Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

NPO - Neuro Psychologisch Onderzoek

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

[QUOTE=M&MS;761587]
Dus waarom wil je de NPO niet? [/QUOTE]

Omdat ik vrijwel zeker weet dat ik sinds het vorige NPO niet achteruit gegaan ben. En dat ook kan beredeneren.

ik zit in de SP fase en dan ga je trapsgewijs achteruit. En zo'n grote trappen heb ik sinds het NPO van 2003 niet meer meegemaakt. De grootste achteruitgang op cognitief gebied stamt uit de periode van voor de diagnose.:boos:
mispeltje*

Bericht door mispeltje* »

Floor, bedankt voor je uitleg!

Jos
Alle mensen zijn verantwoordelijk voor hun eigen leven Jos, en dat jij op het forum al maanden*1 heel hard roept dat "ze" willen dat er een NPO komt. Terwijl jij dat niet wil en kan en dat is heel naar voor je, maar jij bent als enige verantwoordelijk voor jouw leven.
-
edit
*1 [QUOTE=Lief Leeuwtje; [B]3 sptember 2009[/B]]Bij mij begonnen ze ook weer over een NPO te spreken.

Ik heb dat mooi afgehouden. Tot ze maar eerst iets gaan doen met de resultaten van het onderzoek uit 2003. En dan ook nog iets waar [B]IK[/B] iets aan heb.[/QUOTE]

Ik ga weer bezig met mijn eigen leven.
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Dit topic omhoog gegooid voor [URL="http://www.msweb.nl/forum/showthread.php?t=29177"]dit topic[/URL].

@ Mispeltje: Ik weet echt wel waar ik mee bezig ben hoor.

Ik vind het hele boeiende materie en ga dit ook met mijn neuroloog bespreken. In Maastricht schijnen ze een fMRI te krijgen en als ze daar mee gaan experinenteren zou ik daar heel graag aan mee willen doen.

Het staat al op het lijstje voor de neuroloog. :)
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Meer om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen ga ik toch maar een NPO laten doen. Wel met de vraag of het vergelijkbaar kan zijn met het NPO van 2003 en of er getallen kunnen worden geleverd. Bijv. Hoe kort is mijn korte termijn geheugen nog :???: En wat ook belangrijk is hoe ga ik er mee om. Omdat ik tijdens het NPO van 2003 zowat in slaap viel heb ik no wel gezegd dat als ik moe wordt pauze.
EgoWoman

Bericht door EgoWoman »

[quote=Lief Leeuwtje;582049]Wie van jullie heeft ooit eens een NPO gehad? En wat is met de resultaten ervan gebeurt?[/quote] Waarom wil je weten wat er met de resultaten is gebeurd?
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

[QUOTE=EgoWoman;828073]Waarom wil je weten wat er met de resultaten is gebeurd?[/QUOTE]

Zomaar benieuwd.

Toen ik mijn NPO aan de keuringsarts gaf werd ik direkt op medische gronden afgekeurd. Ik hoefde helemaal niet naar de Arbeidsdeskundige.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik mijn dagindeling had gegeven en met gesloten ogen het puntje van mijn neus moest aanraken. (wat mislukte)
Mien

Ik zie het nut niet zo

Bericht door Mien »

Ik zie het nut niet zo

en waarom zou je, puur en alleen om wat nieuwsgier te bevredigen, nog weer een NPO doen??

Voor WIE doe je het dan??

Ik zou me voor kunnen stellen dat je in het kader van wetenschappelijk onderzoek, dus in het belang van de wetenschap, meewerkt aan een onderzoek.

Maar tsja, als je zelf vindt dat je cognitief niet zo achteruit gaat en je bent daar happy mee, wat voor nut heeft het dan..

Ik vind het bevredigen van nieuwsgier nou niet echt een NPO waard, het kost je energie en het kost (een boel) geld ...zonde van je tijd, energie en van het geld.
Jeetje70

Afname neuro psychologisch onderzoek

Bericht door Jeetje70 »

Ik krijg binnenkort een neuro psychologisch onderzoek omdat ik best wel veel last heb van o.a. cognitie. Ik heb er wel e.e.a. over gelezen, maar ik ben erg benieuwd wat de ervaringen hiermee zijn zodat ik een beetje weet wat ik kan verwachten. Zijn het ingewikkelde testen/vragen/of juist eenvoudige vragen? Zijn het enkel vragen of ook verhaaltjes/plaatjes enz.?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Afname neuro psychologisch onderzoek

Bericht door Toeter »

Ik deed mee aan een onderzoek en ik kreeg jaarlijks een check waarbij ook 2 NPO opdrachtjes zat:

Het ene was iets met cijfers. Die werden opgenoemd en als de band stopte moest ik de laatste 2 optellen ofzo.

En de andere was woordjes onthouden. Het waren alleen elk jaar dezelfde woordjes, dus ik werd er elk jaar beter in :lol:

Ik heb wel eens gelezen dat een eerste NPO meer een soort nulmeting is. Mensen met een hoger IQ scoren beter, dan mensen met een gemiddeld IQ.

Dus ook als je zelf achteruitgang ervaart, kan het NPO nog steeds zeggen: brein functioneert gemiddeld voor leeftijdsgroep.

De volgende NPO kan dan uitsluitsel geven of je echt achteruit gaat.

Ik had dat met een fysieke test bij de fysio. Ik vond mijn balans echt knudde, maar op de test scoorde ik nog gemiddeld voor mensen tussen de 25 en de 65. Nou lekker dan, want mijn balans was echt veel beter toen ik geen ms had.
Steenbokje76

Re: Afname neuro psychologisch onderzoek

Bericht door Steenbokje76 »

Het is de vraag welk nut een NPO heeft, want vanuit welk moment meet je?
Dat kan telkens heel verschillend zijn. Als je een NPO doet als je extreem vermoeid bent of pijn hebt etc. of andere afleidende factoren, kan ik me voorstellen dat je het slechter doet dan wanneer je (het jaar er na bijv.) redelijk fit bent en geen pijn hebt (dus zonder afleidende factoren). Een test is eigenlijk alleen maar goed te meten (en er conclusie uit te trekken) als alle factoren telkens constant blijven.
Anders kun je er naar mijn bescheiden mening dus geen conclusie uit trekken.
Mijn neuroloog ziet er ook niet perse een meerwaarde in. Mits de MS enorm stabiel is voor een langere periode (jaren) of je hebt de uitslag ergens perse voor nodig.

Maar voor wie de test aangaat, succes! Ik zou me geen zorgen maken over de vragen. Je doet gewoon je best en meer kan je niet doen. :thumbup:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp