Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

NPO - Neuro Psychologisch Onderzoek

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Roely

Bericht door Roely »

gerda,

dat onderzoek was bij mij een onderdeel van het revalidatie proces.
ik had toen flinke lichamelijke maar ook cognitieve problemen :ster:
Luca76

Bericht door Luca76 »

[QUOTE]Waarom krijgen jullie deze onderzoeken eigenlijk. Bij mij heeft nog nooit iemand het er over gehad om dit maar eens te gaan doen.[/QUOTE]

Sindskort loop ik dus bij een neuropsycholoog. En omdat een van mijn grote vraagtekens is....wat valt er nu onder het kopje psychische problemen: door verwerking en omgang met de MS, nasleep van me Burn-out etc. Wat dus nog kan verbeteren :) (hoop ik tenminste!!)

En wat valt er nou echt onder het kopje MS, dus tot in hoeverre is er een "contact stooring" (weet even niet hoe ik het anders moet zeggen) tussen de hersencelletjes ivm het verwerkingen en reageren anticiperen op dingen.

Daarop gaf zij aan dat ze graag een NPO wilde doen, ook omdat er een dikke leasie zit op mijn limbisch gedeelte van de hersenen...en dat heeft daar ook weer allemaal mee te maken. En dat kan dus niet meer verbeteren :( ...(vrees ik, gezien littekenweefsel op MRI :( ..)

Plus een hoop klachten kan ze niet direct plaatsen onder het kopje psychisch. Zoals niet goed weten waar je bent, in een bekende omgeving of altijd de uitgang weten b.v. in het ziekenhuis en er ineens niet meer automatisch naar toe kunnen lopen etc. (automatische plattegrond uit je koppie gevallen).

Groetjes
Ekster

Bericht door Ekster »

Ok, bedankt voor jullie antwoorden:) . Maarre, als er nu iets uit die onderzoeken komt, kun je er dan ook wat mee? Dat vraag ik me af.
Sara

Bericht door Sara »

Hoi Ekster,

dat hangt er een beetje vanaf denk ik.

Zelf vind ik het wel fijn om te weten dat ik - als ik niet vermoeid ben - behoorlijk functioneer, ik merkte dat ik heel vaak (en regelmatig ten onrechte) twijfelde aan herinneringen, en ben nu toch wat minder onzeker geworden.

Daarnaast kun je je gedrag aanpassen.. Zo probeer ik tegenwoordig één ding tegelijk te doen, in plaats van drie of vier. In dat laatste geval ging er toch wel vaak aardig wat mis. Ook bij het koffiezetten met de Senseo bijvoorbeeld.

Hmmm.. ik schrijf dit tussen het lezen van een boek (Ceders in de sneeuw, een aanrader!) en het vermaken van de kat door... De praktijk is toch weerbastig :D.
Ekster

Bericht door Ekster »

Ok Sara, ik snap je verhaal, maar als nuchtere Fries;) denk ik dat je je gedrag toch automatisch wel gaat aanpassen als je merkt dat alles telkens in het honderd loopt.

Daar hoef je toch niet zo'n onderzoek voor?

Dat je je minder onzeker voelt kan ik me wel voorstellen. Je hoeft niet meer aan jezelf te twijfelen.
mispeltje*

Bericht door mispeltje* »

Hey ekster,

mijn overtuiging is dat ik overal aan kan wennen, me aan alles kan aanpassen.
Maar toch was het wel heel fijn dat er met de uitslag van het NPO sommige dingen werden bevestigd en andere dingen juist best mee bleken te vallen.
Sara

Bericht door Sara »

Hai Ekster,

ik weet ook niet of ik er in die periode voor gekozen had, als ik in mijn werk niet tegen fikse problemen aan was gelopen.

En ik probeer al helemaal niet om wie dan ook maar ervan te overtuigen om een NPO te nemen :).
Hippo83

Bericht door Hippo83 »

Hoi Ekster,

Het is inderdaad zo dat je vanzelf op bepaalde dingen gaat letten maar ik wil heel graag weten of het ergens vandaan komt.

Vrijdag heb ik mijn intakegesprek gehad en volgende week woensdag heb ik een halve dag onderzoeken. Ze vertelde me dat ik moet tekenen (heb ik nooit goed gekund ;)) en geheugen testen gaat doen.

Sinds een paar maanden heb ik het idee dat ik minder onthou, niet goed meer uit mijn woorden kom en in het schrijven maak ik veel (domme) foutjes.

Toen ik mijn neuroloog hiervoor belde heeft hij het onderzoek direct aangevraagd. Er was toen overigens nog niet bekend dat ik MS heb. Dat hoorde ik vrijdag pas, net voor de intake.

Zelf pas ik me al aan door goed na te denken als ik iets wil zeggen maar ik wil graag weten hoe het komt dat ik dat nu ineens moet doen terwijl ik voorheen als spraakwaterval aan 1 stuk door kletste.

Uit het onderzoek hoop ik dus meer te weten te komen waarom dan dat ik van hun een oplossing krijg. Die kan ik, zoals jij al zei, zelf ook wel bedenken!
M&MS

Bericht door M&MS »

:giegel: Met tekenen hoef je geen kunstwerken te maken.

Als ik mij goed herinner, krijg je een figuurtje te zien, een lijnenspel en moet je die natekenen en later nog eens uit je hoofd tekenen.

Het gaat bij de eerste tekening om jouw concentratie en observatie en bij de tweede om je geheugen. Het hoeft niet mooi. Wel kijken ze naar je logica.

De meeste geheugentesten vond ik wel grappig en vermoeiend.

Bij mij hoorde het bij een revalidatieprogramma. Ik hoopte ermee aan te kunnen tonen dat er echt niet zoveel met mij aan de hand was.

:o Oh, wat een vergissing:o
Hippo83

Bericht door Hippo83 »

Hoi Cora,

Wat kan je je dan soms in jezelf vergissen he!

Ik had ook niet direct verwacht dat ik hele kunstwerken hoefde te maken maar het klonk zo grappig toen dat vrouwtje zei: "en dan gaan we de volgende keer tekenen!"

Mijn vriend vroeg nog net niet of hij mijn kleurdoos mee moest nemen ;)

Het onderzoek zal inderdaad best vermoeiend worden, heb er ook de hele dag vrij voor genomen want zie het niet zitten daarvoor of daarna nog te gaan werken!

Dank je wel voor je verduidelijking over wat er tijdens het onderzoek gaat gebeuren, weet ik weer een beetje wat me te wachten staat!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp