Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Geloven

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
Annejolein

Re: Geloven

Bericht door Annejolein »

Afbeelding

Aardbeving in Turkije en Syrië

God is Liefde
1 Johannes 4:16
Ja, dat zal wel...God is liefde. Moet je eens kijken wat er aan ellende op aarde te vinden is: oorlog en terreur, hongersnoden en aardbevingen en overstromingen. En kijk eens om je heen: wat een verdriet door ziekte en dood, door echtscheidingen en werkeloosheid. En dan maar beweren dat God liefde is.... Zou die apostel Johannes nu werkelijk oogkleppen hebben opgehad? Dat geloof ik niet. Hij wist best wat er in de wereld van zijn dagen te koop was en reken maar niet dat het in zijn tijd allemaal 'pais en vree' was.

En toch: God is liefde.
Johannes wil daarmee zeggen: Er is bij mensen heel veel haat en kwaad. En er is in de schepping een heleboel chaos en gebrokenheid. Maar één steunpunt hebben we: bij God vind je volmaakte liefde, Hij is de liefde zélf. De duivel is haat en de dood is kwaad, maar God is liefde! En kom nu niet te snel met de vraag hoe God dan duivel en dood hun gang kan laten gaan. Dat is een verhaal apart.
Laat dit ene vandaag nu maar eens waar zijn in je leven en koester je in de warmte van dit woord: God is liefde.

door: A. F. Troost

gebed: O god, dat wil ik blijven geloven ondanks alles: dat Gij liefde zijt.

1 Blijf bij mij, Heer', want d’ avond is nabij.
De dag verduistert, Heere, blijf bij mij!
Als and’re hulp m’ ontbreekt, geluk m’ ontvliedt,
der hulpelozen hulp, verlaat mij niet!

2 Weldra verloopt des levens kort getij,
vreugde verdoft, de glorie gaat voorbij.
Alles verzinkt, waar ik mij henen keer:
Gij houdt Uw trouwe, o blijf bij mij, Heer'!

3 ’k Heb U altijd van node, dag en nacht,
slechts Uw genâ verwint des bozen macht.
Wie kan als Gij mijn gids en sterkte zijn?
Blijf bij mij, Heer', in nacht en zonneschijn!

4 Geen vijand vrees ik, als Gij bij mij zijt,
tranen en leed zijn zonder bitterheid.
Waar is, o dood, uw schrik, graf, waar uw eer?
Meer dan verwinnaar blijf ik in de Heer'.

5 Houd hoog Uw kruis voor mijn verdonk’rend oog,
Licht in den schemer, leid mij naar omhoog!
De morgen daagt, de schaduw gaat voorbij:
in dood en leven, Heer', blijf mij nabij!

www.bing.com/videos/search?q=blijf+bij+ ... &FORM=VIRE



Afbeelding
Annejolein

Re: Geloven

Bericht door Annejolein »

Afbeelding

Dienen

Ik wil jou van harte dienen
en als Christus voor je zijn.
Bid dat ik genade vind, dat
jij het ook voor mij kunt zijn.

Wij zijn onderweg als pelgrims,
vinden bij elkaar houvast.
Naast elkaar als broers en zusters,
dragen wij elkanders last.

Ik zal Christus' licht ontsteken,
als het duister jou omvangt.
Ik zal jou van vrede spreken,
waar je hart naar heeft verlangd.

Ik zal blij zijn als jij blij bent,
huilen om jouw droefenis.
Al mijn leeftocht met je delen,
tot de reis ten einde is.

Dan zal het volmaakte komen,
als wij zingend voor hem staan.
Als wij Christus' weg van liefde
en van lijden zijn gegaan.


www.bing.com/videos/search?q=ik+wil+jou ... &FORM=VIRE

Afbeelding

Als Christus voor de ander zijn’
‘Ik wil jou van harte dienen en als Christus voor je zijn’, zo klinkt de eerste regel. Daaruit spreekt al een heel verrassend beeld van Christus. In Matteüs 25 is het namelijk de Mensenzoon die vanaf zijn glorierijke troon tegen de rechtvaardigen zegt: ‘Wat je deed voor de onaanzienlijksten van mijn broeders en zusters, dat heb je voor mij gedaan.’ Dat betekent dat Christus in dit verhaal niet alleen op die troon in de hemel te vinden is naast God de Vader, maar ook in het gelaat van de ander die een beroep doet op mijn verantwoordelijkheid.* En bovendien dat die twee, de glorierijke Christus en het miserabele gezicht van de vluchteling, behoeftige, gevangene, volstrekt met elkaar verbonden zijn. Om Christus te zoeken hoeven wij niet onze blik op te richten, maar slechts om ons heen te kijken in onze eigen wereld, stad, dorp en barmhartig te zijn.

Broers en zusters
De dienstbaarheid die in deze bijbeltekst en ook in het lied naar voren komt, is niet die van een meerdere en een mindere, niet een slaafse dienstbaarheid aan anderen waarmee we ons onderwerpen aan de last van goede doelen, maar een onbevangen dienstbaarheid tussen broers en zussen, tussen gelijken. Daarmee is dit lied echt een lied van de solidariteit van mensen die als pelgrims op weg zijn op het levenspad en onderweg elkaar houvast geven, elkaars rugzakken dragen, samen huilen, blij zijn en zingen. Maar dat alles niet zomaar. In die zuster- en broederlijke dienstbaarheid ligt een hemelhoge opdracht, die even ‘hoog’ is als licht, namelijk om Christus voor elkaar te zijn. Om in zijn afwezigheid in deze wereld in zijn plaats voor elkaar zijn gezicht te zijn, gezicht van liefde en compassie. Dat betekent soms ook die ander de ruimte geven om zijn rol voor jou te spelen, zelf ook ontvanger te kunnen zijn en de ander gever te laten zijn.

Pelgrimstocht

Een pelgrimstocht is een mooi beeld, omdat bij een pelgrimstocht het reisdoel al in de tocht zelf besloten ligt. Afgezien van de bestemming is de activiteit van het pelgrimeren, het lopen van de (levens)weg, al een doel in zichzelf. Dit lied lijkt in de laatste twee coupletten te willen zeggen: als wij zo, in liefde en dienstbaarheid, met elkaar omgaan, dan scheppen wij zelf het doel al: Christus’ aanwezigheid in ons samenleven, de hemel op aarde.

Doen en niet laten
Nog even terug naar Matteüs 25. Nadat de ‘rechtvaardigen’ door de Mensenzoon zijn aangesproken, spreekt hij ook de andere groep, links van hem, aan: ‘alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.’ Met andere woorden: als navolgers van Christus worden wij niet alleen gevraagd om het goede te doen voor elkaar, maar vooral ook om het goede niet na te laten als wij de kans hebben om het te tonen. Onverschilligheid is geen optie meer in het licht van Christus.

Afbeelding
Annejolein

Re: Geloven

Bericht door Annejolein »

Afbeelding

Palmzondag is het eerste hoofdstuk van de Paasweek.
Deze dag begint de ‘stille week’, zoals de week voor Pasen wel wordt genoemd, waarin de vastentijd eindigt en Pasen wordt ingeluid.
Op Palmzondag vieren we de intocht van Jezus in Jeruzalem, waarbij hij op een ezelsveulen de stad binnenreed en als een koning werd onthaald.
Toen Jezus in Jeruzalem aankwam, werd hij onthaald door een grote menigte, die hem uitriep tot koning van Israël.
In hun handen hielden ze palmtakken waarmee zij wuifden en hem verwelkomden. Daarom wordt deze dag Palmzondag genoemd.
Ondanks het warme onthaal was Jezus zich er terdege van bewust dat de Paasweek volgens een oude profetie zijn laatste zou zijn.
Palmzondag luidt de week voor Pasen in, het feest dat altijd valt op de eerste zondag na de eerste vollemaan na de lente-equinox.


Afbeelding
Annejolein

Re: Geloven

Bericht door Annejolein »

Afbeelding

33Ps. 69:22; Mark. 15:22; Luk. 23:33; Joh. 19:17En gekomen bij de plaats die Golgotha genoemd wordt, wat Schedelplaats betekent,
34gaven zij Hem wijn vermengd met gal te drinken; maar toen Hij die geproefd had, wilde Hij niet drinken.
35Mark. 15:24; Joh. 19:23Nadat zij Hem gekruisigd hadden, verdeelden zij Zijn kleren door het lot te werpen, opdat vervuld zou worden wat gezegd is door de profeet: Ps. 22:19Ze hebben Mijn kleren onder elkaar verdeeld en om Mijn kleding hebben ze het lot geworpen.Deze woorden komen niet in alle Griekse manuscripten voor.

36En zij gingen zitten om Hem daar te bewaken.
37Mark. 15:26; Luk. 23:38; Joh. 19:19En zij brachten boven Zijn hoofd een opschrift aan met de beschuldiging tegen Hem: DIT IS JEZUS, DE KONING VAN DE JODEN.
38Jes. 53:12Toen werden met Hem twee misdadigers gekruisigd, een aan Zijn rechter-, en een aan Zijn linkerzijde.


Afbeelding

39Ps. 22:8; 69:21; Mark. 15:29; Luk. 23:35En de voorbijgangers lasterden Hem, schudden hun hoofd,
40en zeiden: Matt. 26:61; Joh. 2:19U Die de tempel afbreekt en in drie dagen opbouwt, verlos Uzelf. Als U de Zoon van God bent, kom dan van het kruis af!
41En evenzo spotten ook de overpriesters, samen met de schriftgeleerden en de oudsten en de Farizeeën, en zij zeiden:
42Anderen heeft Hij verlost, Zichzelf kan Hij niet verlossen. Als Hij de Koning van Israël is, laat Hij nu van het kruis afkomen en wij zullen Hem geloven.
43Ps. 22:9Hij heeft op God vertrouwd; laat Die Hem nu verlossen als Hij Hem welgezind is,27:43 als Hij Hem welgezind is - Letterlijk: als Hij Hem wil. want Hij heeft gezegd: Ik ben Gods Zoon.
44Hetzelfde verweten Hem ook de misdadigers die met Hem gekruisigd waren.
45Mark. 15:33; Luk. 23:44En vanaf het zesde uur kwam er duisternis over heel de aarde, tot het negende uur toe.
46Ongeveer op het negende uur Ps. 22:2; Hebr. 5:7riep Jezus met een luide stem: Eli, Eli, lama sabachtani? Dat betekent: Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?


Afbeelding

47Sommigen van hen die daar stonden, zeiden, toen zij dit hoorden: Hij roept Elia.
48Ps. 69:22; Joh. 19:29En meteen snelde een van hen toe, nam een spons, doordrenkte die met zure wijn, stak hem op een rietstok en gaf Hem te drinken.Lopen vs. snellen: Het woordje lopen zoals dat door de Statenvertalers gebruikt werd, had in de 17e eeuw de betekenis van snel lopen. Vandaar dat de HSV het grondwoord in veel gevallen met snellen, wegsnellen of toesnellen vertaalt. Op ander plaatsen, waar het om een wedstrijd gaat, is gekozen voor hardlopen. Een enkele keer is gewoon lopen voldoende omdat het zinsverband voldoende duidelijk maakt dat het om hardlopen gaat. In 2 Thes. 3:1 heeft het grondwoord een wat meer abstracte betekenis. Daar is gekozen voor zijn loop hebben.

49Maar de anderen zeiden: Houd op, laten wij zien of Elia komt om Hem te verlossen.
50Luk. 23:46Jezus riep nogmaals met luide stem en gaf de geest.
512 Kron. 3:14; Mark. 15:38; Luk. 23:45En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde in tweeën, van boven tot beneden; de aarde beefde en de rotsen scheurden;
52ook werden de graven geopend en veel lichamen van heiligen die ontslapen waren, werden opgewekt;
53en na Zijn opwekking gingen zij uit de graven, kwamen in de heilige stad en zijn aan velen verschenen.
54Mark. 15:39; Luk. 23:47En toen de hoofdman over honderd en zij die met hem Jezus bewaakten, de aardbeving zagen en de dingen die gebeurden, werden zij erg bevreesd en zeiden: Werkelijk, Dit was Gods Zoon!


Afbeelding
Annejolein

Re: Geloven

Bericht door Annejolein »

Afbeelding

"En toen het avond geworden was ... durfde Jozef van Arimatea, een vooraanstaand lid van de raad, die zelf ook leefde in de verwachting van het koninkrijk van God, het aan om naar Pilatus te gaan en het lichaam van Jezus te vragen." (Marcus 15:42-43, WV2012)
"Het bevreemdde Pilatus dat hij al dood zou zijn en hij riep de centurio bij zich, aan wie hij vroeg of Jezus al gestorven was, en toen de centurio dat bevestigd had, gaf hij het lijk aan Josef." (Marcus 15:44-45, NBV2004)
"Josef kocht een stuk linnen, haalde Jezus van het kruis en wikkelde hem in het linnen. Daarna legde hij hem in een graf dat in de rots was uitgehouwen ..." (Marcus 15:46, NBV2004)


Afbeelding

"Nikodemus, die destijds 's nachts naar Jezus toe gegaan was, kwam ook; hij had een mengsel van mirre en aloë bij zich, wel honderd litra. Ze wikkelden Jezus' lichaam met de balsem in het linnen, zoals gebruikelijk is bij een Joodse begrafenis. Dicht bij de plaats waar Jezus gekruisigd was lag een olijfgaard, en daar was een nieuw graf, waarin nog nooit iemand begraven was. Omdat het voor de Joden voorbereidingsdag was en dat graf dichtbij was, legden ze Jezus daarin." (Johannes 19:39-42, NBV2004)

De mirre en aloë waren kostbare ingrediënten. Het moet een fortuin gekost hebben. Wat een blijk van toewijding en respect!
"... Toen rolde hij (=Jozef) een grote steen voor de ingang van het graf en vertrok."


Afbeelding

(Matteüs 27:60, NBV200Jozef en Nikodemus hadden nu kleur bekend als uitgesproken volgelingen van Jezus. Hun vooraanstaande posities konden ze wel vergeten, maar dat deerde hen niet.
"De vrouwen die met Jezus waren meegereisd uit Galilea, volgden Josef naar het graf om het te bekijken en om te zien hoe Jezus’ lichaam er werd neergelegd. Daarna gingen ze naar huis en bereidden ze geurige olie en balsem. Op sabbat namen ze de voorgeschreven rust in acht." (Lucas 23:55-56, NBV2004)


Afbeelding
Annejolein

Re: Geloven

Bericht door Annejolein »

Afbeelding

Opstanding
De grote game changer komt op Paasmorgen. Maria Magdalena wil het graf bezoeken maar tot haar grote schrik is het graf leeg. Waar is het lichaam gebleven?


Afbeelding

Ze kijkt rond en denkt de tuinman te zien. Ze vertelt hem over het lege graf maar dan ineens herkent ze de man. Het is Jezus! Hij leeft! Ze rent terug naar haar vrienden maar ze geloven haar eerst niet. Ze zien allemaal wel dat de tombe leeg is. De vrienden verblijven samen in de stad. Ze houden ramen en deuren gesloten. Uit angst voor de autoriteiten. Dan verschijnt Jezus in hun midden. Ze zien en horen hem allemaal.

Afbeelding

Meer dan 500 mensen zeggen Jezus levend gezien te hebben na zijn dood. Veertig dagen lang loopt hij rond en praat met mensen over het eeuwige leven en vergeving van zonde. Hij spreekt ze vooral ook veel moed in. Met Hemelvaart keert Jezus terug naar God. Zijn vrienden blijven vertwijfeld achter. Wat nu? Dan 10 dagen later komt Pinksteren. De vrienden worden vervuld met passie, met vuur. Gods geest wakkert hen aan om de hele wereld te vertellen dat Jezus leeft. Ze verspreiden zich over de hele wereld en stichten overal kerken. Tot op de dag van vandaag vertellen deze kerken dezelfde boodschap: Jezus leeft.

Afbeelding
Annejolein

Re: Geloven

Bericht door Annejolein »

Wat houd ik van uw huis


Wat hou ik van Uw huis,
Heer van de hemelse legers.
Ik kan zo sterk verlangen naar
de binnenpleinen van de Heer.
Diep in mijn lijf is zo’n heimwee,
zo'n blijvende schreeuw om de levende God.

Een vogel is er thuis,
Heer van de hemelse legers.
Een zwaluw voedt haar jongen op
bij U onder de pannen, God.
Wonen bij U is een zegen,
zo’n blijvende kans om te zingen voor U.

Gelukkig wie naar U
vol van verlangen op weg zijn,
zelfs in het dorre bomendal
zien zij een bron en regenval,
gaan zij van zegen tot zegen,
naar God die verschijnt in zijn heilige stad.

Ach hoor en kijk naar mij,
Heer van de hemelse legers.
Ja, liever één dag dicht bij U
dan duizend dagen zonder U.
Liever bij U aan de drempel


Afbeelding

De Heer beveiligt ons,
eer en geluk zal Hij geven,
Hij heeft Zijn liefde nooit ontzegd
aan mensen, eerlijk onderweg.
Heer van de Hemelse legers,
gelukkig zijn zij die vertrouwen op U.


Afbeelding


www.youtube.com/watch?v=pNrwdMcUPQk
Annejolein

Re: Geloven

Bericht door Annejolein »

Afbeelding

Tienduizend redenen

De zon komt op, maakt de morgen
wakker; mijn dag begint met een lied voor U.
Heer, wat er ook gebeurt
en wat mij mag overkomen,
laat mij nog zingen als de avond valt.

-Refrein-
Loof de Heer, o mijn ziel.
O mijn ziel, prijs nu zijn heilige Naam.
Met meer passie dan ooit;
o mijn ziel, verheerlijk zijn heilige Naam.

Heer, vol geduld toont U ons Uw liefde.
Uw Naam is groot en Uw hart is zacht.
Van al Uw goedheid wil ik blijven zingen;
tienduizend redenen tot dankbaarheid.


Afbeelding

-Refrein-

En op die dag, als mijn kracht
vermindert, mijn adem stokt en mijn einde komt,
zal toch mijn ziel Uw loflied blijven zingen;
tienduizend jaar en tot in eeuwigheid.

-Refrein 2x-

Verheerlijk zijn heilige naam.
Verheerlijk zijn heilige naam.

-Refrein 2x-

Verheerlijk zijn heilige naam.
Verheerlijk zijn heilige naam.




hier te beluisteren:/www.youtube.com/watch?v=e-UhikQVG5Q
Annejolein

Re: Geloven

Bericht door Annejolein »

Hemelvaartsdag

Afbeelding

1. Vanaf een aardse heuveltop
ontsteeg Hij ons, om hogerop
verheerlijkt voort te leven.
Hij raakte los van plaats en tijd,
zijn handen zegenend gespreid,
zijn hoofd als vorst geheven.

2. Er kwam een wolk, vol hemels licht,
en Hij verdween uit het gezicht,
terwijl wij bleven staren.
Was dit dan echt de laatste keer,
de laatste blik op onze Heer
na drie bewogen jaren?

3. Het leek of Hij ons achterliet
als wezen, maar zo was het niet:
wij bleken koningszonen.
Goed was het dat Hij afscheid nam.
Hij heeft zijn Geest gestuurd; Hij kwam
voor altijd in ons wonen.


hier te beluisteren: www.youtube.com/watch?v=SEEjPEhgZYY
Annejolein

Re: Geloven

Bericht door Annejolein »

Afbeelding

De uitstorting van de Heilige Geest

1En toen de dag van het Pinksterfeest vervuld werd, waren zij allen eensgezind bijeen.
2En plotseling kwam er uit de hemel een geluid als van een geweldige windvlaag en dat vervulde heel het huis waar zij zaten.
3En aan hen werden tongen als van vuur gezien, die zich verdeelden, en het zat op ieder van hen.
En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en begonnen te spreken in andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken.
5Nu woonden er Joden in Jeruzalem, godvrezende mannen uit alle volken die er onder de hemel zijn.
6Toen dan dit geluid klonk, kwam de menigte samen en raakte in verwarring, want ieder hoorde hen in zijn eigen taal spreken.
7En zij waren allen buiten zichzelf en verwonderden zich, en zij zeiden tegen elkaar: Zie, zijn het niet allen Galileeërs die daar spreken?Het Griekse werkwoord existèmi betekent letterlijk buiten zichzelf zijn. Dit duidt gewoonlijk op een buitengewoon sterke verbazing zodat men niet meer weet hoe men het heeft. Het zich ontzetten van de SV heeft in de 21e eeuw voornamelijk een negatieve betekenis en die is hier zeker niet bedoeld.

8En hoe kunnen wij hen dan horen, eenieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn?
9Parthen, Meden en Elamieten en zij die inwoners zijn van Mesopotamië, Judea, Kappadocië, Pontus en Asia,
10Frygië, Pamfylië, Egypte, en de streken van Libië, dat bij Cyrene ligt, alsook de nu hier verblijvende Romeinen, zowel Joden als proselieten,
11Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze taal over de grote werken van God spreken.
12En zij waren allen buiten zichzelf en raakten in onzekerheid, en de één zei tegen de ander: Wat wil dit toch zeggen?
13Anderen zeiden spottend: Zij zijn vol zoete wijn.

Afbeelding

Heilige geest van God
Heilige Geest van God,
vul opnieuw mijn hart,
Heilige Geest van God,
vul opnieuw mijn hart.
Vul mij opnieuw, vul mij opnieuw,
Heilige Geest, vul opnieuw mijn hart.

Heilige Geest van God,
vul opnieuw mijn hart,
Heilige Geest van God,
vul opnieuw mijn hart.
Vul mij opnieuw, vul mij opnieuw,
Heilige Geest, vul opnieuw mijn hart.



Hier te beluisteren: https://nederlandzingt.eo.nl/liederen/l ... st-van-god
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp