderd. nu heb ik een maat groter..
inmiddels is de overbelasting dusdanig dat mijn hele onderstel pijn doet. natuurlijk ben ik zelf deels oorzaak doordat ik mijn ronde blijf lopen (if you don’t use it you lose it)
de pijn is vooral s nachts met als gevolg slapenloosheid.
misschien is mijn lopen verslechterd, misschien is de evo anders (al zegt iedereen van niet) maar het duurt nu wel heel lang. met iedere aanpassing wil ik het minimaal een week geven omdat het tijd voor herstel moet krijgen.
de maat groter lijkt wel meer te doen, maar mijn lijf is nog altijd aan het klungelen.

@leeuwtje-nl hoe is de combinatie van foot en toe up bevallen?
Jetteke

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Jetteke »

Wat naar voor je, @Klick . Zo blijven klooien is ook niet echt wat. Ik gebruik voor mijn goede been een inlegzooltje (Van Haren) met onderop een stevig kunststof stukje van Fila. Dat lijkt wel oké te werken. Mijn onderrug is een paar keer nagekeken door de revalidatiearts en de fysio, maar staat recht volgens hen - met evo dus. Wat zegt jouw fysiotherapeut ervan? Ziet die iets aan je gang tijdens het lopen? En loop je wel eens zonder evo?

Bij mij is het aan mijn gang wel te zien, ik zak heel iets door mijn rechterbeen als ik daarop stap. Als ik bijvoorbeeld aan het aanrecht sta, dan leun ik wel afwisselend op mijn linker en rechterbeen, dan merk ik wel dat mijn rechterbeen anders aanvoelt.

Wel voelt mijn rechterbeen (evo-been) af en toe loodzwaar tijdens het lopen, als of ik met elke stap een kleine aardschok teweegbreng. De rugklachten die ik had schrijf ik nu toe aan mijn matras (die is vrij dun en niet van al te beste kwaliteit). Ik zit nu middenin een verhuizing, maar als die achter de rug is, wil ik weer eens zonder evo proberen. Dat doe ik nu alleen als ik de hond voor de nacht uitlaat. Na de verhuizing heb ik ook een nieuw matras, dus dat zou ik dan wel moeten merken.
Steenbokje76

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

Is je binnenzool wel uit je schoen gehaald waar de evo in gaat?
Anders heb je uiteraard al te maken met aardig hoogteverschil tussen beide voeten.
Als ik mijn evo eens in een andere (soortgelijke)schoen wil haal ik daar ook de binnenzool uit. Zit vaak beetje vastgelijmd maar nog prima eruit te halen.
Mss is dit al wel gedaan hoor bij jou.
Verder is mijn hakje ook op maat gebracht. Hier heeft ze beide schoenen toen voor meegenomen. Dit om tijdens het aanpassen hoogteverschillen te voorkomen. En uiteraard moest ik ook passen.
Maar zat gelijk goed. Ik zit hiervoor bij livit.

Evo moet wel voordelen opleveren en niet andere dingen creëren zoals pijn in je rug/ benen etc. :(
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

@Jetteke ik heb nu geen fysio, maar mn lopen is door de reva en 4 instrumentmakers bekeken.
de evo heeft mijn loop tempo enorm verbeterd, wel 25%.. dat tempo is gebleven, mn zwabber is weg en mn voet is altijd waar je hem verwacht tijdens het lopen en dat is fijn.
ik draag mijn evo (deze nieuwste) de hele dag, behalve in deavond dan mogen mijn sloffen aan en ben ik hem zat.
ik hoop dat het nu verbeteren gaat, ik blijf positief..

ik heb net een nieuw matras, dat deed mn rug veel goed. dus een echte aanrader!
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 ja de binnenzool is eruit gehaald en ligt op de voetplaat van de evo (de nieuwste is zonder hakje).
Jetteke

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Jetteke »

@Klick Hoe manifesteert die overbelasting zich dan? Is dat in de vorm van spierpijn, je gewrichten of anders? Ik vraag het ook even ter referentie voor mezelf :-)

En ik gooi hem aan het eind van de middag ook uit. Even wat bewegingsruimte voor m'n voet.
leeuwtje-nl

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door leeuwtje-nl »

Mijn foot-up was geen succes, dus die ligt weer buiten gebruik. Ik heb inmiddels een loopanalyse gehad in het ziekenhuis, en ik heb nu ook hakjes bij mijn oude evo. Ik heb spasticiteit in mijn kuit, en door de hak iets op te hogen, worden mijn spieren minder belast. Ik heb dus een los hakje in beide schoenen, en dan onder mijn evo/steunzool. Hier doe ik het op het moment het beste mee. Mijn evo kan nog iets versmald worden, ik heb eind april een nieuwe afspraak bij de arts van de loopanalyse.
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

@Jetteke de overbelasting voelt voor mij als:
mijn goede been voelt als spierpijn, hele been, continue verzurende pijn..
en de heupen (heb ik overdag geen last van) kan ik niet op liggen snachts, pijnlijk.
dan gaat mijn onderrug meedoen en is het feestje compleet.

heupen doen pijn doordat ik met mijn slechte been een soort draai beweging maak, ipv recht naar voren een pas zet zwiep ik hem naar buiten en dan naar voren. (die naar voren pas - hef spier doet t niet meer goed.. het was logisch volgens de reva)

ik dacht (voor de reva mij onderzocht) dat is gek hoe kan ik nu last (toen alleen de spierspanning, nog niet de hepen) hebben van mijn goeie been? soort van vreemd extra balen dat het aan de goede kant pijnlijk was..
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp