Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

waar hebben jullie een evo voor?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

@Nessa ja dat klopt.

de proef-evo was een topper, de zoektocht begon bij mijn eigen evo.
toen kwamen de overbelastings verschijnselen in mijn goede been terug, daarna heb ik 4x een aanpassing aan de evo gehad (hakje evo, hakje er onderuit+hakje goede been, grotere evo, hakje eronder+hakje goede been)
daardoor is mijn hele beweegketen in de war geraakt en idd heeft mijn rug het zwaar gekregen. de rug is altijd al een zwakke plek, dus dat was te verwachten.

het schijnt, zo hoorde ik van mijn neuro, heel vaak een zoektocht te zijn.. een evo.. en idd kan een paar milimeter een hele hoop schelen zo heb ik gemerkt.

ik hoop dat jouw zoektocht makkelijker gaat.
ik draag mijn evo nu 6u per dag, achter elkaar, ik loop er dan 3km mee.
mijn loopsnelheid is 25% vooruit gegaan, ik loop weer ‘ouderwets’ snel en daar ben ik heel blij mee.
en ach, ik slaap weer (had pijn aan mijn heupen.. hield me wakker)
dus als de fysio me wat stabieler kan maken, mn rug wat kan ontspannen, kan ik misschien ook weer stilstaan (want dat lukt nu niet..)

de zomer is in aantocht, de zon doe ik het altijd heel goed op 🌞

succes met jouw zoektocht naar de juiste balans van wel of niet dragen.
heb je er al eens 1 op proef gehad?
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

@Klick Nee, ik heb nog geen evo op proef gehad. Ik heb bij het revalidatiecentrum een stukje gelopen op blote voeten, mijn eigen schoenen en mijn eigen schoenen met een evo die daar lag. Toen was eigenlijk gelijk al duidelijk dat het een evo moest worden.

Bizar eigenlijk dat zo'n standaard proefevo goed ging en je maatwerkexemplaar problemen geeft. Ik hoop dat het snel beter gaat.
Jetteke

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Jetteke »

@Klick Ik kreeg hem vorig jaar voor mijn sleepvoet. Het lopen ging wel beter, de zwaaibeweging van mijn voet. Voor ik hem kreeg ging die voet na pakweg een kwartier slepen. Met evo duurt het langer voor het gaat slepen, maar soms gebeurt dat wel, ik denk vooral als ik moe ben.
Misschien moet je het gewoon eens proberen en het een kans geven. Ik heb wel het gevoel dat ik mezelf met de evo heb aangeleerd of aangewend om mijn rechterbeen (=evobeen) wat hoger op te tillen tijdens het lopen en dat ik dat nu zonder evo ook/nog steeds doe.

Wat ik in elk geval gisteren en vandaag prettig vond: geen rugklachten meer tijdens/na het lopen en bij het wakker worden. Zouden die dan toch met de evo te maken kunnen hebben?

Ik droeg hem ook de hele dag (aankleden/evo aan, tot aan het avondeten) en vond hem toch best zwaar, terwijl ik een groot deel van de dag zittend werk doe.

Ik heb trouwens ook nooit een evo op proef gehad. Wel een stuk met de fysio ook buiten het ziekenhuis gelopen, over verschillende ondergronden en daarna meteen een standaard evo gekregen, dus die werd niet op maat gemaakt.

@Nessa Ik ben wel benieuwd naar de oefeningen die je krijgt om je voetheffers te trainen. Ik zal m'n eigen fysio er ook naar vragen, ik had geen idee dat dat kon. Wat voor oefeningen zijn dat?
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

@Jetteke Het zijn twee oefeningen die je 3 keer per week doet.

De eerste oefening doe je zittend op een stoel of bank. Je trekt je tenen op naar je scheenbeen, houdt 3 seconden vast en laat dan beheerst weer de voet zakken. Dit doe je 8 keer. Dan een minuutje rust. In totaal 3 series.

De tweede oefening doe je zittend op de grond. Je bevestigt aan de tafel oid een oefenelastiek. Die doe je om je tenen. Dan ga je zover met je lijf naar achter dat het elastiek niet meer slap hangt en je voet zoveel mogelijk in een rechte hoek met je been. Dan weer 8 x de tenen naar je toetrekken en 3 seconden vasthouden. Ook weer 3 series.

Het mag branden in je scheenbeen. Als het pijn doet of je merkt dat je het niet vol kan houden, stop je en pak je in de volgende series maximaal hetzelfde aantal keer waarbij je moest stoppen. Dus als je voet na 5 keer niet meer omhoog komt, doe je voorlopig series van 5.
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

Nessa schreef: 21 mar 2022, 06:33 @Klick Nee, ik heb nog geen evo op proef gehad. Ik heb bij het revalidatiecentrum een stukje gelopen op blote voeten, mijn eigen schoenen en mijn eigen schoenen met een evo die daar lag. Toen was eigenlijk gelijk al duidelijk dat het een evo moest worden.

Bizar eigenlijk dat zo'n standaard proefevo goed ging en je maatwerkexemplaar problemen geeft. Ik hoop dat het snel beter gaat.
ja bizar he? het was bij mij niet echt maatwerk mijn eigen exemplaar was gewoon dezelfde maat standaard evo.. heel raar dat die problemen gaf.
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

@Klick Bij mij heeft de orthopedisch instrumentmaker een 3-d afdruk gemaakt van mijn voeten en een 3d-scan van mijn evo-been. Bij jou ook?
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

@Nessa nee dat is bij mij niet gedaan. alleen mijn schoenmaat is genoteerd.
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

@Jetteke dat kan idd van je evo komen. ik heb toen ik last van mijn heupen had ook overdag na het lopen (in de ochtend) mijn evo uit gedaan en toen waren mijn heupklachten een stuk minder.. echter waren mijn overbelasting klachten terug.

mijn ervaring is iig dat de rug met een houdingswisseling niet blij wordt (al is t een milimeter)
het kan ook zijn dat er een onbalans is van je houding, waardoor je met het betere/snellere lopen meer last krijgt.

mijn fysio zegt dat ik onbalans heb (ik had geen idee) en mijn si’s zitten vast..
Jetteke

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Jetteke »

@Nessa Dank je wel voor de oefeningen. De eerste doet me denken aan balletles (heel lang geleden): tenen omhoog richting scheenbeen was 'kapstok' en vervolgend je tenen recht vooruit strekken was 'glijbaan' :mrgreen: Ik heb er zeker iets aan!

@Klick Ik kijk het nog even aan en dan bespreek ik het woensdag met mijn fysio.
Klick schreef: 21 mar 2022, 18:14 mijn si’s zitten vast..
Si's? Wat is dat?
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

@Jetteke hihihi dat wist ik eerst ook niet. het zijn een soort gewrichtjes. je hebt er 2, links en rechts. het is zeg maar de connectie tussen je wervelkolom en je bekken.
je voelt de pijn iets rechts/links van je ruggenwervel bovenkant van je bil.

als je er last van hebt kan het vast gaan zitten en dan kan alleen een fysio je helpen. je hebt wel oefeningen voor als het bijna vast zit. bij mij is het nu bijna vast aan beide kanten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/SI-gewricht
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp