Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Relatie Pfeiffer en MS

MS onderzoek&studies
Marina

Re: Relatie Pfeiffer en MS

Bericht door Marina »

Interessant, dank voor het delen!

Wat mij na het lezen van de artikelen nog niet echt duidelijk is: heeft een mogelijk werkende vaccinatie ook z'n nut voor mensen die al MS hebben of is het vooral van belang voor degenen die nog geen MS hebben 'ontwikkeld' maar wel een groter risico daarop hebben (doordat MS vaker in zijn/haar familie voor komt)? Hoewel ik in het artikel waar Klick naar verwijst wel iets lees over herstel van motorische functies?
Bram_MSinbeeld

Re: Relatie Pfeiffer en MS

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Inmiddels ben ik al weer twee dagen terug in Manila (ik typ dit vanuit het quarantaine hotel). Dit filmpje heb ik op 18 januari opgenomen in de schilderkamer van mijn moeder in Boxtel. Ik vond het namelijk belangrijk nieuws wat door veel mensen niet helemaal goed begrepen werd.

Afbeelding
Een EBV-infectie lijkt nagenoeg een vereiste voor het ontwikkelen van MS.
Deze maand publiceerde Harvard hierover overtuigende studieresultaten. Nagenoeg tegelijkertijd berichtte Moderna dat ze zijn begonnen met een fase I studie van hun EBV-vaccin.
Marina schreef: 15 jan 2022, 13:19 ...heeft een mogelijk werkende vaccinatie ook z'n nut voor mensen die al MS hebben...
Een vaccinatie is niet meer nuttig voor mensen die al MS hebben.

Het lijkt erop dat we iets (of meerdere dingen) al niet goed in onze genen hebben waardoor er sommige dingen niet gaan zoals ze moeten gaan. Dat alleen is niet genoeg om MS te 'triggeren'. Het lijkt erop dat een EBV-infectie in bijna alle gevallen een vereiste is. Wellicht veroorzaakt een infectie daarmee samen met die afwijkingen een cascade van effecten die uiteindelijk leiden tot MS.
EBV infecteert B-cellen en blijft in sommige van die B-cellen slapend achter. Wat de precieze rol is van die geïnfecteerde B-cellen bij MS is niet duidelijk. Het zou mogelijk kunnen zijn dat behandeling van deze geïnfecteerde cellen nuttig zou zijn voor MS.
Wat deze bevindingen mogelijk inhouden staat (behoorlijk technisch) in dit stuk dat in hetzelfde tijdschrift stond als het originele artikel.
Afbeelding
Marina

Re: Relatie Pfeiffer en MS

Bericht door Marina »

Dank voor het (duidelijke) filmpje!

Dat technische stuk waar je naar linkt is voor mij inderdaad helaas te technisch om het (goed) te kunnen begrijpen.

In ieder geval, als ik het goed heb begrepen dan worden B-cellen door EBV geinfecteerd en deze infectie blijft dan "slapend" aanwezig en is een trigger voor het ontwikkelen van MS waarbij een aantal mechanismen een rol kunnen spelen, en is het nog niet duidelijk welke mechanismen precies ervoor zorgen dat EBV MS kan veroorzaken?
Een vaccinatie is niet meer nuttig voor mensen die al MS hebben.
Nee, ik begrijp ook niet hoe ik daar bij kwam :roll: want het gaat natuurlijk om het voorkomen, oftewel om infectie met het EBV-virus te voorkomen of te voorkomen dat het mechanisme in werking treedt dat MS veroorzaakt?
Het zou geweldig zijn als een vaccinatie MS zou kunnen voorkomen!
..Het zou mogelijk kunnen zijn dat behandeling van deze geïnfecteerde cellen nuttig zou zijn voor MS.
Dat zou mooi zijn!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp