Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Nieuwe baan. Stress!

Alles omtrent werk en uitkeringen
Nathalie

Nieuwe baan. Stress!

Bericht door Nathalie »

Ik ben vorige week begonnen met een nieuwe baan. Van een hele fysieke baan, naar een baan achter een bureau als telefoniste. De eerste dagen veel info. Heel veel info. Mijn teamleider is nog met vakantie en mijn collega's weten nog niet van de ms. In principe had ik nooit echt cognitieve klachten, maar nu, met die lading nieuwe info, merk ik dat het allemaal moeilijk te verwerken is. Ik maak geen fouten, maar maal wel in mijn bed en op mijn vrije dagen. Nu denk ik: waar ben ik aan begonnen?
De baan is wel leuk, de collega's aardig, maar mijn hoofd zit zo vol en voelt gespannen aan als een soort brain fog. Het is wel een groot bedrijf waar gepresteerd moet worden. Heeft er iemand tips of heeft iemand hetzelfde?
Sara

Re: Nieuwe baan. Stress!

Bericht door Sara »

Hai Nathalie,

het is vast moeilijk om vast te stellen of de moeite die je hebt met onthouden van alle info te maken heeft met je MS, maar dit is wél herkenbaar van een nieuwe baan, voor heel veel mensen, ook zonder MS.

En ook begrijpelijk dat je je zorgen maakt, maar dát helpt in ieder geval niet. Als je slechter slaapt ga je niet beter presteren. Het lijkt me - ook in een groot bedrijf - niet verkeerd om gewoon aan te geven wat je wél en wat je niet kunt behappen. Als je niet zegt dat 't te snel gaat, of gewoon vragen stelt, kan ook niemand rekening met je houden.

En daarnaast... probeer echt een beetje te ontspannen buiten werktijd. Verwen je zelf met een fijne afspraak (al is 't maar telefonisch), een warm bad, een film op tv, lekker eten en/of een drankje als 't er maar even inzit. (Ik verzin maar waar ik zelf blij van zou worden)

Sterkte en succes!
Jetteke

Re: Nieuwe baan. Stress!

Bericht door Jetteke »

Hallo Nathalie,
Ik heb hetzelfde, dat wil zeggen: net begonnen in het zelfde soort werk (telefonie, inbound), twee dagen training gehad en een bak aan informatie over me heen gestort gekregen en vandaag net mijn eerste werkdag. Werkgever neemt me aan inclusief re-integratieprogramma, dus ik begin nu met halve dagen en dat kan ik dan gaan opbouwen naar 32 uur.

Wat me vooral bijbleef van de training is mijn conclusie 'je leert het pas door het echt te gaan doen' (net als je rijbewijs halen, autorijden leer je pas echt nadat je dat hebt gehaald) en zoals bij elke nieuwe baan, net als wat Sara zegt, met of zonder ms, is het veel in het begin wat je moet kunnen en kennen (alleen al het inloggen in alle programma's en schermen :gek: ). Ik leg de lat nog even niet te hoog voor mezelf. Juist nu is het fijn om te kunnen terugvallen op ervaren collega's. Je begint maar pas, dus het is logisch dat je wat onzeker bent. Maar met een week of twee wil ik het meeste toch wel zelf kunnen.

Over de ms ben ik van meet af aan open geweest, juist ook naar (nieuwe) collega's. Daar ontkom ik niet aan, want je ziet aan mijn lopen dat er iets niet in orde is. Morgen mag ik van mezelf nog wat oefenen en droogzwemmen en tussendoor stapje voor stapje mezelf sommige handelingen en vaardigheden wat meer eigen maken en verbeteren.

Heel veel succes!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Nieuwe baan. Stress!

Bericht door Toeter »

Wat vervelend dat je zoveel stress ervaart! Geen tips behalve dat het wel heel normaal is en je er ook gewoon doorheen moet.

Gezonde mensen vinden de eerste maanden bij een nieuwe baan ook slopend.

Kan iemand thuis je tijdelijk wat meer ontlasten? En hou je je aan alle regels van de slaaphygiëne? Meteen naar bed als je moe bent en het uur voor bed geen schermen.

Misschien kun je voor het slapen een leuke podcast luisteren met je ogen dicht, een boek lezen of fijne muziek luisteren in bad. Zo min mogelijk prikkels.

Sterkte! Ik hoop dat het snel beter wordt
Jetteke

Re: Nieuwe baan. Stress!

Bericht door Jetteke »

@ Nathalie, hoe gaat het nu met jou, na een week of twee in je nieuwe baan? Ben je al een beetje gewend en wil het ondertussen een beetje lukken met alle nieuwe informatie?

Ikzelf merk dat een aantal handelingen nu wel wat vlotter gaat omdat het me beter lukt om sommige dingen tegelijkertijd te doen en ik heb gezocht naar een werkwijze die bij mij past. Daar ben ik de afgelopen tijd stapje voor stapje mee bezig gegaan en dat is (nu nog) geen probleem.

Wat ik wel minder prettig vond is dat ze me steeds in de middagen hebben ingeroosterd. De ene dag gaat dat beter dan de andere, maar ik merk, zoals nu, aan het eind van de week, dat ik ook wel vol zit met input van de telefoongesprekken en dat dat ook moe maakt terwijl ik nog aan het werk ben.

Wat dat betreft ben ik benieuwd naar hoe het 's ochtends gaat, dat gebeurt over een week pas. Dan heb ik meer energie en ik denk dat dat ook opgaat voor mentale energie.
Nathalie

Re: Nieuwe baan. Stress!

Bericht door Nathalie »

@Jetteke @Toeter @Sara

Jullie hebben gelijk dat een nieuwe baan voor iedereen slopend is. Nu moet ik zeggen dat ik de lat voor mezelf altijd vrij hoog leg. Het gaat nu wel beter. Moet nog wel eens wat vragen, maar dat lijkt me normaal. De overgang van mijn oude naar mijn nieuwe heb ik beleefd als een aardverschuiving in mijn leven. Van een klein(10 man) naar een groot(800) bedrijf. De bedrijfscultuur is heel anders. Elke dag andere collega's door het thuiswerken. Andere tijden. Van hele dagen lopen, naar hele dagen zitten, maar leer iedereen wel kennen nu en wen er wel aan. Het jammere is wel dat mijn rechterbeen sinds een wk of 2 niet echt mee werkt. Weet niet of het een pseudoschub is, een nieuwe of iets anders. Binnenkort een afspraak bij de neuroloog. Dan overleg ik het. Mijn man neemt gelukkig een hoop thuis over, maar aan de andere kant doet ie al zo veel. Ik herken wel jou strugle Jetteke, dat je na een week wel een vol hoofd hebt van alle input van de telefoon. Ik hoop dat ik binnenkort ingewerkt word op de webcare, zodat dat wat afgewisseld kan worden. Hoe is het met de ochtenden gegaan?
Jetteke

Re: Nieuwe baan. Stress!

Bericht door Jetteke »

Nathalie schreef: 30 okt 2021, 16:28 Ik herken wel jou strugle Jetteke, dat je na een week wel een vol hoofd hebt van alle input van de telefoon. Ik hoop dat ik binnenkort ingewerkt word op de webcare, zodat dat wat afgewisseld kan worden. Hoe is het met de ochtenden gegaan?
Ik heb nu twee weken 's ochtends gewerkt - het meeste vanuit huis, dat wel. Ik had gevraagd of ik de boel voor thuiswerken mocht installeren, eigenlijk alleen als achtervang voor het geval de MS spelbreker zou worden in mijn krakkemikkige motoriek met lopen of op een andere manier. Dat mocht, en ik mocht van de leidinggevende zelfs de hele week wel thuis werken.

Dat ging op zichzelf wel prima. 's Ochtends opstaan en het ochtendritueel, dan de computer klaarzetten zodat ik alleen nog maar op iets hoefde te klikken nadat ik de hond had uitgelaten. Dat vond ik aan de ene kant wel fijn, maar aan de andere kant had ik wel minder beweging, omdat ik daarvoor steeds lopend naar mijn werk ging.

Daarom wilde ik de week erna wel op kantoor werken. Eigenlijk hetzelfde ochtendritueel, maar dan zonder computer klaarzetten, en wel weer lopend naar m'n werk. Dat was toch minder plezant. Ik merkte dat ik weer last kreeg van de draaierigheid die ik tijdens mijn eerste schub in mei had, alleen dan minder erg. Dat heb ik zelf in verband gebracht met het even willen opschieten en alles achter elkaar aan te doen, dus niet even rustig gaan zitten na het hond uitlaten, maar direct door naar kantoor. Toen ik daar eenmaal zat en ook direct aan de slag moest, had ik wel flink meer hersteltijd nodig. Daarom ben ik na twee dagen weer thuis gaan werken.

Wat dat betreft geeft het thuiswerken wel meer rust/balans. Ik merk ook dat ik moet wennen aan een andere belastbaarheid door de andere aard van het werk. Met de telefoontjes die binnenkomen is het wel continue 'aan' staan en ik heb gemerkt dat dat richting het einde van de werkdag ook draaierig/vermoeid maakt. Ik denk dat het zou schelen als mijn werktijden wat meer gespreid over de dag liggen, bijvoorbeeld met wat langere pauzes tussendoor.

Ik vind het wel heel fijn dat ik zo uitgebreid de gelegenheid kan nemen om te kijken naar wat er wel/niet kan, waar grenzen liggen en zo. In december zie ik de bedrijfsarts, en van de MS verpleegkundige krijg ik een verwijzing voor de ergotherapeut, zodat we aan de hand van mijn ervaringen het werk en ikzelf wat beter op elkaar kunnen afstemmen. Volgens haar is die draaierigheid een litteken dat opspeelt.

Balen dat je rechterbeen tegenwerkt. Heb je de neuroloog al gesproken?

Ikzelf heb gemerkt dat ik te veel zit, dus wat meer in beweging wil zijn. Bij thuiswerken kan ik dat enigszins opvangen door mijn werkplek aan te passen in de hoogte en dan met een hoge kruk erbij, zodat ik ook staand kan werken. En daarnaast ben ik mijn pauzes gaan gebruiken om kleine klusjes in huis te doen (kattenbak, stofzuigen, iets weggooien in de container...)
Nathalie

Re: Nieuwe baan. Stress!

Bericht door Nathalie »

Jetteke schreef: 06 nov 2021, 11:22
Balen dat je rechterbeen tegenwerkt. Heb je de neuroloog al gesproken?
Wat fijn dat je naar de ergotherapeut kan! Daar heb ik echt veel aan gehad. Dan kun je met haar uitzoeken hoe je je dag het beste in kan richten. En daarmee dus ook je energie verdeeld.

Ik ben naar de neuroloog geweest en waarschijnlijk heb ik door de stress een pseudoschub. Ze belt mij volgende week hoe het gaat en zal dan besluiten of er een mri van mijn rug gemaakt moet. De stress is afgenomen, maar de klachten blijven. Misschien moet ik geduld hebben. Mijn hersenscan zag er goed uit iig. Geen nieuwe plekjes. Blij mee. Heb het intussen steeds meer naar mijn zin op het werk. Mentaal wel moe, maar ook voldaan. Ik word volgende week ingewerkt in de webcare. Daar heb ik wel zin in. Zorgt voor wat afwisseling.
Jetteke

Re: Nieuwe baan. Stress!

Bericht door Jetteke »

Fijn om te lezen dat jij het wat meer naar je zin hebt nu. Bevalt die webcare je goed? Afwisseling in je werk is in elk geval wel belangrijk en dat maakt het ook weer leuker.

Het duurt nog wel even voor ik de ergotherapeut zie, volgende week pas. Maar mijn hulpvraag is helder en wordt ook wel steeds duidelijker. Ik doe dat telefoniewerk nu vier dagen van 6 uur en ik merk dat het me nu na een paar weken best zwaar valt. Allereerst vrij lang achter elkaar zitten. Dat wilde ik oplossen door mijn werkplek op stahoogte te maken, zodat ik staan en zitten kan afwisselen. Daar moet even een vriend van me bij helpen, dat komt wel goed.

Het tweede is dat na een tijdje mijn hoofd zich langzaamaan vult met een pluk watten die aangroeit naarmate ik langer na elkaar door werk. Dat had ik al besproken met de fysio en zij vertelde dat ze dat vaker hoort van MS-patiënten. Ik merk dan dat ik begin te hakkelen, woorden door elkaar haal en soms onduidelijk praat, alsof het m'n mond niet uit wil. Maar ook met het verwerken van gegevens, dat ik bijvoorbeeld letters en cijfers door elkaar haal en dat ik bijvoorbeeld niet vraag naar het kenteken, maar het telefoonnummer van een auto :huh: Ik kan er zelf nog wel om grinniken, maar dat is echt als ik moe in het hoofd aan het worden ben. Dat los ik nu op door even wat vaker een korte time out te nemen.

Maandag heb ik eerst een afspraak met de bedrijfsarts. Ik wil in elk geval vragen of terug naar 4 x 5 uur werken iets zou kunnen zijn en dan kijken of ik dan beter functioneer. Ik combineer dit werk met vertaalwerk, al met al kom ik daarmee uit op om en nabij een 40-urige werkweek. Bij het vertaalwerk kan ik zelf mijn tijden en pauzes bepalen en ik merk dat ik dat veel fijner vind.
Nathalie

Re: Nieuwe baan. Stress!

Bericht door Nathalie »

Jetteke schreef: 03 dec 2021, 19:22 Fijn om te lezen dat jij het wat meer naar je zin hebt nu. Bevalt die webcare je goed? Afwisseling in je werk is in elk geval wel belangrijk en dat maakt het ook weer leuker.

Het duurt nog wel even voor ik de ergotherapeut zie, volgende week pas. Maar mijn hulpvraag is helder en wordt ook wel steeds duidelijker. Ik doe dat telefoniewerk nu vier dagen van 6 uur en ik merk dat het me nu na een paar weken best zwaar valt. Allereerst vrij lang achter elkaar zitten. Dat wilde ik oplossen door mijn werkplek op stahoogte te maken, zodat ik staan en zitten kan afwisselen. Daar moet even een vriend van me bij helpen, dat komt wel goed.

@Jetteke
Wist je dat je bij Ikea een hoog/laag bureau kan kopen. Dan kun je zonder al teveel moeite van je zitbureau een stabureau maken.

Wat betreft die watten in je hoofd. Dat herken ik wel. Vandaag heb ik voor het eerst een volle dag webcare gehad. Heel leuk, maar nog intensiever als de telefoon. Dus de afwisseling is fijn. Met mijn laatste berichtje wenste ik iemand bijna een weekend ipv een fijn weekend.haha.
Hoe was het bij de ergo? Of ben je nog niet geweest?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp