Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Onderzoeken

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Kim

Re: Onderzoeken

Bericht door Kim »

Hoi allemaal,

Hier ben ik weer haha! Naar aanleiding van een webinar van dr. Visser ben ik naar de huisarts gegaan omtrent mijn vermoeidheidsklachten. Hij heeft mij aangemeld voor een slaap onderzoek. Vitamine D is nu ook weer op peil.

Nu heb ik de laatste erg last van hoofdpijn. Ik zal een stuk van mijn bericht naar de neuroloog kopiëren en plakken:

Ik heb nu ongeveer een week last van hoofdpijn. Het begint al zodra ik wakker word, dan is het nog een lichte hoofdpijn. Naar mate de dag vordert wordt de hoofdpijn steeds erger. De hoofdpijn zit vooral boven mijn beide wenkbrauwen (het voelt hetzelfde als toen ik mijn oogzenuwontsteking had) en tot aan het midden boven op mijn hoofd. Soms straalt de pijn door naar mijn nek net onder mijn linker oor. Ook tijdens bewegingen zoals naar voren hangen of te snel op staan, voelt er alsof er een grote druk boven mijn wenkbrauwen zit. Het is een beetje hetzelfde gevoel tijdens een verkoudheid, maar ik ben momenteel niet verkouden. Mijn bril helpt niet en ik drink genoeg gedurende dag. Ook ben ik bij mezelf na gegaan of ik eventueel stress factoren heb in mijn leven, maar die heb ik niet en ook niet onbewust. Het stukje van CIS heb ik allang een plekje kunnen geven en hier maak ik mezelf ook niet druk om, dus dat zou het ook niet kunnen zijn

Nu krijg ik als antwoord dat hoofdpijn geen ms klacht is en dat hij denkt het spanningshoofdpijn is. Zoals ik al aangaf heb ik geen stress of spanningen op het moment. Klopt het dat hoofdpijn geen klacht is? Ik lees er namelijk best veel over op internet..

Groetjes Kim
Steenbokje76

Re: Onderzoeken

Bericht door Steenbokje76 »

@ Kim,

Als je erg vermoeid bent (dat lees ik terug in je bericht) kan dat ook weer hoofdpijn opwekken.
Daarom hebben veel ms'ers er regelmatig last van.
Uiteraard kan er bij jou ook een andere oorzaak zijn, maar vermoeidheid :gaap: ligt op zich wel voor hand.
Zou de klachten gewoon opschrijven in een boekje, of noteren in de pc/ telefoon, zodat je altijd kan teruglezen wanneer je bepaalde klachten had. Soms is er dan na verloop van tijd een link te leggen naar bepaalde klachten. Maar helaas lang niet altijd.
Marina

Re: Onderzoeken

Bericht door Marina »

Hoi Kim, misschien is het inderdaad wel spanningshoofdpijn?.. Ik sprak laatst toevallig nog met mijn fysio over pijn in mijn hoofd en nek. Volgens haar zie je spanning gauw terug in hoofdpijn- en nekpijn klachten. Persoonlijk merk ik regelmatig dat ik gespannen ben doordat ik lichamelijke klachten heb en is dat wel vaker een aanwijzing dat ik gespannen ben. Maar dat hoeft natuurlijk voor jou niet op die manier te werken.
Onbewuste stress merk je meestal niet op denk ik ;).

Je bent niet verkouden, maar het zou wellicht een voorhoofdsholte/bijholteontsteking kunnen zijn als de pijn ook boven je ogen zit en onderaan je oor (dat kan ook voor komen zonder dat je duidelijk verkouden bent).

Misschien is een bezoekje aan je huisarts geen slecht idee om te laten checken op andere oorzaken van je hoofdpijn.

Volgens dit artikel is het dan weer wel zo dat veel mensen met MS vaker hoofdpijn/migraineklachten hebben dan gemiddeld. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met MS dikwijls last hebben van bepaalde hoofdpijnklachten zoals migraine, zie: https://msweb.nl/actueel/nieuws/migraine-en-ms/
Laatst gewijzigd door Marina op 03 okt 2021, 11:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Kim

Re: Onderzoeken

Bericht door Kim »

Hoi allemaal,

Super bedankt voor jullie reacties! Hoofdpijn is gelukkig de afgelopen dagen weer wat minder geworden. Misschien is het wel een goed idee dat als het alsnog aan blijft houden om naar de huisarts te gaan of eventueel de fysio! Tijdens mijn laatste afspraak met de huisarts gaf hij ook aan dat ik altijd contact op mag nemen mocht er iets zijn. Ik kwam voor de vermoeidheid en hij had het meer over de diagnose CIS haha, dus het is fijn om te weten dat de huisarts er ook echt tijd voor neemt.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Kan het echt zo waarderen omdat ik niet iemand in mijn omgeving ken met de diagnose CIS of MS. Altijd fijn om even mijn ei kwijt te kunnen en om adviezen te vragen! Hopelijk blijft het de aankomende tijd rustig haha

Groetjes Kim
1207

Re: Onderzoeken

Bericht door 1207 »

Marina schreef: 30 sep 2021, 14:42 Volgens dit artikel is het dan weer wel zo dat veel mensen met MS vaker hoofdpijn/migraineklachten hebben dan gemiddeld.
in mijn geval voor de volle 100% gerelateerd aan vermoeidheid
als mijn brein stop zegt moet ik stoppen, anders word ik op migraine getrakteerd
Marina

Re: Onderzoeken

Bericht door Marina »

Graag gedaan,@Kim.
Prettig dat je hoofdpijn wat minder is geworden en dat je hebt gemerkt dat je huisarts de tijd neemt om je klachten en CIS met je te bespreken :thumbup: .
Kim

Re: Onderzoeken

Bericht door Kim »

Hoi allemaal,

Daar ben ik weer. Om 12:15 mijn tweede MRI gehad. Gelukkig was het snel voorbij (voor mijn gevoel haha) want wat focus ik dan op m’n lichaam. Kriebels, niet fijn liggen enz. Nu kreeg ik ook van te voren al het contrast vloeistof. De vorige keer was dat tijdens de MRI scan, maar dat had iets te maken met dat ze al beelden hebben om te vergelijken? Ik heb wel ontzettende hoofdpijn nu, dat begon al tijdens de MRI.

Aanstaande maandag staat de uitslag al. In eerste instantie mocht ik niemand meenemen, want andere mensen hadden het meer nodig (woorden van de assistent). Maar nu de versoepelingen er aan komen, neem ik aan dat ze er niet moeilijk over doen dat ik iemand mee neem.

Half maart staat er nog een slaaponderzoek gepland en wat bloedonderzoek naar aanleiding van de aanhoudende vermoeidheid. Ben benieuwd wat dat gaat opleveren.

Het gaan nu nog vijf lange dagen worden. Gelukkig is er nog carnaval en moet ik ook nog redelijk veel werken. Dus hoop dat daardoor de tijd wat sneller gaat.

Groetjes Kim :)
Klick

Re: Onderzoeken

Bericht door Klick »

hi kim,

hoe is het met je?

dat zou kunnen dat ze het kunnen vergelijken met eerdere scans.
ik heb zelf bijna altijd (is nu 6x met contrast 1x zonder) halverwege de contrast gehad. de laatste keer was zonder (eindelijk, want ik heb er altijd last van)

wat wel fijn is dat als ze van tevoren weten dat het met contrast wordt ze de naald er alvast in doen vooraf, dat scheelt een hoop gepiel tijdens.

die keer zonder contrast was mijn eerste keer in een ander ziekenhuis trouwens. dat scheelt dus blijkbaar, in het nieuwe ziekenhuis hanteren ze “als het met contrast moet horen we het wel, we gaan het niet standaard geven”
Kim

Re: Onderzoeken

Bericht door Kim »

Hoi @Klick!

Heb de afgelopen maanden, sinds de laatste MRI, geen klachten gehad. Dus hoop op een goede uitslag.

Alleen na de MRI voelde ik mij niet zo lekker en dacht ga even een zelftest doen. Deze blijkt nu positief te zijn. Morgen afspraak bij de GGD. Voel me nu zo rot dat ik naar het ziekenhuis ben gegaan terwijl ik waarschijnlijk corona heb. En dat ik dan waarschijnlijk ook maandag niet naar de uitslag kan. Even afwachten en hopen dat ik toch negatief ben!

Groetjes Kim
Klick

Re: Onderzoeken

Bericht door Klick »

jeetje wat een pech!
ik hoop dat het meevalt idd en dat je je snel weer beter voelt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp