Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Zelfcatheterisatie

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Jetteke

Re: Zelfcatheterisatie

Bericht door Jetteke »

Qanuk00, ik kan me voorstellen dat het even hard binnenkwam. Het lijkt me vreselijk om dit te moeten incasseren :-(
Sterkte voor wie ermee te maken krijgt.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Zelfcatheterisatie

Bericht door Qanuk00 »

@noira Goed bezig :bravo: !

Ik heb me dit weekend even van iedereen en alles afgezonderd en geoefend. Inmiddels geloof ik mijn draai gevonden, dus technisch lukt het wel, nu nog integreren in het dagelijks leven en idd, moed verzamelen .... :ziek: :cry:
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Rozemarijn

Re: Zelfcatheterisatie

Bericht door Rozemarijn »

Goedemorgen lieve mensen,

Ik heb een verblijfskatheter, niet echt een pretje ik wil graag naar zelf katheteriseren over stappen maar vind dat eng, wie kan mij nog meer info geven daar over?
Bij mij is ontspanning een probleem dus blaas word voller en voller vandaar de verblijfskatheter!
Ik heb nu vaak last van blaasontsteking en dus antibiotica en daar wil ik graag van af!

Fijn dat ik mijn verhaaltje kwijt kan.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Zelfcatheterisatie

Bericht door Qanuk00 »

Hoi Rozemarijn,

Je kunt bijvoorbeeld in deze link informatie vinden over zelfkatheterisatie
https://www.etz.nl/ETZWebsite/files/e3/ ... c6d860.pdf

Ik kan nog staan en dat maakt zelfkatheterisatie wel gemakkelijker. De eerste dagen ging het wat lastig, maar het went snel. Wel moet je er echt ruimte en tijd voor nemen om schoon te kunnen handelen, anders is de kans op blaasontsteking groot. Daarnaast is het best wel een inspanning als ik last hebt van spasmes, gevoelloosheid en vermoeidheid.

Mijn advies is om dit met je continentieverpleegkundige goed door te spreken. Zeker omdat je ook erg gevoelig bent voor blaasontstekingen ...
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Rozemarijn

Re: Zelfcatheterisatie

Bericht door Rozemarijn »

Oké bedankt voor je advies, ik kan gelukkig redelijk goed staan dus daar zou het niet aan liggen!
Het enige waar ik dan nu mee zit is dat er in mijn toilet niet de ruimte is om alles netjes en SCHOON neer te leggen etc
Nou ik ga er maar eens goed met mijn uroloog over praten!
Bedankt voor advies hoor
Rozemarijn

Re: Zelfcatheterisatie

Bericht door Rozemarijn »

Jetteke schreef: 03 okt 2021, 09:59 Qanuk00, ik kan me voorstellen dat het even hard binnenkwam. Het lijkt me vreselijk om dit te moeten incasseren :-(
Sterkte voor wie ermee te maken krijgt.
Bedankt🥰
1207

Re: Zelfcatheterisatie

Bericht door 1207 »

Qanuk00 schreef: 08 okt 2021, 07:46 Mijn advies is om dit met je continentieverpleegkundige goed door te spreken. Zeker omdat je ook erg gevoelig bent voor blaasontstekingen ...
wie sondeert heeft normaal gezien altijd bacteriën in zijn blaas, je brengt die als het ware zelf in.
het idee is dat je die bij de volgende sondeerbeurt terug uitplast

elke keer men, in het begin, mijn urine controleerde vond men bacteriën en kreeg ik antibiotica.
in het uz gent heeft men gewoon gezegd dat je eigenlijk pas iets moet doen als je echt last hebt. Hou me daar gewoon aan en al 2j geen antibiotica meer genomen.

ben je hopeloos geconstipeerd dan kunnen, bij vrouwen weet ik niet, bacteriën uit de darm in de blaas geraken.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Zelfcatheterisatie

Bericht door Qanuk00 »

ben je hopeloos geconstipeerd dan kunnen, bij vrouwen weet ik niet, bacteriën uit de darm in de blaas geraken.
Dat is vrouwen nog een tikkeltje riskanter, omdat anus en plasbuis dichter bij elkaar zitten. Het is daarom bij vrouwen erg belangrijk om met een schoon nat washandje goed van voor naar achteren te werken voor je gaat katheteriseren. Vroeger moest alles steriel, daar is men van teruggekomen, omdat je lichaam al "ingesteld" is met de eigen bacteriën. Dan voldoet een normale hygiëne al.

Mijn behandelaar heeft het beleid om de urine niet voortdurend te checken, idd wat jij @1207 al aangeeft, omdat er altijd wel bacteriën in te vinden zijn bij katheteriseren. Bij klachten die wijzen op blaasontsteking zullen ze dan ook eerst een kweek afnemen om te kijken of een antibioticum nodig is.
Vooral veel drinken, maar ook zure producten zoals karnemelk, sinaasappelsap kunnen helpend zijn om de ontsteking te voorkomen, dan wel genezen.

Vervelende van een antibioticum is dat het een flinke impact heeft (wat bij MS weer extra er inhakt) en je lichaam gaat er aan wennen, waardoor een behandeling steeds lastiger wordt.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
1207

Re: Zelfcatheterisatie

Bericht door 1207 »

Qanuk00 schreef: 09 okt 2021, 08:07 Dat is vrouwen nog een tikkeltje riskanter,
I know

het ging me om de bacteriën. Het is niet omdat er bacteriën zitten dat er een ontsteking is en je dan na elke urinetest iets moet nemen.
Ik wist dit ook pas na een jaar of 3 sonderen
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp