Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

is kou goed voor ms? nieuw onderzoek

MS onderzoek&studies
Nessa

Re: is kou goed voor ms? nieuw onderzoek

Bericht door Nessa »

In dezelfde hoek al een wat ouder onderzoek:

https://msweb.nl/ms-onderzoek/onderzoek ... pie-en-ms/

Er loopt al een topic over cryotherapie in Alternatieve behandelingen.
Ik doe zelf sinds maart aan koudetherapie (cryotherapie en koud douchen). Het helpt mij enorm alleen moet je wel een dikke portemonnee meebrengen voor cryotherapie. Ik hoop dat zulk soort onderzoeken er toe leiden dat het in Nl vergoed gaat worden, zoals al wél gebeurt in bv Frankrijk.
Klick

Re: is kou goed voor ms? nieuw onderzoek

Bericht door Klick »

ik snap de gedachte, qua biologie klinkt het logisch.
toch snap ik dan niet dat mijn lijf het beter doet in de zomer, ik twijfel dus ook of het iets voor mij is.

wat kost zoiets? merk je na 1 sessie verschil?
Nessa

Re: is kou goed voor ms? nieuw onderzoek

Bericht door Nessa »

Ik dacht ook dat het niks voor mij zou zijn, ik houd helemaal niet van kou.

Maar dit is echt iets anders. De werkzaamheid van cryotherapie is gebaseerd op de kortstondige stressprikkel die je lijf krijgt. Dat heeft allerlei positieve effecten. Voor mij betekent het minder pijn, betere slaap en meer energie.

Ik ben begonnen met een proefsessie om te kijken of ik het kon verdragen. Ik merkte gelijk een energieboost. Dus ik wilde het wel echt een kans geven.

Daarna ben ik begonnen met een kuur van 30 behandelingen in 12 weken. Nu zit ik op een onderhoudsdosis van 1 keer per week. Ik betaal omgerekend 18 euro per keer (30 keer voor 540 euro) of 25 euro voor een losse sessie.
Klick

Re: is kou goed voor ms? nieuw onderzoek

Bericht door Klick »

bedankt voor deze info👍👍
ik ga er serieus over nadenken en ook kijken of het hier in de buurt wordt gegeven. een energieboost lijkt mij heel aantrekkelijk (ik voel me nu vaak 2x zo oud als mn leeftijd)
1207

Re: is kou goed voor ms? nieuw onderzoek

Bericht door 1207 »

in eht ms centrum melsbroek werken ze met ijszakken voor de benen
ideaal om tijdelijk zenuwpijnen te verminderen/onderdrukken

koude in de herfst en winter en brute temepratuurwissel? Ik verkramp van kleine teen tot achter mijn oren

ideaal is alles tussen 18 en 22 graden
alles erboven en eronder is vervelend
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp