Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

waar hebben jullie een evo voor?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

Ik ben vrijdag teruggeweest naar het schoenenspreekuur met de revalidatie-arts en de instrumentmaker. De tweede aanpassing was weer niet goed. De afwikkeling van de voet ging goed maar nu stond ik teveel achterover.

Inmiddels heb ik nu de derde aanpassing, een hakverhoging aan beide zijden. Maar dit is weer niet goed. Het voelt alsof ik bergopwaarts moet lopen. Ik kan ook maar 50 passen lopen, ik krijg 's nachts weer pijn en nu schiet mijn rechterknie steeds in het slot.

Ik vind het allemaal zó waardeloos. Mijn loopafstand is nu veel kleiner dan toen ik bij de revalidatie-arts begon. Inmiddels heb ik ook het piriformis-syndroom opgelopen, maar 'dat moet de fysio maar behandelen'. Lekker, zo met de vakantie voor de deur.

Ook werd nu pas voor het eerst aandacht besteed aan het krachtverlies in de kuit en mijn lage lichaamsgewicht. Dat is in januari allemaal al onderzocht maar dus niet eerder meegenomen.

Ik moet maandag terug naar de instrumentmaker. Ik wil eigenlijk gewoon dat ze een nieuwe schoen bestellen. Eentje zonder aanpassingen. Ik was daar zelf tevreden over, loopafstand verbeterde ook. En eerst die maar eens een paar maanden proberen. In twee maanden tijd zijn de schoenen 3 keer aangepast...
Billy

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Billy »

Erg is het hè. Ik heb het wel opgegeven maar de pijn gaat nooit meer weg na het avontuur met de evo en orthopedische schoenen. Ik hoop nu nog voor semi orthopedische schoenen te gaan 🤞
Jetteke

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Jetteke »

@Nessa Wat balen zeg! Hopelijk bestellen ze nu gewoon een nieuwe schoen, als dat goed werkte is het toch oké?
Steenbokje76

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Steenbokje76 »

@Nessa

Wat een gedoe zeg! Je zou denken dat zoiets eenvoudiger zou moeten zijn. Ik bergrijp heel goed dat je het waardeloos vindt.
Hoe komt het dat je een laag lichaamsgewicht hebt? Hangt dit samen met de ms/ heb je problemen met eten?
Mss een te directe vraag hoor. Geen antwoord is ook een antwoord ;-)
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

@Steenbokje76 Mijn gewicht hangt niet samen met de MS. Ik ben altijd al slank geweest, met een BMI tussen de 19 en 20.
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

@Nessa wat een gedoe zeg! het enige wat ik je kan aanraden is volhouden… en blijven “klagen” als het pijn doet.
ik ben zelf ook maanden bezig geweest voor de evo geen klachten meer gaf.
mn neuroloog zei haast niks anders te horen dan dat het maanden duurt.

iedere mm hoogteverschil voel je en bij mij was het blijkbaar al moeilijk met gewone schoenen. terwijl de proef evo helemaal prima was, was mijn eigen een drama. ik heb zelfs een hele andere gekregen. mijn instrumentmaker wilde me ook naar de fysio hebben. daar ben ik ook geweest, maar pas toen het lopen geen pijn meer deed, mijn rug had dusdanig veel houdingswisselingen gehad dat hulp wel ff nodig was. maar dat vond ik zinloos als de oorzaak nog niet was opgelost.
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

Ik kom al 11 jaar bij de fysio. In principe om een uurtje te trainen maar bij specifieke klachten kan daar makkelijk een behandeling van worden gemaakt. Het is voor mij dus geen extra moeite om de fysio te laten meekijken.

Vanochtend weer bij de instrumentmaker geweest. Conclusie: alle veranderingen van de afgelopen maanden zijn teveel. De spalk, de steunzolen, de orthopedische schoenen én alle aanpassingen aan die schoenen. Mijn lijf kan het niet bijbenen. De vraag is ook of ik wel gebaat ben bij die orthopedische halfhoge schoenen omdat die heel stijf zijn en dat bepaalde klachten juist kan triggeren.

Maar hij snapt wel dat ik goed uit de voeten kan met mijn spalk en zolen in mijn nieuwe Nikes (die had ik gelukkig meegenomen). Dus die ga ik voorlopig dragen. En dan van het najaar, als mijn lichaam tot rust is gekomen, opnieuw kijken of het mogelijk is het lopen technisch verder te verbeteren.
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

dus even pas op de plaats en niet je maatwerk schoenen aan..
als je met je nikes wel vooruitgang voelt is dat voor nu even prima.
hoe voel je je erbij?
Jetteke

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Jetteke »

Hopelijk werkt dat beter, Nessa. Wat een gedoe, elke keer dat gesleutel.
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

@Klick Ik denk dat dit een mooie oplossing is. Ik merk dat ik baat heb bij de evo en de steunzolen. Fijn dus dat ik die kan blijven dragen.

Vanmiddag nog bij de neuroloog geweest en die vond dat ik met de evo en zolen (in mijn Nikes dus) beduidend beter liep dan zonder.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp