Niet woonachtig in Noord-Holland én niet 100% rolstoelgebonden, maar wel in het 'bezit' (bruikleen via de WMO) van zowel een handbewogen rolstoel als een speedy e-light (max 17 km/u) als speedy B12 (handbewogen handbike zonder ondersteuning, als sportvoorziening op apart 'sport pgb').
Ik vind een van de grootste nadelen van verschillende merken aankoppel bikes dat elke bike z'n eigen aankoppelsysteem heeft. Je moet dus als je zowel een elektrische als handbewogen bike wilt, deze van hetzelfde merk hebben óf heel gemakkelijk kunnen wisselen van adapter op de rolstoel.
De adapter op mijn rolstoel is er wel af te halen en op zich is dat ook niet enorm moeilijk, maar de rolstoel moet wel ondersteboven en er moeten 4 moeren losgedraaid worden. In de praktijk doe ik dat dus niet zo vaak, waardoor de rolstoel voor het vervoer met de auto ook gelijk een stukje zwaarder is. Hoewel ik 'm nog steeds prima zelf in een kofferbak krijg, de adapter is dan ook wel weer handig om de rolstoel bij op te pakken en te manoeuvreren.
Mijn rolstoel is een 'buiten pakket' exemplaar, een TiLite ZRa, die zowel de snelheid als de afstanden wel aankan. Hoewel ik geen 5000km per jaar rij, eerder tussen de 1300 en 1500 per jaar. Nu met corona gaat het gemiddelde wel omlaag
.
Ik vraag me af in hoeverre het mogelijk is een rolstoel te bouwen die 'continue' aangepast kan worden naar de behoeften van de gebruiken. In mijn ervaring is het meestal zo dat hoe meer je 'verbouwt' aan een rolstoel, hoe zwakker deze op een gegeven moment worden. En vooral ook hoe meer aanpassingsmogelijkheden er zijn, hoe meer er stuk kan gaan en gaat.
Helaas kijken gemeenten nog steeds vaak naar goedkoopst adequaat, dus het is ook nog eens de vraag in hoeverre een rolstoel vergoed wordt als je deze via de gemeente aanvraagt. Hier is wel eens een onderzoek onder WMO cliënten gedaan naar manieren om de WMO betaalbaar te houden. Daarop heb ik aangegeven dat er wat betreft hulpmiddelen misschien eens minder naar goedkoopst adequaat moet worden gekeken en meer naar wat iemand écht nodig heeft.
Goedkoopst adequaat waar vervolgens voor een klein vermogen aan versleuteld wordt om vervolgens tot de conclusie te komen dat er toch een ander, duurder type rolstoel met betere afstemming op de gebruiker nodig is, blijft tenslotte duurder dan in een keer een kwalitatief goede rolstoel aan te (laten) meten.
Vraag vooral ook eens bij bedrijven als medipoint, welzorg en meyra naar hun ervaringen. Ik heb vaker monteurs horen zeggen dat hoe meer er versteld kan worden aan een rolstoel, hoe meer de gebruiker er aan gesleuteld wil hebben, maar ook hoe meer en hoe vaker er dingen stuk gaan.
Wat dat betreft ben ik wel blij met mijn TiLite; de rugleuning is gewoon neerklapbaar, de asbalk kan evt verzet worden, ik kan zelf zonder gedoe de rugleuning een gaatje hoger of lager zetten als dat nodig is. En sinds ik 'm heb (2010) zijn er alleen een keer nieuwe wielen opgezet (oké, en spaken vervangen) en de banden elk jaar vervangen. Heel veel meer onderhoud is er niet aan nodig.
Enige nadeel; nu de regels voor het taxivervoer zitten in de rolstoel gewijzigd zijn qua eisen aan de rolstoel, voldoet 'ie niet meer aan die eisen en zal 'ie puur om die reden dus een keer vervangen moeten worden en dan hoop ik wel weer eenzelfde merk en type rolstoel te krijgen. Ware het niet voor de veranderde taxiregels, dan had deze stoel wrs nog wel een jaar of 5 meegekund, tenzij ik echt ineens heel hard achteruit zou gaan.