Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

financien op een rijtje

Alles omtrent werk en uitkeringen
zeepaardje

financien op een rijtje

Bericht door zeepaardje »

Tja, vanaf volgende maand begint voor mij de WIA. Nu ben ik een poging aan het doen om de veranderde financien op een rijtje te zetten.

Wat ik tot dusver zelf heb kunnen bedenken:

- inkomen min 30 %
- geen kinderopvangtoeslag
- geen inkomensafhankelijke combinatiekorting of arbeidskorting oid?
- hopelijk premievrijstelling pensioen, anders daar een groot probleem
- extra kosten huishoudelijke hulp
- extra vervoerskosten
- 220 euro eigen risico altijd op

-Hoe werkt het als je een eigen huis hebt? Hebben jullie daar veel verschil in hypotheekrente aftrek gemerkt als een van de partners minder is gaan verdienen en daardoor in een lagere belastingschijf valt?

Hebben jullie nog aanvullingen waar je ook rekening mee moet houden? En dan heb ik nu nog weinig hulpmiddelen, ik hou m'n hart vast als je die nodig hebt en je daar een flinke eigen bijdrage voor moet gaan betalen.
Knillis

Bericht door Knillis »

Is wat moeilijk te zeggen zo want het al dan niet krijgen van allerlei toeslagen e.d. is afhankelijk van het inkomen.

In mijn situatie heeft mijn man een modaal inkomen en ik heb een WAO uitkering + invaliditeitspensioen. Dan heb je toch te veel inkomen om recht te hebben op veel zaken. Als je alleen van jouw inkomen moet leven heb je recht op veel meer toeslagen

Kijk eens op de site meerkosten.nl, daar kun je veel dingen terugvinden.

De eigen bijdrage voor WMO en AWBZ voorzieningen is ook inkomensafhankelijk. In mijn geval zou dat maximaal 165 per 4 weken zijn. Als je dan b.v. alleen een scootmobiel hebt betaal je daar relatief veel voor, ongeveer 50 euro per 4 weken.

Maar heb je meer zaken, ook van de AWBZ dan wordt het op dit moment niet meer (in mijn geval) dan 165 per 4 weken

Ik weet niet bij welk pensioenfonds je zit maar wellicht krijg je van hen als aanvulling op je WIA nog een soort "invaliditeitspensioen"?

In de hypotheekrenteaftrek verandert niets, je betaalt alleen misschien minder belasting omdat je inkomen gezakt is.

Sterkte met alles op een rijtje zetten!

Nelleke
MetYumi

Bericht door MetYumi »

Knillis;
[QUOTE] Als je dan b.v. alleen een scootmobiel hebt betaal je daar relatief veel voor, ongeveer 50 euro per 4 weken.
[/QUOTE]
ik heb ook een scootmobiel en betaal er niets voor.
ook voor mijn rolstoel betaal ik eigen geen bijdrage.
joge

Bericht door joge »

Nogal in gewikkeld allemaal ; over pensioen kan ik wel wat zeggen. Ik zat/zit bij PGGM (pensioenfonds zorg en welzijn). Tot mijn grote verrassing en blijdschap wordt dit premievrij voortgezet. Dat had ik niet verwacht!

Hopelijk is dat bij jouw pensioenfonds ook!

Als je -je weet maar nooit- meer verdient dan het max bedrag dat de IVA uitkeert, vult mijn pensioen dat ook aan. (bij mij niet aan de orde..;) )
Candy † 2-12-2016

Bericht door Candy † 2-12-2016 »

[QUOTE=MetYumi;837594].
ook voor mijn rolstoel betaal ik eigen bijdrage.[/QUOTE]

Ik neem aan dat je het woordje GEEN bent vergeten? ;) De gemeente mag namelijk geen EB vragen voor een rolstoel...
eendje

Bericht door eendje »

Als dat zo is, is dat goed nieuws.... :)
Ik ben nog steeds in afwachting van het bedrag dat ik per maand moet gaan betalen voor mijn scoot en dacht dat ik voor de rolstoel ook moest gaan betalen.

(Blijft sowieso vaag dat ik vanaf januari moet gaan betalen en dat ik uiterlijk april hoor hoeveel.
Mag ik in 1 keer voor 3-4 maanden betalen. :ogen: )
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Dat zal waarschijnlijk wel meevallen Eendje. Ieder jaar weer duurt het een paar maanden voordat de facturen van dat jaar binnen beginnen te komen en ik krijg ze meestal echt per periode van 4 weken, het loopt dan gewoon verder in het volgende kalenderjaar.

En dan kunnen ze dus intussen in dat volgende jaar weer gaan bekijken hoe het dan weer zit met de EB, omdat ze natuurlijk steeds je inkomensgegevens weer moeten opvragen bij de belastingdienst.
Knillis

Bericht door Knillis »

De situatie zoals Eendje beschrijft geldt hier ook.

In Apeldoorn moest vanaf periode 11 2011 eigen bijdrage worden betaald, in mijn geval alleen voor de scoot. De rolstoel mag (zoals Candy ook aangeeft) nergens een eigen bijdrage voor worden gevraagd.

Ik kreeg al wel snel bericht van het CAK wat mijn maximale eigen bijdrage eventueel zou zijn, zo rond 160 euro per 4 weken.

De eerste rekening voor de scoot zou pas in februari 2012 komen.

Bij wat doorvragen bij de gemeente bleek ik voor alleen de scoot rond 50 euro per maand, gedurende 7 jaar kwijt te zijn. Omdat ik dat wel erg veel vond heb ik zelf een scoot aangeschaft en de WMO scoot op laten halen.

Kreeg inderdaad in februari mijn eerste rekening 48 euro. Ik heb de WMO scoot één periode gebruikt dus heb ik dat betaald. Tot mijn grote verrassing heb ik inmiddels de 2e periode rekening ontvangen.

Bij navraag bleek de gemeente mijn ingeleverde scoot nergens te hebben verwerkt, hij zwierf ergens tussen Harting Bank en de gemeente en niemand had er iets mee gedaan.

Ik blijf er moeite mee hebben dat je als cliënt iets afneemt maar pas maanden later hoort wat het je gaat kosten met ook als gevolg dat je een paar perioden tegelijk moet betalen.
eendje

Bericht door eendje »

Ik hoop dat de kosten voor mij mee gaan vallen, omdat mijn scoot binnenkort zijn 7de verjaardag viert. Daar schijnen ze wel rekening me te houden.
Ik wacht maar af......
Knillis

Bericht door Knillis »

Eendje, als ze in Utrecht een zelfde beleid hebben als in Apeldoorn valt het voor jou misschien wel mee. Hier betaal je alleen de eerste 7 jaar dat als jouw scoot 7 jaar wordt zou je niet al te lang hoeven betalen.

Moet je natuurlijk wel zo lang mogelijk met deze scoot blijven doen, dus erg zuinig op zijn want ik denk dat je bij een nieuwe weer opnieuw moet gaan betalen.

Duimen op een goede afloopt!! ;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp