Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

waar hebben jullie een evo voor?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

Steenbokje76 schreef: 16 mei 2022, 12:52 @Nessa
Uit één van mijn sneakers (van de evo) is de binnenzool gehaald en is ook nog een extra hakje onder de evo gemaakt.
Om exact even hoog te komen als de andere sneaker zonder evo.

Dus als ik andere schoenen aan zou doen met mijn evo, waarin bijv. de binnenzool nog zit (niet te verwijderen is) dan heb ik al hoogteverschil.
Of als de zool van die sneaker bijv. zelf gewoon hoger is als die van mijn evo sneaker.
Er is al best snel hoogte verschil.. zelfs milimeters kunnen al voor problemen zorgen met lopen heb ik gemerkt. Dus hou het strikt bij mijn evo sneakers.
vind het dus wel fijn dat ik nu 2 paar schoenen mag meenemen voor de nieuwe evo.
@Steenbokje76 begrijp ik je goed dat je op de evo loopt? dus zonder binnenzool? en dat je geen andere schoenen kunt doordat alles pas is gemaakt voor deze schoenen?

ik heb mijn evo onder mijn binnenzool, dat was veel zachter volgens de instrumentmaker. het hakje eronder geeft hoogteverschil met mijn goede been en dus zit daar ook een hakje onder de binnenzool (stukje kurk)

ik kan ook niet iedere schoenen aan, omdat de “bodemplaat” pas is gemaakt voor mijn wandelschoenen (waterdicht.. dus warm) nu heb ik mijn gewone sneakers (aesics) gepakt die luchtdoorlatende bovenkant heeft en daar past het hele zwikje ook ik. doordat beide binnenzolen gelijk zijn is het hoogteverschil dus gelijk.
van alle sportschoenen kan de binnenzool uit volgensmij, soms zit het een beetje gelijmd.

tuurlijk loopt het iets anders als mijn hoge wandelschoenen.. lage gewone sportschoenen.. maar liever dat dan te warm.
Steenbokje76

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
begrijp ik je goed dat je op de evo loopt? dus zonder binnenzool? en dat je geen andere schoenen kunt doordat alles pas is gemaakt voor deze schoenen?


Dat kopt! De binnenzool is eruit en de evo erin met hele kleine hielverhoging op maat overeenkomend met de andere schoen.
Uiteraard kan ik wel zelfde soort schoenen kopen maar moeten dan wel exact even hoog zijn bij de hiel. Daarom zijn vlakke schoenen eigenlijk het beste om aan te schaffen, want dan kan de evo er gewoon altijd in.
Zonder verwijdering van de binnenzool, zou ik schoenen moeten aanschaffen die 1 tot 1.5 maat groter zijn. En dan kan ik ze weer niet aan zonder evo,want dan zijn de schoenen te groot en dat loopt ook niet lekker.
Ja het is een heel gedoe...

Het loopt verder heel goed hoor. De evo neemt de functie over van de binnenzool en merk niet dat ik aan die kant op iets hards sta.
Op de evo zelf zit nml bovenop ook een zachter zooltje. Het is niet zomaar een kale plaat waar ik op sta. :) Dat was met die oefen evo toen wel.

Lage sneakers kunnen trouwens wel gebruikt worden voor evo idd. Daar heb ik gisteren een stuk over gelezen. Als de veters maar tot aan de wreef doorlopen. Dus weer iets geleerd. Is wel lekkerder voor de zomer. Maar in mijn lage sneaker past de beugel van de evo niet helemaal, steekt er dan stuk bovenuit wat vervolgens erg stug loopt. Mss is de sneaker van jou net wat hoger.

Eerst maar eens naar de reva arts in juli want ik knik steeds vaker door mijn knie heen met links. Mss heeft hij nog aanvullingen.
leeuwtje-nl

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door leeuwtje-nl »

Hoi, even geen tijd om alles te lezen. maar ik zie een hoop herkenbare zaken voorbij komen! Ik had al steunzolen vóór mijn evo, mijn evo is daarna op maat gemaakt. Omdat ik met evo én steunzool niet in mijn schoenen pas, heb ik de podotherapeut gevraagd om een oplossing. Ook hij heeft de zool op mijn evo gelijmd. En via de podotherapeut mag ik elk jaar nieuwe zooltjes declareren.

Ik heb inmiddels 2 linker evo's met ingelijmde steunzool, en 1 paar losse zolen voor als ik de evo niet draag. En fietsen met een evo is echt geen enkel probleem, het is niet zo dat je voet gefixeerd is in 90 graden, dan zou je ook niet meer kunnen lopen.

Inmiddels heb ik een los hakje in mijn schoenen erbij, misschien kan dat ook ooit in de steunzool verwerkt worden. Maar dat bespreek ik wel weer een keer met de podotherapeut.
Steenbokje76

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Steenbokje76 »

vaak komt het op maat maken van een EVO terug.

Bedoelen jullie dan een confectie EVO op maat gemaakt?
Of is er echt een gipsafdruk gemaakt van je enkel/voet/ been gebied en op basis van die vorm een kunststof evo gemaakt? Dus 100% op maat.

Ben wel benieuwd..


Ik heb een confectie evo op maat (dus met hakje en zooltjes erop en eronder).
leeuwtje-nl

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door leeuwtje-nl »

Bij mij is er echt een gipsafdruk van mijn voet en kuit gemaakt, met de steunzool mee in het gips. Zo kreeg hij de precieze stand van mijn voet met steunzool.
Steenbokje76

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Steenbokje76 »

Fijn!
vraag me af wat de afweging is om soms evo op basis van gipsafdruk te doen en soms een confectie op maat.
Afgezien van de kosten uiteraard. Misschien is het op basis van het type klachten.
goede vraag voor de reva arts in juli :)
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

Steenbokje76 schreef: 20 mei 2022, 08:05 vaak komt het op maat maken van een EVO terug.

Bedoelen jullie dan een confectie EVO op maat gemaakt?
Of is er echt een gipsafdruk gemaakt van je enkel/voet/ been gebied en op basis van die vorm een kunststof evo gemaakt? Dus 100% op maat.

Ben wel benieuwd..


Ik heb een confectie evo op maat (dus met hakje en zooltjes erop en eronder).
ik heb een confectie maat, bij mij is nooit een afdruk of iets genomen. er is alleen naar mijn schoenmaat gekeken… waarom enz ik heb geen idee, het ging iig niet om de snelheid want het duurde alsnog een maand.
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

Ik heb een maatwerk evo. Die is gemaakt op basis van een 3d scan van mijn onderbeen. Verder is er een afdruk gemaakt van mijn voeten op een soort carbonpapier om de maat en en drukpunten te meten, en een afdruk in een schuimplaat om steunzolen te maken.
Steenbokje76

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Steenbokje76 »

Ben heel benieuwd op welke gronden de afweging maatwerk en confectie gemaakt wordt.
Vanuit mezelf kan ik zeggen dat ik zonder evo ook kan lopen zonder dat mijn voet direct al gaat slepen. Ik loop dan wel lastiger en meestal beginnen de problemen na 20 minuten tot een half uur lopen. Ook afhankelijk van de dag en de pijn.

Ook helpt de evo tegen vermoeidheid in mijn benen. Word minder snel vermoeid als ik met evo loop en krijg dus ook minder pijn.
In mijn voetheffers functie zit een storing waardoor m'n linkervoet dus niet meer lekker van de grond komt.
Ook rol ik mijn voeten niet goed af tijdens het lopen.

Ben wel benieuwd naar de loop klachten van de mensen met confectie en degene met een maatwerk evo.
Dan kan ik dit onderwerp evt. in juli met mijn revalidatie arts bespreken.

Ik merk wel dat ik slechter loop dan 1.5 jr geleden. Hoop dat dit weer beter gaat worden.
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

ik heb confectie.

mijn problemen zitten bij het beenheffen en de balans, ook de voet plaatsing tijdens de stappen van goed doorlopen. (zwabbervoet, zo voelt het, dat je niet weet of je hem goed neerzet)

met de evo is mijn loopsnelheid met 25% verbeterd, terwijl ik niet het gevoel had dat daar iets mis was. Ik loop nu dezelfde afstanden, maar het kost me minder energie. niet of amper meer het dronken loopje.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp