Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Verdoofd gevoel in me handen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Ms 2020

Verdoofd gevoel in me handen

Bericht door Ms 2020 »

Goedemorgen,

Ik heb in juli jl. een schub gehad.ik had een verdoofd gevoel in me handen/armen en benen, ik had ook een gevoel dat er een band om mijn borst zat. Ik ben toen naar me neuroloog geweest en moest per direct 3 dagen aan de prednison (infuus) in het ziekenhuis. Ik begreep dat het 6 weken zou duren voor verbetering.

Na 6 weken had ik dezelfde klachten en heb toen nogmaals prednison kuur (tabletten) gehad. Heeft ook niet geholpen. Heb toen een mri scan gehad en begreep dat er een ontsteking in me ruggenmerg zit. Had advies gekregen om aan de medicatie te beginnen.Ben toen aan de tecfidira begonnen maar had na aantal dagen allergische reacties.

Ik moest er van de verpleegkundige onmiddellijk mee stoppen. Ik kreeg het advies om Ocrevus (ocrelumab) middels infuus te nemen elke 6 maanden. Deze heb ik intussen 1x gehad en heb nog steeds dezelfde klachten. Ik slik daarnaast ook diazepam en amitriptyl. Verder heb ik ook Fampyra gehad. Hiermee moest ik na 14 dagen stoppen. Dit heeft niet geholpen.

Mijn vraag is of iemand dezelfde klachten heeft en advies/medicatie heeft met betrekking tot het verdoofde gevoel dat ik nog steeds in mijn handen heb en last van mijn voeten.
Laatst gewijzigd door Ms 2020 op 21 okt 2021, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Toevoeging witregels ivm leesbaarheid.
leeuwtje-nl

Re: Verdoofd gevoel in me handen

Bericht door leeuwtje-nl »

Hoi Ms 2020, allereerst welkom hier! Wat een molen waar je in terecht bent gekomen... Niet fijn!!

Wat betreft je vraag, is mijn eerste reactie dat gevoelsstoornissen echt maanden kunnen duren, en vaak niet te verhelpen zijn met prednison. Je geeft aan dat er ook een ontsteking is gezien op de MRI, dus er zit ook gewoon echt schade.

Je gevoelsstoornis kan nog wegtrekken, dat heeft echt veel tijd nodig. Het kan echter ook zo zijn dat het litteken klachten zal blijven geven, waar je dan ook vanzelf weer aan gaat wennen. Het lijkt me zinvoller om je te richten op goede MS-medicatie, dan op symptoombestrijding in dit geval. Wel heel vervelend allemaal, sterkte!
noira

Re: Verdoofd gevoel in me handen

Bericht door noira »

Hoi ms2020,

Vele jaren geleden had ik bij een schub verdoofd/tintelend pijnlijk gevoel in mijn handen en rechter voet

Ik kreeg gabapentine voor pijnverlichting. Dat heb ik een kleine week gebruikt werd daar erg naar van.

Mijn voet is na verloop van tijd ( aantal maanden ) beter geworden.( geen tintelingen en verdoofd gevoel meer)
Heb wel een sleepvoet aan de rechterkant

Mijn handen zijn al jaren een probleem.
Ze tintelen nog steeds, geen motoriek, laat alles vallen.

Het went, maar het blijft erg vervelend.
In mijn geval......koelen helpt.......biofreeze doet iets.....
Ik heb onlangs13 phystrac behandelingen bij de fysio gehad en daar heb Ik een aantal maanden pijnverlichting van ondervonden.

Wil je sterkte wensen. Geef het de tijd!
Hoop voor jou dat alles beter wordt.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Verdoofd gevoel in me handen

Bericht door Qanuk00 »

Sinds vorig jaar november heb ik ook dove, dik tintelende handen aan beide kanten. De fijne motoriek hapert geregeld, dat wil zeggen dat ik soms kleine fijne vingerbewegingen niet meer kan.

Ook de MS hug is bij mij een terugkerend probleem, net als de pijnscheuten afwisselend in het hele lichaam.

De Gabapentine helpt mij daarbij goed. Wel heeft het een paar weken geduurd voordat ik er echt profijt van had, maar er is mij destijds ook uitgelegd dat er een spiegel opgebouwd moet worden. Ik mag van daaruit dan ook wat opbouwen als de pijn tijdelijk wat meer aanwezig is. Bij heel heftige klachten neem ik er Ibuprofen bij.
Bij deze middelen slik ik overigens dagelijks ook een maagbeschermer bij (Esomeprazol).

Verder probeer ik zoveel mogelijk te bewegen en afleiding te zoeken. Maar tussendoor ook goed rusten, het blijft steeds opnieuw zoeken naar die balans. Inmiddels ben ik met een verwerkingstraject bezig, want mogelijk dat dit mijn leven lang zal blijven...

Hopelijk dat je wat ondersteuning en rust kan vinden aan de hand van andere verhalen, goed dat je dit deelt :goed: !!
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Verdoofd gevoel in me handen

Bericht door Toeter »

Er bestaat niet echt medicatie voor dove tintelende handen. Ik heb het nu 9 jaar. Je raakt er wel aan gewend.

Ik heb wel eens een spuit prednison direct in de polszenuw gekregen. Dat gaf wel minimale verlichting.

De neuroloog heeft voor de zekerheid een carpaal tunnelsyndroom onderzoek uit laten voeren, omdat dat dezelfde klachten geeft, maar wél te verhelpen is. Als het CTS is kan slapen met een polsspalk of een operatie verlichting geven.

Maar helaas het is geen CTS, maar de MS.

Ik wil nog even reageren op dat je prednison 'moest' van de neuroloog, maar het moet nooit. Alleen bij oogklachten is er bewezen dat prednison een gunstigere genezing geeft.

Bij andere MS-klachten verkort het hoogstens de duur van de shub. De restschade is hetzelfde als zonder prednison.

Veel MS'ers hebben zoveel bijwerkingen van de prednison dat ze ervoor kiezen om het niet te gebruiken bij milde shubs, zoals gevoelsstoornissen.

Ik zou zelf ook alleen prednison gebruiken als ik helemaal niet meer kan lopen ofzo
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp