Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Collega's werk

Alles omtrent werk en uitkeringen
Jeetje70

Collega's werk

Bericht door Jeetje70 »

Heeft iemand ervaring met collega's die na je ziekmelding niets meer van zich laten horen of vragen hoe het met je gaat? Alsof ze niet geloven dat je niet kan werken. Hoe gaan jullie daarmee om?
Klick

Re: Collega's werk

Bericht door Klick »

ik heb zelf na ziekmelding toen werken echt niet meer ging, 2jr lang niks gehoord, pas bij het ontslag.. toen ook alleen de manager die wel iets moest laten horen.
leeuwtje-nl

Re: Collega's werk

Bericht door leeuwtje-nl »

Dat ligt er denk ik helemaal aan welk contact je hebt met je collega's. Als je verder persoonlijk ook nooit contact hebt, vind ik het niet raar dat ze nu niet vragen hoe het gaat. En het hangt er ook vanaf hoe lang je al thuis zit. Hun leven gaat wel gewoon door op het werk, en "onzichtbare contacten" schieten er gewoon snel in in onze drukke maatschappij.

Natuurlijk is het fijn als ze vragen hoe het gaat, maar nogmaals: dat hangt er denk ik erg vanaf hoe betrokken jullie altijd zijn met elkaar. Toen duidelijk werd dat ik niet meer terug zou komen op mijn werk, appte 1 collega doodleuk: "Ik wil alleen contact met mensen met wie ik iets deel in mijn leven. Dus wat mij betreft stopt onze vriendschap hier." Hard, maar realiteit....
Jeetje70

Re: Collega's werk

Bericht door Jeetje70 »

@Klick: best wel heftig. Zo voel je je wel een nummer.

@Leeuwtje: ik werk er al 19 jaar en had tijdens weekend of vakanties altijd wel contact via app met collega's waarmee ik op afdeling bzit en samenwerk. Die opmerking van je collega is wel heel erg hard en doet je beseffen dat je maar een nummer bent en heel oncollegiaal. Kon je daar makkelijk over heen stappen dan en wat was je reactie?
Marina

Re: Collega's werk

Bericht door Marina »

Dag Jeanette,

Ja die ervaring heb ik ook (ging om een andere aandoening). Het deed mij toen niet zoveel omdat ik met de collega's die ik toen nog had (na reorganisaties) weinig tot niets had.
Maar als je altijd contact had met je collega's tijdens weekends en in vakanties dan ligt het toch wel anders naar mijn gevoel. Het is best wel hard als je dan niets meer van ze hoort.

Bij familie en goede vrienden heb ik al een tijd ook wel het idee dat het (feit dat ik chronisch ziek ben) "gewoon" is geworden voor ze en ze er daarom weinig meer naar vragen (uitzonderingen daargelaten).
Van een psycholoog heb ik ook weleens gehoord dat het feit dat je chronisch (en ernstig) ziek bent voor veel mensen toch behoorlijk moeilijk is om mee om te gaan, ook omdat ze er machteloos tegenover staan en dat is bepaald geen fijn gevoel die machteloosheid..

Het hoeft dus helemaal niet zo te zijn dat je collega's niet geloven dat je niet meer kan werken maar zoals leeuwtje.nl al schreef hebben mensen in hun drukke (werkende) bestaan tegenwoordig ook minder tijd voor contacten en doen dan geen extra moeite om contacten te behouden. Dat is hard maar wel de realiteit vrees ik.. Of ze vinden het moeilijk om met het feit dat je MS hebt om te gaan of...
leeuwtje-nl

Re: Collega's werk

Bericht door leeuwtje-nl »

Jeanette schreef: 24 aug 2021, 17:09 Die opmerking van je collega is wel heel erg hard en doet je beseffen dat je maar een nummer bent en heel oncollegiaal. Kon je daar makkelijk over heen stappen dan en wat was je reactie?
Ik vond het vreselijk en onbegrijpelijk. Zij was zelfs nog mee geweest naar een gesprek bij het UWV met mijn bedrijfsarts. Maar dit was haar keuze, en dan ook nog via de app. Ik heb er veel verdriet om gehad, maar kon er ook niets aan veranderen. In elk geval heb ik wel geleerd dat "echte" vriendschap waardevol is, steun in goede en slechte tijden.
noira

Re: Collega's werk

Bericht door noira »

Marina schreef:
Bij familie en goede vrienden heb ik al een tijd ook wel het idee dat het (feit dat ik chronisch ziek ben) "gewoon" is geworden voor ze en ze er daarom weinig meer naar vragen (uitzonderingen daargelaten).
Van een psycholoog heb ik ook weleens gehoord dat het feit dat je chronisch (en ernstig) ziek bent voor veel mensen toch behoorlijk moeilijk is om mee om te gaan, ook omdat ze er machteloos tegenover staan en dat is bepaald geen fijn gevoel die machteloosheid..
Mijn omgeving weet er ook niet mee om te gaan.
Schept verwijdering. Bovendien is iedereen druk met hun eigen leven.

Gelukkig heb ik een zonnig karakter. Wat niet weg neemt dat ik me bij ( sommige ) mensen om mij heen de sluitpost voel. Dat vind ik niet leuk.
Helly

Re: Collega's werk

Bericht door Helly »

Ik heb toch een andere ervaring! Twee jaar terug ben ik enige tijd uitgevallen. Mijn collega's appten, kwamen langs en stuurden cadeautjes. Ik werk al 16 jaar bij het bedrijf en in dit team 6 jaar.

Een van mijn eerdere teams waren wel wat minder actief in wat van zich laten horen. Ergens begreep ik het wel, hun leven ging door en mijne stond stil. Maar desondanks hielden ze wel contact eens in de paar maanden.

Ik denk inderdaad dat mensen het lastig vinden om contact te zoeken. In het dagelijks leven hopen veel mensen bij de vraag: " Hoe is het?" Te horen "ja best". Als je dan vertelt hoe het echt gaat, vindt men dat lastig. Ik denk dus dat dit ook meespeelt. Ze weten wellicht niet hoe te reageren, inleven is lastig in zo'n ziekte. Maar goed dat is meer invulling en gebaseerd op wat ik soms mee maak.
Klick

Re: Collega's werk

Bericht door Klick »

Jeanette schreef: 24 aug 2021, 17:09 @Klick: best wel heftig. Zo voel je je wel een nummer.
na 18 dienstjaren en altijd 200% inzet gehad, maar goed t is wat t is.
Jeetje70

Re: Collega's werk

Bericht door Jeetje70 »

@Klick: Het is inderdaad wat het is. Ik moet het denk ik nog een plekje geven en me niet al te druk maken.

@Helly: Wel fijn dat je andere kant hebt meegemaakt. Voor mij is het wel lastig om het een plekje te geven omdat ik ook anders gewend ben. Werk al heel lang samen met paar naaste collega's waarbij ik ook na werk regelmatig appte. Nu totaal geen reacties gehad. Ook niet van mijn leidinggevende die had gezegd me vlak voor de vakantie nog even te appen!

&Noira: Mijn naaste familie vragen ook weinig of niets. Is inderdaad denk ik gewoon geworden. Als ik dan zeg dat ik in de ziektewet zit, dan zie je wel een schrikreactie en komen er wat vragen, maar dat is even en is het ook weer normaal. Vind ik ook wel ok hoor, want ze hoeven niet elke keer te vragen hoe het gaat.

@Leeuwtje: tjonge jonge, dat is wel heel heftig dat je collega zelfs nog is mee gegaan naar de UWV.
Zo zie je maar; bij sommige mensen ben je echt een nummer en zo vergeten. Hard maar wel werkelijkheid.

@Marina: Mijn naaste familie vragen ook weinig of niets. Is inderdaad denk ik gewoon geworden. Als ik dan zeg dat ik in de ziektewet zit, dan zie je wel een schrikreactie en komen er wat vragen, maar dat is even en is het ook weer normaal. Vind ik ook wel ok hoor, want ze hoeven niet elke keer te vragen hoe het gaat. En ja iedereen gaat door met zijn eigen leven.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp